Gå til innhold

Krav til systemdisk


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny harddisk (250 GB ATA, HK støtter ikke SATA), og har planer om å bruke denne som systemdisk (bytter ut min gamle 80 GB).

 

Er det noen spesielle hensyn jeg må ta når jeg plukker ut en systemdisk enn ellers? Eller er det bare å gå etter de samme kriterier jeg ville brukt ellers når jeg kjøper meg ny disk?

 

Har en p4 2,4 GHz CPU, Win XP Pro SP 2, 1024MB RAM

 

Svar mottas med takk (evnt ref til andre tråder hvor dette er tema, fant ingen)

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer jo litt an på. Det er jo en fordel med raskest mulig disk som systemdisk. Da blir det raskere å jobbe med, men det er jo ikke nødvendig. Ellers er det vel ikke noe hensyn du må ta. Finn den disken som gir mest for pengen og er driftsikker.

Skal du ha et raskest mulig system så ville jeg nok ha gått for raptor disker, eller et RAID oppsett.

Lenke til kommentar
Har du god råd, så vurder en raptor (10 000 RPM), helst 74GB-versjonen

Mye å hente på riktig intalsjon også (en partisjon for win og kun win, og en egen temp partisjon)

Hva mener du med temp partisjon? Og skal ikke engang programfiler ligge på samme partisjon som OS? Blir jo alltid opprettet Programfil mappe på samme partisjon som Win...

Lenke til kommentar
Har du god råd, så vurder en raptor (10 000 RPM), helst 74GB-versjonen

Mye å hente på riktig intalsjon også (en partisjon for win og kun win, og en egen temp partisjon)

Nå får du vel ikke Raptor diskene med P-ATA grensesnitt, så da er han like langt.

 

@Electrolite

Kjøp deg en Seagate 250GB disk du. Du vil nok ikke angre etterpå.

Men som det ble sagt så kan det lønne seg å lage iallefall et par partisjoner. For eksempel en 10GB partisjon til Windows og programmer osv., så kan du bare formatere denne og reinstallere Windows når du føler for det.

Lenke til kommentar

Det raskeste systemet får du med flere disker. Opprett en partisjon for kun windows. Mine Dokumenter, Program Files osv, legger du en annen partisjon (fullt mulig å endre dette i oppsettet for Windows). Legg helst Swap-fil og Temp på en annen fysisk disk (ikke bare en annen partisjon).

 

Selv kjører jeg med to 160gig disker.

Disk 1:

C: Windows 10GB

D: Programmer/spill/diverse ca 140 GB

Disk 2:

S: Swap/pagefile 2GB

T: Temp 10GB

E: Data (filmer, mp3 mm) ca 140 GB

 

EDIT: kjører FAT32 på Win, Temp og Swap-partisjonene, NTFS på resten.

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...