Gå til innhold

Amilo D blir varm og skrur seg!


Anbefalte innlegg

Har alltid vært veldig varm, men i det siste skrur den seg av etter en kort stund og blir VELDIG varm.

 

er det noe jeg kan gjøre.? er utenfor garanti.

Bytte cpu pasta? rense vifte?

eller er den helt ødelagt?

 

 

Takk på forhånd

 

magnus

Endret av prime_id
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fetteren min har også en Amilo D, den var fin i begynnelsen, men i det siste har den begynt å slå seg av og slikt. Tydelig at det er problem på de maskinene.

Jeg hadde en slik og en kompis av meg har en slik. Vi hadde begge slike problemer. Den er VELDIG varm rundt venstre hånden sant? Der ligger harddisken som surrer med

sine 4200 opm. Fikk aldri problemet løst. Vi sendte mail til både Komplett.no og Effekt, men Fujitsu Simens fant vi aldri noen e-mail til. Fikk kun svar fra komplett "Dette er Effekt som tar seg av". Ville egentlig anbefalt å kjøpe en "laptop kjøler" . Det finnes flere, men skaff deg en på 10w helst. Denne skal nok passe veldig bra til din maskin da den har mange hull under. Eneste minus er at den viften som er under prøver å "skubbe" luften ut/ned fra kabinettet menst den "laptop kjøleren" prøver å skubbe luften opp i kabinettet.

 

Har du foresten prøvd BIOS oppdatering? Jeg trodde det var Prescott prosessoren som stod i, men det viste seg at det var den "kalde" Northwood som står der. CPUen blir i allefal ALDRI kald i det kabinettet under normale omgivelser

 

Edit: Garanti? Henvend deg til reklamasjons rett. Det er langt bedre en garanti etter min mening da den stort sett varer lengre. 5år på bærbare ikke sant?

Endret av xSotte
Lenke til kommentar

Folkens....

 

Problemet ditt er at kjøleviften er tett. Dette er et problem på denne maskinen, da vifta har en svak konstruksjon som gjør at støv hoper seg opp, og tilslutt blokkerer vifteutblåsingen..

 

Jeg skal hjelpe deg her, og du kan si hva slags Amilo D du har ?

 

Denne typen (chassis) : http://www.dinside.no/php/art.php?id=84307

 

 

eller denne : http://hyperinzerce.cz/katalog/notebook/fu...amilo-d6500.jpg

 

Forskjellen i hvordan de åpnes er vesentlig, serru :)

Lenke til kommentar
Folkens....

 

Problemet ditt er at kjøleviften er tett. Dette er et problem på denne maskinen, da vifta har en svak konstruksjon som gjør at støv hoper seg opp, og tilslutt blokkerer vifteutblåsingen..

 

Jeg skal hjelpe deg her, og du kan si hva slags Amilo D du har ?

 

Denne typen (chassis) : http://www.dinside.no/php/art.php?id=84307

 

 

eller denne : http://hyperinzerce.cz/katalog/notebook/fu...amilo-d6500.jpg

 

Forskjellen i hvordan de åpnes er vesentlig, serru :)

Vifta? Det er flere vifter på denne. 2 under + 1 i strømforsyningen.

Lenke til kommentar

OK, om du har to vifter i den er det er Amilo D1840 du har.

 

Åpne opp det store firkantede lokket under maskinen, når det er borte kommer du til CPU, CPU kjøler, RAM, harddisk etc.

Stikk å kjøp en boks med trykkluft og blås så rent i viftehuset.

 

Du kommer ikke lengre ned i maskinen, så å blåse med trykkluft inn i vifteutblåsingen til VGA kjøleren (den minste viften). Disse viftene tetter seg raskt, og dette er garantert årsaken til problemene dine.

 

Lykke til !

 

 

PS: Du må ha av såkalt "keyboardcover", altså dekselet på oversiden av keyboardet for å komme lengre ned i maskinen. I tillegg må du ha av de 4 skruene (2x2) som holder LCD skjermen i bakkant av maskien....ehh.. vanskelig å forklare uten bilder :)

Lenke til kommentar
er det samme prinsipp på D8820?

Jeg arbeider med en 8820D. Skikkelig drittmaskin..... :thumbdown: Skrur seg av i hytt og pine. Får prøve å skrape av goopen og legge på litt forsiktig med Arctic silver når jeg en gang får litt tid. Men dette burde virkelig ikke være nødvendig om Fujitsu Siemens hadde greie på å bygge PC!

 

Torstein

Lenke til kommentar

Ville bare si at nå har jeg fått åpent den :)

Gikk helt fint. Problemet når jeg skrudde den sammen igjen, var at jeg ikke fikk på cpu'en. Bøyde noen pinner :no: Men heldigvis fikk jeg bøyd den på plass igjen. Henta dykkerflaska mi, og blåste ut alt støvet som var å blåse ut. (og dykkerflaska blåser MYE luft ut, det legger seg is rundt hanken :p )

Nå funker pc'en nett som den var ny :)

Vifta går ikke hele tiden en gang, noe den gjorde før.

 

Mvh Jan Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...