Gå til innhold

Har lydkortet noe å si når man bruker S/PDIF?


Anbefalte innlegg

Dette er sikkert et vannvittig dumt spørsmål, men here goes:

 

Bearbeider lydkortet i det hele tatt signalene når man bruker S/PDIF utgangen, eller går 0'ene og 1'erne bare "rett gjennom" og ut til kontakten? Jeg har PC'en koblet til hjemmekinoforsterkeren via digital coax kabel. Har det da noe å si hvilket lydkort man har? (Har et M-Audio Revo 5.1)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller mindre rolle hvilket lydkort du har. To ting som er viktig for lydkvaliteten; D/A-omformeren (som sitter i receiveren din) og CD/DVD-ROM'en din - det hjelper lite at det bare er 1'ere og 0'er hvis de ikke blir levert stabilt.

Det er f.eks. en vanlig misforståelse at selv den billigste DVD-spiller duger til CD hvis du tapper lyden digitalt. Kvaliteten på mekanikken avgjør om 1 og 0 kommer når og hvis de skal, for å si det enkelt.

Lenke til kommentar

Har aldri blitt helt klok på hvordan dette her funker så kliner til med et konkret eksempel:

Alle skryter av Soundstorm på diverse HK, men lurer på, når blir soundstorm brukt (dvs lydkortet). Har hørt litt av hvert og de sier som dere at bruker du s\pdif utgangen og til en forsteker, "brukes ikke" lydkortet\soundstorm. Se sier også at hvis du vanlige høytalere uten forsterker koblet til den analoge utgangen, så brukes heller ikke soundstorm\lydkortet, men det er en codec på lydkortet\SS som koder om. Kvaliteten på codec fra kort til kort varierer, men det er da altså ikke noe lydkort-kalkulasjon som da foregår.

Og da lurer jeg på; når brukes Soundstorm\lydkortet

Lenke til kommentar

Ikke dumt spørsmål i det hele tatt. Mange lydkort sampler opp til 48 kHz, for så å sample ned igjen til 44,2kHz (?) før signalet sendes over S/PDIF. Jeg tror ditt lydkort ikke gjør det, så da skal det ikke være noe kvalitetstap.

Lenke til kommentar
Har aldri blitt helt klok på hvordan dette her funker så kliner til med et konkret eksempel:

Alle skryter av Soundstorm på diverse HK, men lurer på, når blir soundstorm brukt (dvs lydkortet). Har hørt litt av hvert og de sier som dere at bruker du s\pdif utgangen og til en forsteker, "brukes ikke" lydkortet\soundstorm. Se sier også at hvis du vanlige høytalere uten forsterker koblet til den analoge utgangen, så brukes heller ikke soundstorm\lydkortet, men det er en codec på lydkortet\SS som koder om. Kvaliteten på codec fra kort til kort varierer, men det er da altså ikke noe lydkort-kalkulasjon som da foregår.

Og da lurer jeg på; når brukes Soundstorm\lydkortet

Gunnen til at Soudstorm blir skrytt så mye av, er at det kortet ikke sampler opp for så å smaple ned det digitale signalet når det går over S/pdif. Signalet ut fra S/PDIF er likt det orginale signalet som var på CD-en (forutsatt CD eller lossless som kilde) På den måten brukes ikke kortet, det endrer ikke på lyden. Målet er jo å ha det orginale signalet inn i DA konverteren i forsterkeren.

Lenke til kommentar

Alt kommer jo an på hvordan resten av (lyd-)anlegget ditt er. Jeg vil jo tro at hvis du har en high-end forsterker/receiver og en tilsvarende DVD-spiller, så bruker du vel ikke pc'en til å spille av CD/DVD-plater.

Hvis du tenker mp3, så vil jeg mene at kvaliteten på selve filene (hvilken encoder som er brukt + bitrate) er mye mer avgjørende for lydkvaliteten enn om det er et integrert Soundstorm-lydkort du har eller noe annet, så lenge du kjører SPDIF.

Lenke til kommentar
Alt kommer jo an på hvordan resten av (lyd-)anlegget ditt er. Jeg vil jo tro at hvis du har en high-end forsterker/receiver og en tilsvarende DVD-spiller, så bruker du vel ikke pc'en til å spille av CD/DVD-plater.

Hvis du tenker mp3, så vil jeg mene at kvaliteten på selve filene (hvilken encoder som er brukt + bitrate) er mye mer avgjørende for lydkvaliteten enn om det er et integrert Soundstorm-lydkort du har eller noe annet, så lenge du kjører SPDIF.

Selvsagt har kildematerialet alt å si. Men det skader ikke å ha best mulig signal lengst mulig ut i kjeden.

 

Men å si at folk med high-end hifi ikke bruker PC som lydkilde er tull. Hvorfor er det en del som bruker en del tid på å kode lossless med EAC hvis kvaliteten ikke betyr så mye?

Lenke til kommentar
Det er f.eks. en vanlig misforståelse at selv den billigste DVD-spiller duger til CD hvis du tapper lyden digitalt. Kvaliteten på mekanikken avgjør om 1 og 0 kommer når og hvis de skal, for å si det enkelt.

Hvis et drev ikke klarer å lese innholdet korrekt vil jeg si at det er defekt. Dersom en eneste av de rundt 6 milliardene bit'ene på en CD-plate blir lest feil vil det fort bli huskestue, spesielt om det dreier seg om data som skal kjøres.

 

Forestill deg at det første bit'et i et 32-bits tall (i 2's compliment notasjon) blir lest feil. Istedenfor

 

0000...0000 = 0

leses:

1000...0000 = -2147483648

Det ville selvfølgelig være uholdbart.

 

Hendelser som denne kan oppstå ved skader på mediumet. Dette vil da gi utslag som skurr eller hakking dersom det dreier seg om musikk, eller CRC-feil dersom det dreier seg om data. Sistnevnte vil som regel bety at dataene er ubrukelige.

Lenke til kommentar

Dessuten spinner en cd-rom vesentlig raskere enn en normal CD spiller. Og den leser på hver runde. Dermed får den flere sjangser på å lese riktig tall.

 

Dette resulterer i at en direkte CD kopi (du kjøper kopien, kopierer RETT FRA CD ROM TIL CD-R) faktisk kan være bedre enn orginal CD'n!!

 

(som er trykket i maskin)

Lenke til kommentar
Dette resulterer i at en direkte CD kopi (du kjøper kopien, kopierer RETT FRA CD ROM TIL CD-R) faktisk kan være bedre enn orginal CD'n!

OK? Resultatet av en direkte kopi kan vel uansett ikke bli bedre enn utgangspunktet?

På en måte jo. Om man får retta opp feila på en dårlig plate og brent den å nytt vil den bli bedre. Altså lettere å lese av. (Mindre feil.)

 

Vet ikke om du noengang har hatt en data-CD/DVD som har vært gørrandes treig å lese. Dette skjer ved ripete CD-er eller dårlig plate. Om du leser all data inn på HD og brenner ut på en ny kvalitets-CD/DVD vil den bli bedre enn originalen.

 

Men er der uoprettelige feil så blir det feil uansett.

Lenke til kommentar

Jeg tror det Xvani forsøker å si er at det er lettere for cd-spillere å lese av en plate som er brent i en god brenner enn en plate hvor informasjonen er trykket inn i platen, så kopien vil i så måte være bedre enn originalen. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor det fungerer slik, men bl.a Lyd&Bilde skrev en gang om dette.

 

Når det gjelder tema for tråden, så er vel nøyaktigheten til klokkegeneratoren på lydkortet og i receiveren også en viktig faktor for perfekt overføring av signalet?

Lenke til kommentar

Ja, det kan være at det fungerer slik men jeg klarer ikke å se hvorfor.

 

Hvis feilen ligger i den trykte CDen, vil en CD-ROM lese denne feilen, selv om den leser linja mange ganger. La meg illustrere hva jeg mener.

 

Dette er en rekke med tall i stigende rekkefølge:

0 - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 3 - 7 - 8 - 9

 

Les rekken omigjen mange ganger. Er feilen der fremdeles? ;)

Lenke til kommentar
Jeg tror det Xvani forsøker å si er at det er lettere for cd-spillere å lese av en plate som er brent i en god brenner enn en plate hvor informasjonen er trykket inn i platen, så kopien vil i så måte være bedre enn originalen. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor det fungerer slik, men bl.a Lyd&Bilde skrev en gang om dette.

Jupp. Dette er av den enkle grunn at maskinene ikke er så nøyaktige som de burde ha vært, de treffer ikke sporene 100%. Eller noe sånt...

 

- men dataene må IKKE lagres på HD - det må gjøres on the fly....

Lenke til kommentar
Dette forklarer fremdeles ikke hvorfor en brent kopi blir bedre enn originalen?

Den blir vel egentlig ikke bedre rent kvalitetsmessig. Den blir lettere å lese og det blir dermed mindre sjanse for feil.

 

Eks: Vanlige CD-spillere leser ofte i 1X og bare spyr ut dataene sånn som de ligger på plata. Er plata dårlig kan det forekomme feil og man får diverse ulyder i musikken. I noen tilfeller (spesielt på eldre CD-spillere) kan man risikere at spilleren henger seg opp på ett spor. Med en datamaskin kan man da lese ut dataene fra plata mye mer nøyaktig for så å legge de ut på en brenneplate. Denne plata kan man da spille av uten feil på en vanlig CD-spiller igjen.

 

Det er jo nettopp dette som er så fantastisk med digitale signaler. Man kan forbedre de fysiske signalene uten at det går utover innholdet. :)

Lenke til kommentar

Tilbake til det originale spørsmålet. Med bruk av digital utgang så sendes ikke signalet direkte igjennom lydkortet, de digitale utgangene blir kodet om til riktig signal slik at mottaker enhet kan ta i mot det, signalet på en CD plate er ikke lagret i signalkoden som S/PDIF sender. Men dette er noe som skjer ved utgangen av kortet.

 

På ditt lydkort så følger det med programmer som gjør at du kan endre på bass og andre ting, noe som kortet legger til i signalet før det sendes, så JA kortet brukes selv om du sender det digitalt. Det som skjer er at det omgjøres til analoge signaler ett annet sted enn på lydkortet, noe som i de fleste tilfeller er for det beste. D/A konverterene bruker litt kraft, så ved bruk av integrert lydkort så lønner det seg alltid å bruke digitale utganger, ellers brukes deler av CPU kraften til omgjøringen.

Lenke til kommentar
Eks: Vanlige CD-spillere leser ofte i 1X og bare spyr ut dataene sånn som de ligger på plata. Er plata dårlig kan det forekomme feil og man får diverse ulyder i musikken. I noen tilfeller (spesielt på eldre CD-spillere) kan man risikere at spilleren henger seg opp på ett spor. Med en datamaskin kan man da lese ut dataene fra plata mye mer nøyaktig for så å legge de ut på en brenneplate. Denne plata kan man da spille av uten feil på en vanlig CD-spiller igjen.

OK. Her er vi enige.

 

Men er det feil på selve CDen vil jo feilen fortsatt forekomme på en nøyaktig kopi av CDen også (se eksempel ovenfor).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...