Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tv-utgang/nettverkskabel. Hvor lang?


Anbefalte innlegg

Hei

 

I mitt nåværende hus har jeg lagd min egen tv-ut-kabel av en nettverkskabel. Denne har vært ca 10 meter og jeg har kjørt både bilde og lyd gjennom den. Dette har fungert helt glimrende...

 

Nå er spørsmålet mitt.

Hvor lang kan denne kablen være før bilde/lyd-kvaliteten forringes?

 

Har nemlig kjøpt nytt hus og der må kabelen være betydelig lenger. Dessuten har jeg lyst til å splitte den opp slik at jeg har utak til dvd/divx/musikk flere steder i huset.

 

Noen som har noen god idè hvordan dette kan gjøres ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var orginalt å sende både lyd og bilde igjennom en TP-kabel.

Grunnen til at ingen kan svare, er vel at ingen har prøvd det før.

Hvis du bruker en skjermet kabel kan du sikkert strekke den litt ekstra.

 

_________________

Chieftec DA01BD Servertower

P4 2,26GHz :grin:

512MB DDR333

MSI 645E-LRU SiS 645DX

60+80GB WD

Geforce 2 Ti :sad:

 

[ Denne Melding var redigert av: enl på 2002-07-09 08:40 ]

Lenke til kommentar

Til nå har jeg bare loddet på phono-kontakter i hver ende. Men nå tenkte jeg å lage meg nettverkskontakter i hver ende og ha egne nettverksutganger forskjellige steder i huset.

 

Men hele poenget blir liksom borte hvis bilde/lydkvaliteten forringes ganske kjappt over f.eks. 10 meter.

 

Jeg får ta å kjøpe meg en rull med 100 meter og se hvordan kvaliteten blir...

 

Skal si ifra hvordan det går jeg...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-09 08:39, enl skrev:

Det var orginalt å sende både lyd og bilde igjennom en TP-kabel.

Grunnen til at ingen kan svare, er vel at ingen har prøvd det før.

Hvis du bruker en skjermet kabel kan du sikkert strekke den litt ekstra.



 

ehem.

nettverk er ikke synonymt med TP.. Coaksial vettu..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-10 22:49, hårek skrev:

Nettverk coax er 50 ohm (RG59). Video coax er 75 ohm (RG 58, som er litt tykkere enn RG59). Det blir i alle fall reflekser med å bruke 50 ohm til RGB, men vet ikke hvordan det går med composite signal.


 

75ohm caox brukes til netverk og

 

analog coax, er ikkje brukt så mykje for det er vanskeligt å sette opp for kvar maskin må sende på forskjellige frekvenser, er og raskere enn vanleg digital coax for teoretisk kan alle kan sende på ein gang.. eller noko slikt hadde om det på skulen i vinter ein gang

Lenke til kommentar

____________________________________________________

Nettverk coax er 50 ohm (RG59). Video coax er 75 ohm (RG 58, som er litt tykkere enn RG59). Det blir i alle fall reflekser med å bruke 50 ohm til RGB, men vet ikke hvordan det går med composite signal.

____________________________________________________

 

 

RG58 = 50 ohm

RG59 = 75 ohm

 

Vanlig nettverks-koaks (50 ohm) går helt strålende å bruke til RGB og composite, men til vanlige antennesignal (antenna på taket) egner den seg dårlig på grunn av reflekser... koaks til RGB og composite SKAL være 50 ohm... og maks lengde på kabelen kommer helt an på dempninga på kabelen,kvaliteten på koblinger, og dempinga i kabelen som er forskjellig fra kabelmerke til kabelmerke. Styrken på signalet som videokilden klarer å levere har og masse å si. Så i bunn og grunn er det bare å prøve seg fram...

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en rull coax på 150 meter for ca 1 år siden, har strekt den i hytt og pinevær rundt i huset, og kjører bilde fra PC til TV gjennom denne så det suser, kobler da selvsagt fra RBG-uttaket på skjermkortet. Lyden har jeg kjørt i separat kabel som jeg enkelt har strippet fast i coaxen. Når jeg kommer opp i strekk på over 25-30 meter med denne kabelen, så merker jeg jo at der er tap i bildekvaliteten, men ikke så mye at det er plagsomt. Kan anbefales alle som vil prøve seg på TV-ut fra skjermkort. Vet ikke hva slags coax jeg har, men jeg gikk på ei Radio/TV-sjappe og kjøpte, den ble solgt som kabel til TV-antenne. Det går jo eventuelt å kjøpe signalforsterker også, men det har jeg ikke testet ut.

Lenke til kommentar

Hmm. Når ble dette et topic om internett og nettverk...

 

Uansett så bruker jeg faktisk en tp-kabel.

 

Den har 6 ledere, og jeg bruker 4 av dem til bilde (dobble ledere for å minske støy på linja) og 2 til lyd. Valgte å bruke tp for å få alt inni samme ledning.

 

Men jeg tror nok kvalieten begynner å bli dårlig på 20-30 meter. Tenkte jeg skulle kjøpe meg nettverkskabel på Biltema i dag, men de selger jo tp-kabel kun i 300m pakker, og det er _litt_ drøyt.

Lenke til kommentar

Siden video ut er en ubalansert signal bør den være skjerma for å minske støy. Videosignalet opererer høyt i frekvens og er utsatt for støykilder. Det spørs hvor nøye du er på støy. Hvert meter med kabel forringer jo kvaliteten. Bildelederne og lydlederne sitter uskjermet i forhold til hverandre i en TP og vil ha noe crosstalk. DVS de påvirker hverandre.

Lenke til kommentar

2 x Doble ledere hjelper ikke når en sender en ubalansert signal f.eks. en videosignal(1 par til signaljord + 1 par til signal). TP kabelen er "twisted" for at begge lederne skal ta opp like mye støy, og støyen som opptas i en balansert kobling vil slå hverandre ut.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-11 10:29, Guybrush skrev:

Hmm. Når ble dette et topic om internett og nettverk...


Uansett så bruker jeg faktisk en tp-kabel.


Den har 6 ledere, og jeg bruker 4 av dem til bilde (dobble ledere for å minske støy på linja) og 2 til lyd. Valgte å bruke tp for å få alt inni samme ledning.


Men jeg tror nok kvalieten begynner å bli dårlig på 20-30 meter. Tenkte jeg skulle kjøpe meg nettverkskabel på Biltema i dag, men de selger jo tp-kabel kun i 300m pakker, og det er _litt_ drøyt.



 

Composit = 75ohm

RG59/TV-radio koaks = 75ohm

 

Skal du strekke en kabel med composit langt så ville jeg brukt en 75ohm koaks kabel. En TP kabel er vel 100 eller 120ohm hvis jeg ikke husker feil og kan skape refleksjoner hvis kabelen er for lang.

 

Det eneste dobble ledere hjelper i TP kabelen er ohmsk motstand, altså signalnivået vil synke og signal/støyforholdet blir mindre. Men det vil plukke opp like mye støy utenfra. Kun en skjermet kabel vil hjelpe da. En koaks er ideel mot støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...