Gå til innhold

Firefox vs Mozilla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mozilla Firefox er en nedstrippet browser hvor det er meningen at brukerne skal installere de extensionen man vil for å få den funksjonaliteten man selv ønsker.

Mozilla Suite er en alt-i-ett-browser med bl.a mail-klient og irc-chat (?).

Mozilla Suite er tyngre og tregere, Mozilla Foundation har også sluttet å utvikle den. Netscape skal nå framover, hvis den fortsetter, bygge på Firefox og ikke på Suite som den har blitt fram til nå.

Skrevet

Av egen erfaring så jeg funnet ut at Mozilla faktisk er raskere en Firefox.

Hvis du bruker Firefox/Thunderbird så er Mozilla enda raskere.

Mozilla er ikke død, men får ikke støtte fra Mozilla foundation lengre.

Skrevet
Av egen erfaring så jeg funnet ut at Mozilla faktisk er raskere en Firefox.

Til og med den koden som man skriver inn i firefox?

Hva mener du?

Skrevet
Tomat-Ulf mener: Det er mulig å "tweake" Firefox ved å skifte noen verdier i about:config slik at den går raskere. Pipelining og slikt.

Det tipper jeg man kan gjøre i Mozilla Suite også, selv om det er fy-fy.

Skrevet
Det tipper jeg man kan gjøre i Mozilla Suite også, selv om det er fy-fy.
Det kan man sikkert også gjøre der. Litt delte oppfattninger om man skal gjøre slikt eller ikke av ulike årsaker. det bra er jo at det går raskere, det negative er at det blir større belastning på serverene.
Skrevet

Jeg kjører Mozilla suite. Er veldig fornøyd med det siden jeg da har kjapp tilgang til masse rart i alle browser-vinduer nede i hjørnet..IRC, kalender, email osv.

Også fordel vil jeg si at selv om en ikke har åpent et vindu for epost kan suit-en si fra når jeg har fått ny epost bare ved at et browser-vindu er oppe.

Kan alt dette legges inn greit tilsvarende også i Firefox? Hvordan?

Skrevet

Du kan jo implementere mer funksjonalitet til FireFox ved hjelp av såkalte Plugins, men hva støtte til e-postlesning angår, må du nok benytte Thunderbird.

Begrunnelsen for å splitte opp Mozilla i to særskilte programmer, var visst for å i det hele gjøre det valgfritt om en ønsket å ha ett e-postprogram med vevleseren. Jeg er for øvrig enig i tankegangen - to forholdsvis urelaterte fuksjonaliteter av omfattende art i samme applikasjon bør muligens legges i seperate programmer, selv om dette kan gå på bekostning av eksempelvis minnebruk. FireFox og Thunderbird forbruker mer minne tilsammen enn kun Mozilla alene, men det kan jo delvis også være av den årsak at begge disse programmene er kraftig forbedret i forhold til de ekvivalente funksjonene i Mozilla, hvilket således øker minnebruken. I hvert fall skulle jeg tro ytelsen blir bedre, idet en ikke lenger trenger å vente på initialiseringen av både epostleseren og vevleseren, selv om en kun har behov for den ene i øyeblikket.

Skrevet
Men alt det må altså nå evt. lastes ned separat og brukes separat (email, composer, kalender, chatzilla)?

Det må ikke anvendes seperat fra applikasjonen. Som allerede benevnt før, kan du simpelthen installere plugins eller extesions til FireFox. Eksempelvis er ChatZilla å hentes her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...