Gå til innhold

Erfaring med Sony DCR-HC22/42 eller -HC90?


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med DCR-HC22? Jeg er opptatt av bildekvalitet, funksjonalitet og batterikapasitet. Kameraet skal brukes innen- og utendørs i forbindelse med fritid, lek og sosialt liv. Alternativet er DCR-HC42, eller DCR-HC90, selv om jeg ikke trenger stillbildefunksjon.

 

Vil det til vanlig hobbybruk egentlig være noe merkbar forskjell i videokvalitet på de tre kameraene?

Endret av mimic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte HC42E for 1 uke siden. Har testet det kun innendørs foreløpig, og er litt skuffet over kornete bilder dersom man ikke har meget mye lys på. Men etter som jeg forstår, er dette noe man må leve med når man kun legger 6000 i et kamera..? Dockingstasjonen er praktisk, men det blir nå en ekstra duppeditt å drasse med seg overalt da. Ellers synes jeg menyen på kameraet er grei, touchscreen meget bra, men dårlig batterikapasitet med det originale som følger med. Batteriinfoen på LCD-skjermen er derimot meget bra. Da dette er mitt aller første kamera, har jeg lite å sammenligne med, fikk sånn ca. det jeg forventet etter å ha lest endel om kameraet på forhånd. Kameraet har en merkelig super night shot funksjon....lukketiden er enorm, noe som fører til ekstrem hakking når du filmer i mørket. Kameraet har en høyfrekvent summelyd når du filmer, ser ikke ut som dette festes på båndet, heldigvis.

 

Har to små fråga til slutt; med DV-IN, må man da benytte FireWire kabel (som ikke medfølger). Ser ikke ut som jeg får til å overføre tilbake til kameraet etter redigering på PC med USB...Stemmer dette?

 

Må skaffe meg større batteri, nærmere bestemt NP-FP90. Somy sine originale er svindyre, hvordan er kvaliteten på slike batterier produsert av andre?

 

Mvh

Arh

Endret av Arh
Lenke til kommentar

Takk for nyttig svar! Kanskje man må gå ett hakk opp - til DCR-HC90 - for å bli fornøyd? Laveste nettpris på dette er ca kr 8000,-. DCR-HC90 har større optikk, og er ventelig bedre enn HC 22/42. Noen som har erfaringer her??

Endret av mimic
Lenke til kommentar

HC90 har også større bildebrikke, som gjør et den blir mer lysfølsom. Dette vil føre til mindre støy(korn) i bildet ved filming i dårlig lys.

 

Arh:

For å overføre video fra og til kameraet må du bruke firewire. Det går ikke å overføre video fra DV-kassett med USB, bare fra minnekortet. Hvis det ikke har kommet noe helt nytt nå da.

Lenke til kommentar

Det er mulig japanerne har funnet på noe nytt, for jeg har overført fra DV-kassett til Pc med standard USB 2.0. Men får ikke til å overføre tilbake etter redigering, derfor lurer jeg på om man da må ha FireWire ( i.LINK som Sony kaller det)? På dockingstasjonen er det både DV utgang samt USB utgang....Er DV Inn/Ut ikke lengre like essensielt da man kan benytte USB (hvertfall ut)?

 

Arh

Lenke til kommentar

Hei,

du får Sony DCR HC90 hos Elkjøp nå for 7990.-. Kjøpte det selv for noen dager siden. Jeg har null erfaring med video fra tidligere, og kan egentlig ikke sammenligne dette kameraet med noe annet. Men.. jeg er *veldig* imponert over billedkvaliteten så langt. Filmer i ekte wide screen (eller vanlig hvis man ønsker det). Selv for en amatør for meg så var menyene enkle å komme inn i. Kan ikke høre at kameraet plukker opp noe støy på opptakene jeg har gjort så langt. Har også tatt stilbilder, og kvaliteten der var også ok, synes jeg, 3 megapixler og mye bedre enn en kompis sitt videokamera som er et år gammelt.

 

Bruker Firewire (i.link i sony's vokabular..)for overføring av video.

 

Når det gjelder bruk av USB 2.0 tilkobling så står det i bruksanvisningen at det er mulig å få overført video fra DV-båndet til PC'n, men man får ikke samme jevnhet og kvalitet på det overførte som ved firewire. Tror nok du må ut med en par hundre lapper og kjøpe en Firewire kabel skal du rettferdigjøre prisen på kameraet å få kvaliteten det gir.

 

Har dere mer konkrete spørsmål om kameraet så skal jeg etter beste evne forsøke å svare.

 

Dr.Peedee

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Stemmer at du kan overføre med USB ja, men ser ikke ut som at du får maks kvalitet da. I beste kvalitet (når du overfører med firewire) skal videofilen bli ca 12-13 GB pr time. Hvis du ser hvor stor videoen blir når du overfører med USB ser du om det er mer komprimert eller ikke.

 

Fra Manualen til HC-42

 

There are 2 ways to connect your camcorder to a computer.

 

- USB cable

This method is good for copying video and sound recorded on a tape to the computer, copying files from a "Memory Stick Duo" to a computer, and copying files to a "Memory Stick Duo."

 

- i.LINK cable (only for windows user)

This method is good for copying video and sound recorded on a tape. Image data is transferred in more clarity than with a USB cable.

Lenke til kommentar
jeg er *veldig* imponert over billedkvaliteten så langt. Filmer i ekte wide screen (eller vanlig hvis man ønsker det). 

Dr.Peedee

DCR-HC90 har bare én CCD (men høy oppløsning);

 

1. Er du fornøyd med videoresultatet i dårlig belysning?

2. Har du sammenlignet med kameraer med 3 CCD?

3. Har HC90 "night mode"?

4. Innebygd belysning (LED)?

5. Hva er ytre mål? Ser ut som Sony ikke oppgir dette...?

 

Takknemlig for svar!

Endret av mimic
Lenke til kommentar
jeg er *veldig* imponert over billedkvaliteten så langt. Filmer i ekte wide screen (eller vanlig hvis man ønsker det). 

Dr.Peedee

DCR-HC90 har bare én CCD (men høy oppløsning);

 

1. Er du fornøyd med videoresultatet i dårlig belysning?

2. Har du sammenlignet med kameraer med 3 CCD?

3. Har HC90 "night mode"?

4. Innebygd belysning (LED)?

5. Hva er ytre mål? Ser ut som Sony ikke oppgir dette...?

 

Takknemlig for svar!

Hei,

var klar over at kameraet bare har en CCD. Usikker om du mener om det har noe å si for om det tar opp ekte 16:9 eller ikke, eller hva du mener. Åkke som, det tar 16:9 uten å klippe bort hverken på toppen eller bunnen av bildet. Når det gjelder bildekvalitet så har antal CCD for meg ikke noe si ennå. For meg blir det akkurat som om forsterken har mange watt eller ikke. Jeg ser på slutt resultatet. Jeg synes det er overraskende bra til denne priser (7990 kr). Men husk.... jeg har null eraring. Ok. Så til dine spørsmål:

 

1. Ja, synes det er bra i dårlig belysning. Men jeg kan jo dessverre ikke sammenligne med andre kamera i samme prisklasse... Og, hvor dårlig belysning synes du er dårlig belysning? Blir litt subjektiv dette... KOmmer sikkert noen mer profesjonelle reviews på dette etter hvert.

 

2. Nei, har ikke det.

 

3. Ja, flere night modes. Night mode, super night mode og color slow s.

Fra manualen (vilt oversatt av meg fra dansk/svensk til norsk av meg. feil er mulig:

 

"SUPER NIGHTSHOT: Bildet blir tatt med maksimalt 16 ganger følsomhet ved Night Shot opptak, hvis du angir [super ns]til [on] mens NIGHTSHOT - kontakten også er angitt til ON. (Det er egen knapp for nightshot på selve kamerahuset, mens super nightshot må velges i tillegg fra meny på LCD skjerm når NightShot er valgt med bryteren på kameraet... min tilføyelse).

 

NIGHT SHOT LIGHT - Når du bruker funksjonen NightShot eller SuperNIghtShot til å gjøre opptak, kan du få klarere/(bedre) bilder ved å angi [NS LIGHT] som sender ut infrarødt lys, usynlig, til [ON]. Unngå å dekkeover den infrarøde porten med fingeren din. Maks avstand med NS LIGHT er ca 3m.

 

COLOR SLOW S (COLOR SLOW SHUTTER). Når du setter Color Slow S til [ON] kan du ta opp bildet i lysere farver selv i mørke.. .. Lukkerhastigheten til camcorderen endrer seg etter lysforholdene. I den forbindelse kan bildets hastighet settes ned. Bruk manuell fokus da autofokus kan være vanskelig å få til"

 

4. Usikker hva du mener..

 

5. Ytre mål: Bredde/Høyde/Dybde: 66x91x110 mm. Vekt 540 gram da inkludert medfølgende batteri, skulderrem, håndrem og kasset i camcorderen. 440 g for bare kamera.

 

LCD skjerm 2,7 , 16:9 format. 560x220 punkter på lcd skjermen. .

 

Håper det hjelper noe i hvert fall.

 

Dr.Peedee

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Nå er det ingen automatikk i at bilde blir mye bedre med 3CCD enn med 1CCD. Det som er viktig, er hvor stor selve overflaten til sensoren(e) er. Og HC90 med 1CCD har større overflate enn de fleste kamera med 3CCD i samme prisleie. Det er altså viktigst å se på sluttresultatet, og ikke henge seg opp i tekniske finurligheter. Et 3CCD kamera kan ofte være dårlig i svak belysning.

 

Det jeg kan si, er at fargene på HC90 er *mye* bedre enn på HCx2. Til og med min far, tenk vanlig mann i gata, så dette med en gang.

Lenke til kommentar

Til Dr.Peedee:

 

Hva er batterikapasiteten på det medfølgende batterient til HC90? Til HC42 er oppgitt "typisk innspillingstid" 55 min (hentet fra manualen, inkl. bruk av LCD) for batteripakken som medfølger (FP50).

 

Tar jeg ikke feil, er batteriet "innebygd" i HC90, da er det vel ikke mulig å sette i et større batteri?

 

Mvh

 

Arh

Lenke til kommentar
Til Dr.Peedee:

 

Hva er batterikapasiteten på det medfølgende batterient til HC90? Til HC42 er oppgitt "typisk innspillingstid" 55 min (hentet fra manualen, inkl. bruk av LCD) for batteripakken som medfølger (FP50).

 

Tar jeg ikke feil, er batteriet "innebygd" i HC90, da er det vel ikke mulig å sette i et større batteri?

 

Mvh

 

Arh

Batteriet som følger med HC 90 er NP-FA 50. Det er et ganske smalt kredittkort størrelse batteriet som går inn i selve kamerahuset.

 

Fakta NP-FA 50:

Type Info LIthium.

Oppladingstid fra tomt til helt ladet: 125 minutter.

 

Med LCD skjerm på og bakgrunnsbelysning på: Løpende opptagstid: 85 minutter, typisk opptakstid: 45 minutter.

Med LCD skjerm på, bakgrunnslysning av: Løpende opptagstid 95 minutter, typisk opptaks tid: 50 minutter.

Med LCD skjerm av: Løpende opptagstid er 100 minutter, typisk opptakstid er 55 minutter.

 

Batteriet kan selvsagt taes ut og byttes med et annet, f.eks et med større kapasiet (ekstra utstyr).

 

Fakta om NP-FA 70: (må kjøpes ekstra)

Type Info Lithium med større kapasiet.

Oppladningstid fra tomt til fullt: 155 minutter

LCD og Bakgrunnslys på: Løpende opptakstid 165 minutter, typisk opptakstid 90 minutter.

LCD på, bakgrunnslys av: Løpende 175 minutter, typisk opptakstid 95 minutter.

LCD skjerm av: Løpende opptakstid 180 minutter, typisk opptakstid 95 minutter.

 

Typisk opptakstid betyr vanlig bruk der man starter, stopper opptak, finner riktig startpunkt, bruker zoom osv...

 

Så, det du kanskje trodde er feil. Batteret er ikke innebygd i kameraet annet enn på den måten at det er et nytt type batteri som er så smalt at det er plass til det inne i kamerahuset og ikke stikker ut på baksiden. Så man kan ha så mange batterier man vil og lade de med ekstern lader (ekstrautstyr) og bytte ut etter eget ønske. Men laderen som følger med kameraet lader batteriet mens det er i kameraet.

 

Dr.Peedee

Lenke til kommentar

Okay, da blei eg litt klokere...:).

 

Vet du om det selges uoriginale batterier til Sony, og vil evt. disse fungere mtp. batteriinfoen på LCD-skjermen? På HC42 kan man kjøpe FP90 som tilleggsutstyr, typisk opptaktstid for et slikt batteri er 205 minutter. Men Sony sine batterier er mildt sagt svindyre!

 

Mvh

 

Arh

Lenke til kommentar
Bruker Firewire (i.link i sony's vokabular..)for overføring av video. Når det gjelder bruk av USB 2.0 tilkobling så står det i bruksanvisningen at det er mulig å få overført video fra DV-båndet til PC'n, men man får ikke samme jevnhet og kvalitet på det overførte som ved firewire. Dr.Peedee

Jeg leste et sted at HC90 ikke har DV-inngang.....Er det riktig - og spiller det i så fall noen rolle? Jeg regner med at det er Firewire (i.link) som gjelder også på dette kameraet, slik at man kan spille redigerte filmer fra PCen tilbake til kameraet?

 

Er det forresten noen som har prøvd ut HC 90 i dårlig innelys og/eller mørke? Resultat?

Endret av mimic
Lenke til kommentar
Det jeg kan si, er at fargene på HC90 er *mye* bedre enn på HCx2. Til og med min far, tenk vanlig mann i gata, så dette med en gang.

Er Sony DCR-HC90 også MYE bedre enn f.eks. HC22/HC42 i dårlig innelys? Har du prøvd noen av disse kameraene under slike forhold?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har selv HC42, og er kjempefornøgd. Lite og hendig, meir enn god nok kvalitet for ein vanlig brukar. Kan ikkje sammenlikne med eldre video 8 og hi8 kvalitet. Du skal vere kresen på bildekvatliteten for å ikkje vere fornøgd. Har NP90 som hivedbatteri, vanvittig kapasitet på det iallefall. Brukte det 4 dagar i england og en del heime, enda masse batteri igjenn. Angåande overføring er det ingen tvil om at firewire er den einaste måten å overføre på. Meiningslaust å bruke usb her.

Lenke til kommentar
Har selv HC42, og er kjempefornøgd. Lite og hendig, meir enn god nok kvalitet for ein vanlig brukar. Kan ikkje sammenlikne med eldre video 8 og hi8 kvalitet. Du skal vere kresen på bildekvatliteten for å ikkje vere fornøgd. Har NP90 som hivedbatteri, vanvittig kapasitet på det iallefall.

Har du også prøvd det i rom med dårlig belysning? Resultat? Hva med totalt mørke? Resultat?

 

Har du sammenlignet med HC22?

 

Er batteriet du nevner standard, eller kjøpte du det utenom sammen med ekstra lader, og hva betalte du i så fall?

Lenke til kommentar
Bruker Firewire (i.link i sony's vokabular..)for overføring av video. Når det gjelder bruk av USB 2.0 tilkobling så står det i bruksanvisningen at det er mulig å få overført video fra DV-båndet til PC'n, men man får ikke samme jevnhet og kvalitet på det overførte som ved firewire. Dr.Peedee

Jeg leste et sted at HC90 ikke har DV-inngang.....Er det riktig - og spiller det i så fall noen rolle? Jeg regner med at det er Firewire (i.link) som gjelder også på dette kameraet, slik at man kan spille redigerte filmer fra PCen tilbake til kameraet?

 

Er det forresten noen som har prøvd ut HC 90 i dårlig innelys og/eller mørke? Resultat?

Hei,

Følgende ut og innganger er på HC 90:

 

A/V ut/inn - kobling for vanlig composit video (gul plugg, dårligst kvalitet) og stereo lyd. Evt. tilkobling for S-video i stedet for composit video. Signalvei begge veier. Man kan altså ta signaler fra en analog kilde (f.eks en vanlig vhs videospiller) og spille tilbake og lagre på båndet i camcorderen.

 

USB 2.0 tilkobling

 

Ellers fra Sonys spec. :

" i.LINK®2 DV Interface_

A digital high-speed bi-directional interface which provides Audio/Video communication between two compatible devices. This connection allows for pure digital transfer between devices equipped with an IEEE1394 interface, such as camcorders, digital VTRs, capture cards and PCs3. "

 

Litt usikker på hva du mente, men DV går både ut/inn i hvert fall.

 

Dr. Peedee

Update: litt mer info her:

Preview av hc 90

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Det jeg kan si, er at fargene på HC90 er *mye* bedre enn på HCx2. Til og med min far, tenk vanlig mann i gata, så dette med en gang.

Er Sony DCR-HC90 også MYE bedre enn f.eks. HC22/HC42 i dårlig innelys? Har du prøvd noen av disse kameraene under slike forhold?

Jeg har hatt både HC22, HC42 og HC90. Det jeg kan si er at med HC22 og HC42 får man raskt endel støy i bildet ved dårlig belysning. Dette opplever jeg ikke på HC90. Om denne støyen er sjenerende for din del, må du nesten teste ut selv. Det som er avgjørende for hvilken modell du skal velge, blir vel til syvende og sist prisnivået. Pr idag så koster HC90 ca 2400 kr mer enn HC42. Bedre kamera? Ja, men 2400 kr er også mye penger...

 

Det er merkelig nok ikke slik da, at alt på HC90 er bedre enn på HC22/42. Som jeg skrev i en annen tråd:

Jeg prøvde selv ut både HC22, 42 og 90 før valget falt på sistnevnte. Når det gjelder bildekvalitet, så vinner HC90 så det griner etter min mening, spesielt i dårlig belysning. Men det er også endel ting som var bedre (sjokkerende nok) på HCX2 enn HC90, bl.a. mulighet for bedre batteri, bedre byggekvalitet, mer ergonomisk, bedre zoom-knapp, vekt, dockingstasjon mfl.

 

Det som er bedre igjen på HC90 er da at det har innebygd belysning, topplasting av kassetter og at det har både minnekort og batteri skjult i kroppen. På HCX2 stikker disse ut.

Alt i alt ville jeg hatt HC90 i HC42-innpakning, men det ble jo vanskelig da ;-)

 

Det at batteriet stikker ut på HCX2, gjør at du kan montere et så stort batteri du bare klarer å skaffe på bekostning av ergonomien. Fordel/ulempe bedøm selv...

 

Edit: Med HC42 så får du analog inn, noe som HC22 ikke har. Dette er veldig kjekt etter min mening, da du kan overføre eldre materiale fra VHS ol til MiniDV. Opplevde ikke store forskjellen i bildekvalitet på HC22 og HC42, men jeg testet dem heller ikke side om side. Tror HC42 koster rundt 1500 kr mer enn HC22, og det er det verdt pga analog inn etter min mening.

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...