Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er galt med Mercedes A 140?


enden

Anbefalte innlegg

Jeg driver og leter etter ny bil for tiden (uten å ha mye peiling). Leter etter noe i samme klasse om Mercedes A 140 - stor innvendig, liten utvendig. Plutselig snublet jeg over en rekke annonser med nevnte bil, og jeg synes prisene var forholdsvis lave i forhold til årsmodell og kilometerstand.

 

Slikt lukter det tvilsomt av, så da lurer jeg på hva som er galt med denne modellen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A-klasse har nettopp kommet i en helt ny generasjon. Slike trekk medfører ofte fall i bruktbilprisene. Da åpner det seg muligheter for å gjøre kupp for godt utstyrte biler.

 

Spør du meg, er ikke A-klassen en skikkelig Mercedes før du utstyrer den både med en solid motor og mye utstyr. A 140 veier vel rundt 1,2 tonn og har en 1,4-liter. Den trekker greit fra bunnen, men blir ubehagelig på høyere turtall. Noe å merke seg er drivstoff-forbruket - det er nok litt høyt.

 

Jeg regner du velger manuell kasse, det er vel også de fleste A-klasser (140) utstyrt med.

 

Ett pluss er kanskje interiøret, det er solid og kanskje typisk Mercedes. Enda et pluss for de mer påkostede utgavene.

 

Jeg hadde aldri vurdert en A-klasse. Jeg ville heller sett på Audi A2. Den er milevis foran hva design angår. Hele A2 består av aluminium noe som er langt lettere enn det tradisjonelle stålet. Baksiden er høy pris både på produksjon og deler.

 

Med A2 får du også et langt bedre forbruk, bare 0,6 per mil med 1,4-literen. Den kjører også rimelig bra, både målt i kjøreegenskaper og fart (men husk at vi snakker om en 1,4-liter).

 

 

Bare spør, hvis du lurer på noe om flere biler, uttrykk eller ting du må se etter ved kjøp. :)

Lenke til kommentar

Ah, flott svar :)

 

Har ikke peiling på hva jeg ser etter annet enn at bilen bør være liten nok til å kunne lukeparkeres i Oslo, stor nok til å kunne trykke en barnevogn (bedre være føre var) inn, eventuelt ved å legge ned ett sete, forholdsvis ny (pleier å søke etter nyere enn 2000-modeller) og ikke så dyr.

 

Har også sett på Opel Meriva 1,6

 

For øyeblikket har jeg en '83 Datsun Cherry, så det meste er en forbedring ;)

Lenke til kommentar

Da har du hvertfall peilet deg inn på en korrekt biltype.

 

Opel Meriva har fått en del ros. Nå vet ikke jeg helt hvordan den er i forhold til A2 og A-klasse med tanke på 1,4-literen den har, men både 1,6-literen og 1,7-liter CDTI-motoren har fått noe skryt.

 

Opel Meriva er vel også litt annerledes. Det er mer en fleksibil, enn du kan si om A2 og A-klasse. Den har gode seteløsninger! Direkte konkurrenter til Meriva vil være biler som Ford Fusion og muligens Mitsubishi Space Star.

 

Så kriteriene dine er: God plass (helst til barnevogn), lett å parkere med (dvs. forholdsvis liten, men god utnyttelse av plass inne), rimelig i pris og ganske ny (pre 2000).

 

Sjekk de jeg nevnte (Ford Fusion og Mitsubishi Space Star) samt Hyundai Matrix. Du kan også ta en titt på Toyota Yaris Verso og Mazda Premacy.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at Meriva-en var den mest fristende av de nevnte.

 

Men plutselig ble problemet et litt annet, da jeg nå sitter med en 1996 Volvo V40 stasjonsvogn etter bestefaren min. Den har vel bare gått snaue 50000. Jeg er litt usikker på størrelsen på den, men regner med at det er minst like mye bil som en Opel Meriva :)

Lenke til kommentar

Jøss, bestefarkjørt Volvo? Det er nok et trygt alternaltiv. Må nesten vite hva slags motor som er i den før jeg kan si noe spesifikt. Men stikkordene er jo komfortable kjøreegenskaper (hvertfall i 1,8 og oppover) og rimelig god sikkerhet.

 

Verdien på Volvoen din er jeg usikker på, men hvis det er en 1,8-liter fra 1996 med 50 000 på telleren vil jeg tippe cirka 95-115 000. Det er ganske mange av disse, så prisene varierer veldig.

Endret av Duval
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hva som er galt med Mercedes A-klasse? Ikke noe særlig, bortsett fra at det er en dårlig bil å kjøre. Den ser ikke så verst ut, har god plass innvendig dersom man ikke skal ha med bagasje, men har altså elendige kjøreegenskaper. Og det gjelder også modellene som har fått "elektronisk kompensasjon". Men bevares, dersom du bare skal kjøre i byen, er den sikkert ok. Men lån en bil og dra den opp i 100 i litt sidevind, så skjønner du hva jeg mener. Jeg har ikke kjørt biler som er dårligere.....

Endret av perjohan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...