Gå til innhold

Moms? I dont need no stinkin moms!


Anbefalte innlegg

Jeg lurer bare på: Hvis jeg bestiller en vannkjølings system fra Dangerden.com Må jeg betale moms?

 

Hvis ja, Hvordan? Blir momsen lagt til i prisen med en gang eller sender staten meg en finfin regning?

 

Har noen erfaring med bestilling fra dangerden.com eller andre amerikanske/kanidiske Hardware firmaer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte noe fra Irland en gang. Ble stoppa i tollen og ble et helvete til styr;) De måtte ha kvittering på hvor mye jeg hadde betalt for å regne ut moms/toll/avgifter... Vet ikke om det er helt overførbart, men du kan banne på at Moder Gnore finner en fin måte å flå deg for noen kroner her oxo, som på alt annet...

Lenke til kommentar

Moms på 23% må du nok regne med ja....det skal ikke være lett å handle over grensen :wink:

 

PS! Posten tar ekstra gebyr for å fortolle (tror den er på hvertfall 75,- ??).....en kan fortolle varer selv gjennom tollvesenet....da får du ett papir som må sendes posten før du får varen.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: dudsi på 2002-07-06 13:04 ]

Lenke til kommentar

Postens fortollingsgebyr er på 150,- og det forsinker som regel pakken med minst en uke eller to at de skal behandle pakken. Du får først en melding fra posten om at de har mottatt en pakke og der må du krysse av for om du vil fortolle den selv eller om posten skal fortolle den for deg. Fortolle selv er en omfattende og lang prosess, så selv om det blir litt billigere, har en stort sett lite annet valg enn å la posten gjøre det.

 

Dersom du kan få firmaet til å sende pakken som noe annet (gave, bøker, uten verdi etc), så sparer du både tid og penger.

Lenke til kommentar

Hvis du handler noe fra utlandet tilkommer som oftest 24% merverdiavgift.

 

Er det en vare som er tollpliktig tilkommer dette i tillegg til momsen.

 

Det posten tar betalt for er selve fortollingen. Den skal gjennomføres enten varen er tollpliktig eller ei. Kan virke litt ironisk at posten skal ha betalt for å fylle ut noen papirer som dokumenterer at det ikke er toll på produktet. Riktignok kan du gjøre dette selv for å spare denne utgiften, men er det dyre kompliserte greier (kanskje flere kolli blandet sammen) er det fint å slippe.

Lenke til kommentar

Utsalgsprisen fra dangerden.com minus amerikansk tax + frakt (som gjerne er momsfritt)+ evt toll,postens gebyrer osv ha det vært.

 

Man kan jo få de til å sende pakken som bøker, gaver osv, men hvis blir tatt i å snike deg unna offentlige avgifter så du betale straffetoll osv i tillegg.

 

Dessuten har US Postal sagt opp sin avtale med Posten slik at pakker kommer med et annet transportselskap, husker ikke hvilket.

Lenke til kommentar

utenlandsk frakt er MVA-fritt...i norge..så den slipper du MVA på...

 

og så er det viktig å finne ut ...hva slags leveringsbetingelser....firmaet har...

fordi hvis de leverer til deg ferdigfortollet så vil du ikke betale annet enn bare 24%mva av verdien på fakturaen....

 

men hvis det er sånn som det vanligvis er...at man sender "mottaker betaler"...så kan det bli nok litt mer, for da betaler du fra USA til hit.

 

JEg hadde nok anbefalt en annen vri, men da må du kjenne noen der :smile:

 

men du har 24%MVA pluss frakt pluss tollekspedisjonsgebyr, som er til for at selv om man ikke har toll, så skal tollvesenet se at det tollfri vare.dette er noe posten vil ta når du mottar dette, eller det ekspedisjonsfirmaet som er blitt brukt(dhl,UPS, feedex)

 

kontroller at det ikke er toll på dette, ved å gå til http://www.toll.no og gå gjennom tolltariffen. der kan man søke etter type produkt.

 

Blackster

som jobber med toll og spedisjon

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Blackster på 2002-07-06 17:00 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...