Gå til innhold

Ny forsterker - merkelig lukt


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en ny 6.1 surround reciver og satte den opp igår.

Hvis det har noe å si i det hele tatt, så er det en Slik

 

Har drevet å spilt endel musikk og merker etterhvert att det kommer merkelig lukt fra den når den blir litt varm :ermm:

 

Det er litt vanskelig å beskrive lukten, men hvis en f.eks en TV står på så den blir varm og man lukter skikkelig på den noen cm unna lukter det slik.

 

Rommet mitt er 20 kvadretmeter og lukta "treffer" en når man kommer inn...

 

Hva kan dette skyldes?

 

Blir det borte etterhvert ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi det er A og B kanal til front høyttalere og når disse brukes samtidig får jeg en mer fyldig lyd.

 

Hvis man bare bruker de 500w Eltax høyttalerene blir lyden litt "grautete". Det er mest bas fra de uansett, og de er ikke så bra høye toner. Så ved å bruke 4 til front får jeg dekket ett større tonespekter

Lenke til kommentar
Fordi det er A og B kanal til front høyttalere og når disse brukes samtidig får jeg en mer fyldig lyd.

 

Hvis man bare bruker de 500w Eltax høyttalerene blir lyden litt "grautete". Det er mest bas fra de uansett, og de er ikke så bra høye toner. Så ved å bruke 4 til front får jeg dekket ett større tonespekter

Reciveren din er ikke bygd til å drive 4 store fronthøyttalere. Du bør ta bort de No Name høyttalerne,ellers vil nok reciveren din brenne opp til slutt. Vær klar over at reciveren du har kjøpt er veldig strømsvak og sliter nok med de store Eltaxene.

Lenke til kommentar

Ny forsterker brent lukt.... :thumbup: Bruker være litt sånn svilukt med en gang, annet enn det.

Med en strømsvak forsterker, så er det større sjangse for at du svir spolene på høytaleren enn at du tar utgangen på forsterkeren (forsterkeren leverer MEGET "urene" signaler på høyt volum) Dette lærte jeg på litt feil måte... :thumbdown:

Så strømsvak forsterker + store høytalere = brente spoler, bruker ivertfall skje før du svir utgangene. :( Trist er det nå uansett.

Lenke til kommentar

Ny elektronikk lukter alltid litt. Det er løsemidler, loddeoljer og andre stoffer som sitter igjen i komponenter, kretskort, plasten osv fra produksjonen. Dette fordamper sakte når utstyret blir varmt. Det er nok derfor det lukter sånn i starten. Etter hvert som stoffene fordamper så avtar lukta. Om et par uker er det ikke sikkert du kjenner lukta lengre. Stoffene som fordamper har negative helseeffekter, men dosen er normalt så liten at det ikke har noe å si. Jeg tror nok jeg ville luftet ut litt oftere enn normalt hvis det lukter så mye i starten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...