Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen som kan hjelpe meg med et prosjekt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst er det mye "ord deling" ute å går.

 

Et par momenter:

 

o År 2000:

- problematikken i våre behov er en snodig setningskonstruksjon, bør klargjøres.

- lønningssystemer var blant de første økonomistyringssytemene, kjørt på sin tids stormaskiner

- VisiCalc brakte regneark på banen, en av de første "killer applications", gjorde at mikromaskiner (bl.a. Apple II) kom inn i økonomi.

- regneark gjorde modellering og optimalisering enklere (hvis prisen går opp, hva blir da markinene?)

- overgangen til år 2000 ble debattert lenge før 1999.

- massivt kaos er en sterk overdrivelse, stort sett var det tredjerangs journalister som frådet.

- ikke bare banker testet, mye ble drevet av militære standarder og krav.

- forøvrig er det mengder med slike overganger som "Y2K", bl.a. uke 1024 som skapte kaos i segmenter i Japan.

 

o Samfunnet:

- forberedt på sammenbrudd: dette er egentlig et spørsmål om tilnærming til kvalitetssikring (som igjen gir bedre driftsmarginer): før skulle en finne og så rette feil, med moderne QA skal en sikre at feilene ikke oppstår til å begynne med, slik at oppretting ikke blir nødvendig.

- beredskap er derfor et helt annet tema, ref Sårbarhetsutvalget.

- i hvilket omfang brukes Internet til bedriftskontroll? Usikker på om du stokker kortene her.

- kostnadsbesparelse er ikke nødvendigvis risiko, tvert mot så bruker en idag kost-nytte-analyse og risikoanalyse er kost og sannsynlighet er parametre.

- før Internet var en fortsatt sårbar, mange styringssystemer for bl.a. demninger og bygninger og jernbane ble fjernadministrert over modem.

- derimot var en mer naiv før om risiko

- manglende utdanning og virusproblemer er en sammenhengdu bør underbygge, om du kan

- pålitelighet blant ansatte er alltid et problem, uansett teknologisk nivå, ref. f.eks. insidehandel på børsen, industriell spionasje og sabotasje.

 

o Tsunamien:

- en bør skille på inkompetanse og ukultur, selv om det er mye av begge deler.

- mange ønsker ikke å bruke datasystemer fordi det da kan ting spores, spesielt dårlige avgjørelser

- opprustning må da være kvalitetssikring, og kvitte seg med kildene til problemene.

 

o Bakhistorie:

- oppfinnelse i 1952? Denne bør du underbygge, Wikipedia sporer historien tilbake til 1623, programmerbare fra 1835, analoge og digitale fra ca. 1940.

- usikker på omfanget du ønsker, men du mangler mikromaskin-alderen med Apple II, BBC, ZX 81 osv.

 

 

Jeg slakter ikke det du har skrevet, men jeg vil anbefale du går mer i dybden når det gjelder bakgrunnen til at ting er blitt slik de er.

Lenke til kommentar
men holder oppgaven et historisk perspektiv, eller er det langt unna målet?

Jeg vet ikke hvor mye av oppgaveteksten som er gitt, eller om det var din disposisjon

Innholdsfortegnelse:

Side nummer Beskrivelse

1 Innholdsfortegnelse

2 Datamaskinen i 1990, 2000 og 2005 en tur gjennom fremgang, og problemer. Hva er fremtiden? Hvor ble det av fortiden?

3 PC og år 2000 hysteriet

4 PC vs. post its

5 Manuell jobb eller PC?

6 Hva ser man for fremtiden?

7 Etterord og kildehenvisninger

Min personlige mening er at det blir for snevert å starte forhistorien i 1990, spesielt siden PCen kom i 1981 og har sin rot i 1970-tallets mikromaskiner. PCen gjorde det enklere for små bedrifter å forenkle økonomisystemene; ikke alle hadde råd til monstermaskiner fra IBM.

 

Den andre viktige delen we WWW som fra midten av 90-årene gjorde det mulig for hvem som helst å kommunisere raskt, lett, effektivt og ikke minst uhindret med et stort antall mennesker. En bør ikke glemme Usenet News, f.eks. var dette brukt i koordinering og informasjon om slaget ved den Himmelske Freds Plass i 1989.

 

Slik nettverking har betydd mye for samfunnet, og betyr stadig mer. Mange fokuserer på film og musikk over P2P, men dette er for snevert, nettet i sin natur er i fed med å tilintetgjøre alle mellommenn som baserer seg på manglende informasjon. Film- og musikk-forlagene er en gruppe, men børsmeglere er også i faresonen.

 

Ikke tenk snevert, se videre ut over hva som skjer her i verden. Teknologi har ofte flyttet makt til enkeltmennesker. Dette er etter min mening helt sentralt, selv om få snakker om det. Et annet moment er at teknologien nå beveger seg så raskt fremover at kulturen eller lovverket ikke greier å holde følge, ref. siste runde med besynderlige lovforslag vedr. fildeling.

 

Jeg vet ikke hvor kravstor dine lærere er, men etter det jeg ser så er du fyllt 18 og bør da ikke ha problemer med sammenhenger eller å dykke ned under overflaten av den en først ser.

Lenke til kommentar

tsunamien

 

prosjektet skal ikke ta for seg så mye av historien til dataen. Jeg tok med dette for å gi læreren litt grunlag.

 

Er faktisk bare historisk perspektiv som er gitt. Alt annet står jeg mer eller mindre fritt til å gjøre, så lenge det handler om data ;)

Tror ikke han fulgte særlig med når han tillot oppgaven...

post-241-1113736272_thumb.jpg

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...