hemo Skrevet 17. april 2005 Skrevet 17. april 2005 Om eg lager ny PC/Server og vil ha opp yteevna til harddisk, bør eg då køyra systemet på same RAID? Eg har prøvd å få litt svar på desse tinga før, fordi eg er redd RAID vil gje meir nedetid og tap av *alle* data når noko først går gale... Men når eg tar disk til disk-backup av 4 GB store filer (VMWare, etc) går mykje tid vekk på venting... Opp med yteevna til disk = RAID. Bør eg køyra OSet frå same RAID, eller bør eg ha ein harddisk åleine til system-filer?
z00l Skrevet 17. april 2005 Skrevet 17. april 2005 Vil nå si at det beste alternativet er å ha OS'et på eget Raid oppsett. Vet ikke om du kjører VMWare ESX eller GSX ? Når det gjelder VMWare imagene, bør disse av sikkerhetsmessig grunner ligge på et eget SAN. Nå vet jeg ikke hva du kjører av maskinvare, men hadde nok vært greit å skille OS'et fra VMWare imagene. Skulle OS'et feile, er det da enklere å få opp Image filene igjen. Jeg ville hatt noe alá: 2 stk disker i Raid (OS), der en av diskene kan feile. X stk disker i Raid (VMWare Imagene) der du også har litt redundance. -z00l-
hemo Skrevet 18. april 2005 Forfatter Skrevet 18. april 2005 Takk for bra svar! Dette er test, læring, prøving og feiling. Ingen kritiske aplikasjoner. Det er likevel surt å miste ting, når ein har jobba med ulike oppsett ganske lenge... 2 stk disker i Raid til OS - tenker du på Raid1 då? Eller løyser du eit evt. OS-krasj med backup? PS! Målet med RAID her, var å kunne kopiera "store" filer fort, fordi eg i dag bruker meir og meir tid på å venta på at filekopiering internt på disken skal bli ferdig...
sveinsel Skrevet 18. april 2005 Skrevet 18. april 2005 (endret) Hvis du ikke har kapablitet til å stelle maskina, og ha backup på diskene må du halde deg langt borte fra PC. Det er ikke verre å miste filer fra et Raid enn hvilke som helst annet disk. Når det gjeld filkopiering så går ikke det raskere enn det seineste mediumet. Når det gjeld OS skal det sitte på en RAID-disk. Hvis du imidlertid benytter Windows-RAID (softwareraid) er ikke det mulig. Forøvrig er forumet fullt av denne problemsstillingen... Det går an å lese litt om saken i stedet for å prøve å taue opplysninger ut av forumet som ofte ikke vet mer enn du selv. Endret 20. april 2005 av sveinsel
hemo Skrevet 18. april 2005 Forfatter Skrevet 18. april 2005 Disk til disk-kopiering er kanskje ikkje så lurt då, kanskje? Heller ha ein disk til image-filer og ei anna disk til backup? Meiner sveinsel at folk her på forumet ikkje har RAID-erfaring? Blei litt forvirra, eg no... Men om mine spørsmål var vinkla på ein måte som var upassande for forumet, så kan eg kanskje høyre om nokon har handletips? separat RAID-kontroller, eller ta i bruk RAID/SATA-funksjonen på eit nytt hovudkort? ..samt om det er nokon diskar ein bør satsa på for å få opp yteevna..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå