Gå til innhold

Hva er viktig, når dere handler på nettet?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jobber med å bygge opp en web-shop i Sverige, lurer derfor på hva som er viktig for dere når dere handler på nettet?

 

Hva gjør at dere mister lysten til å handle, evt får lyst til å handle mer der?

 

Hvor viktig er det leverings tiden (at den er kort) kontra lavre pris?

 

Håper det er noen der ute som har tid til å svare på dette, da dette hadde hjulpet oss veldig.

 

Mvh: Duracell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i første omgang pris. Lagerstatus kan også bety veldig mye, hvis det er et produtk som er "vanskelig" å få tak på. Erfaringer fra andre mtp. support/retur/service generellt er også viktig.

 

Pakkesporing vha. postens kollinr ser jeg på som en selvfølge. Rask levering bør også være en selvfølge som går under generell service.

 

Hvis det ville tatt meg 2 uker å få levert noe for å spare en hundrings ville det vært utelukket. Jeg betaler gjerne litt mer for å få varene fortere.

 

Å miste lysten til å handle kommer ut av et par forskjellige ting. Sidene bør ikke være kompliserte, det bør være lett å finne frem til det du skal ha. Amazon.com er et supert eksempel på en side som er tungvint. Her gjelder også erfaring fra andre, spesiellt med tanke på retursaker. Returer bør bli behandlet fort, og på en service-minded måte.

Lenke til kommentar

gode priser, god support/retur/service og godt utvalg er det som trekker meg til en butikk.

 

En nokså nøytral side uten animasjoner er også og fåretrekke.

 

Det er også veldig positivt med NØYAKTIGE produkt beskrivelser, for eksempel hvor mange I\O bracets som følger med hovedkortet, stepping på prosessor (særlig poppelært balnt overklokkere), Medfølgene kabler og programvare er også veldig hjelpsomt.

Lenke til kommentar

En ting eg synest er viktig er at det går fort å finne frem til det eg vil ha. Stort sett alle Norske sider er gode på det, skrekkeksempler finner du i USA.

 

Gjør ting så enkelt som overhodet mulig. Gode produktbeskrivelser er et must. Visa/Mastercard betaling er en stor fordel. Og levering samme dag dersom varer er på lager er også viktig. Ingenting som er så irriterende som at en ordre blir liggende i system mens varen ligger på lager.

 

Lavest mulig pris er ikkje så viktig for meg. God service når det trengs er viktigere.

Lenke til kommentar

Viktig med god service/retur, kundebehandling, fagfolk som vet hva de driver med, rask leveringstid, lagerstatus (at varene sjelden er tomme fra lager) muligheter for betaling med kredittkort (liker også mulighet for betaling med Visa Elektron) pakkesporing, lett å finne frem på siden, lave priser (hvertfall konkuransedyktige) og som Brusfantomet nevner, skikkelige produktbeskrivelser

Oppsummerte vel det alle de andre hadde sagt jeg nå, men det er (også) min mening ;)

Lenke til kommentar

Skal en lykkes i dagens marked med web-shop'er på alle hjørner, må en kunne tilby både lav pris, rask levering OG god support ved feil/mangler.

 

I starten av web-shop'en er det viktig å ligge lavest i pris for å skaffe publisitet. Samt ha gode kundebehandlere som ikke er arrogante overfor kundene (slik mistet MultiCom brått hele sin dominans i markedet for en del år tilbake).

Nå prøver forresten MultiCom å ta tilbake litt av kaka ved å senke prisene slik at de får publisitet og lokker til seg kunder igjen, selv om de muligens taper penger på det.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

For å kunne vokse "kjapt og brutalt" og samtidig yte god service er det nesten et must å ha mye penger i bunn, og tåle underskudd første/andre leveår.

 

Se bare på netshop som selv har uttalt at de "brekker seg inn, hva det enn måtte koste". De dumper priser og yter god service samtidig. For å kunne gå med overskudd med slike mål må man ha et enormt volum, hvilket det virker som de etterhvert har klart å få.

 

En annen mulighet er å selge det som ikke er mainstream. Slik kan man kanskje klare seg selv om man har lavt volum og forholdsvis høy pris.

 

 

Ellers synes jeg at webshopløsningen er noe av det viktigste. Oversiktlighet og omtrent nulltolleranse på feil i webshopen. Det er så utrolig mye lettere å dra pga feil, enn å komme til en webshop.

Lenke til kommentar

Jeg synes noe av det viktigste er utvalg og og at sidene er logisk bygget opp og enkle å finne fram i, selv om det kan virke som herming er det nok smart å bygge opp sidene så like som mulig store populære netshoper som f.eks. Komplett og MPX, jeg hater å komme til netshoper som skiller seg ut og er vanskelige å navigere på..

 

For meg er det også viktig med mye info og bilde av produkter, mange netshoper satser på stort utvalg, men har dårlig med info om varene. Man burde slippe å gå andre steder for å lese om produktet, på det kan man miste kunder.

 

Også viktig med betaling med kort, helst direkte med Visa/MasterCard.

 

Priser er selvsagt også viktig, men dersom forskjellen er minimal handler jeg gjerne på den netshopen jeg liker best. Fraktpris er også viktig synes jeg, er som regel ikke så stor forskjell, men liker ikke netbutikker som overpriser frakten for å tjene på dette

Lenke til kommentar

Punkt 1 : Sidene MÅ være enkle og logiske å navigere på, er det vanskelig å finne det jeg skal ha der, så handler jeg en annen plass.

 

Punkt 2 : Når ordren er registrert, så forventer jeg at den blir pakket og sendt senest neste dag, greier du ikke det, så står det ørten andre webshopper i kø og venter.

 

Punkt 3 : Dette er MEGET viktig for meg, hvis jeg får problemer med ett produkt, så forventer jeg å kunne få ett minimum av support på telefon/e-mail.

Hvis nå produktet viser seg å være defekt, så skal det også gå greit og returnere det og få nytt på garantien. Uten problemer. Hvis webshop setter seg på bakbeina og tar feil ett par ganger her, så mister man MANGE kunder. Ivertfall meg.

 

Punkt 4 : Pakkespor.... ett must, jeg MÅ vite hvor pakken er, til enhver tid.

 

Punkt 5 : Pris... Jeg er villig til å betale litt ekstra for god service, men, ikke veldig mye.

 

Punkt 6 : Sortimang og varestatus, har butikken aldri inne varene, så er det meget lettvint å bare kansellere ordren og handle en annen plass. Har webshop likt sortimang med "alle" andre webshopper, så er det liksom ikke noen grunn for å dra dit, det er ikke nytt og spennende, jeg handler ivertfall ikke til en ny webshop hvis min "gamle" har samme varene til omtrentlig lik pris.

 

Det var det jeg hadde og si.... :thumbup:

Lenke til kommentar

De viktigste punktene er nevnt her allerede, men jeg styrer ofte unna nettbutikker dersom førsteinntrykket er dårlig. Et dårlig førsteinntrykk kan man gjerne få av dårlig designet side (f.eks. masse fargebruk á la hjemmesider fra 5 år tilbake), mye skrivefeil osv selv om prisene og sikkert servicen er aldri så bra. Pass derfor på å gi et profesjonelt inntrykk med en gang i stede for å fokusere så altfor mye på priser. Det viser seg gjerne at folk er villige til å betale littegrann mer om de føler det er "fortjent" og at det betaler seg igjen i service.

Lenke til kommentar

Design helt klart, som nevnt ser det ut som freewebs så forlater jeg siden. Altfor fancy design får meg til og tenke at de har mye penger, mye overskudd.

 

Så en enkel og grei side er fin.

Gode priser spiller selvsagt en stor rolle. Men det viktigste er selvsagt god service. Og rask svar telefon / Mail

Lenke til kommentar

Kult at du tenker på å lage en webshop..mer konkurranse betyr lavere priser..godtgodt!

 

Her er min oppskrift på en god nettbutikk:

 

Navn: Bru et navn som er lett å huske. Jeg sliter alltid med å skille fek.s psdata og pcutstyr, og kaoset er endelig når man skal skille passordene etc. Derimot er navn som mpx og komplett helt safe.

 

Bilder. Ha alltid bilde med produktet. Jeg vil se hva jeg kjøper.

 

Pris: Ha alltid priser inkl. mva. Jævli grimt å tro at man har gjort et kupp til man ender i handlevognen og ser sluttpris.

 

Oppadgående pakkegutter. Jeg vet ikke om dette er mulig, men det hadde vært veldig bra om dere fikk det til. Når en bestilling tydelig er ment å høre sammen, og noe ikke er kompatibelt, så kan man oppsøke kunden og informere om at det mulig er en feil i bestillingen. Dette har jeg opplevt to ganger. Første gang kjøpte jeg et 5.1 lydkort og høytalersystem. Dette systemet var ikke pckompatibelt, men til xbox. En annen gang kjøpte jeg hovedkort og PSU, der det manglet en spesialkontakt.

 

Komplett sin bruk av kunders tilbakemelding på produkter er genial.

 

Ikke selg dårlige produkter selv om de er billig. Ta Qtec PSUer som eksempel. Boikott slikt møkk.

 

Ukentlige tilbud, nyheter, konkurranser og annen deltagelse slik at man ønsker å stikke innom siden fra tid til annen. Fondet i psdata er en genistrek.

 

Lettfattelige menyer. Ta for eksempel kjøp av strømforsyning. Da må man på de fleste sider inn under kabinetter før man finner link til PSU.. tullete.

 

..og ikke vær sarkastisk i telefonen når man ringer, uansett hvor idiotisk henvendelsen er. Data er komliserte greier.

 

Siste ting. Om en hobbybygger har kjøpt og bygget selv, og det ikke virker, bare be vedkommende om å sende hele greia i retur slik det står, og rett opp det som er galt. Send tilbake fungerende pc, og en liten notis hva som var feil/ gjort galt. Det tror jeg er verdt bryet, og man holder på kunden i tiden fremover.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Faktisk vil jeg henvise til Microplex som er en webshop som har hatt eventyrlig vekst.

De har nemlig dyr frakt, og har alltid hatt det, men har hatt en del andre gode egenskaper.

Slik jeg ser det:

De var de eneste som hadde et seriøst utvalg for casemoddere og oss som ikke ville ha standard Aopen kabinett eller Chieftec.

De var ikke spesielt billige, men fortsatt mye billigere enn å bestille fra USA for de aller fleste varer. Samtidig hadde de en god del slike "vi-tar-en-sånn-også" varer som spesielt hjalp når de hadde dyr frakt. Man ville jo få så mye som mulig for fraktprisen :)

 

I tillegg hadde de gode websider, GODE varebeskrivelser og spesielt her har de vært veldig flinke. Komplett f. eks. har fått mye ros for varebeskrivelsene sine, mens jeg personlig mener de er ubrukelige, de eneste K sine beskrivelser forteller er lest rett ut av leverandør sine specs. Dette kan jo jeg også sjekke, derimot nøyaktig HVA som er i boksen og slike ting lurer jeg på og det står det ingenting om. Den typen detaljer har Microplex vært flinke til å få med....

 

Så hvis du trenger tips se på Microplex og sammenlign de med f. eks. Amraam PC som begge har holdt på omtrent like lenge, og har nå enorm forskjell i størrelse.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Helt enig. Microplex har vært veldig flinke på det området, så man har mye å lære av de. Spesielt på varebeskrivelser (ikke alle) så er Microplex veldig gode.

 

En annen webshop man også bør ha i tankene er NetShop, de har ikke alltid best varebeskrivelse og best pris, men de har god service og har gjort det veldig bra på det området. Skapt seg et godt rykte, jeg handler heller derifra selvom en HDD er 150-200,- dyrere der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...