Gå til innhold

Bra kort til proff musikkproduksjon


Anbefalte innlegg

Jeg driver og kikker litt på lydkort, men må innrømme at kunnskapen er ganske laber. Jeg trenger et kort som er svært bra til musikkproduksjon og studiobruk.

Mange inn/ut er absolutt et pluss, samt god programvare. Dette skal brukes på Win XP pro.

 

Har noen gode tips å komme med? Helst innenfor et budsjett på 4-5000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får M-Audio Delta 1010 og Delta 1010-LT for en rimelig penge. Dette er gode og stabile kort. Anbefales! :) Trenger du flere innganger/utganger, kan du kjøpe flere kort og driverne vil sync'e disse automatisk.

 

Andre vil kanskje trekke frem de nye kortene fra E-MU, men det som skremmer meg er at det faktisk er E-MU kort (de samme jævlene som ga oss Live! og Audigy, "greie" kort til avspilling, men innspilling?).

Lenke til kommentar

Emu 1212M er ett godt valg. Det er kanskje det rimeligste med den kvaliteten.

http://www.emu.com/products/product.asp?pr...aincategory=754

 

eller

 

M-Audio Audiophile

http://www.m-audio.com/products/en_us/Audi...e2496-main.html

 

begge ligger rett under 3K.

 

 

sammen med en Tascam til snaue 4000 er du i gang:-)

http://www.tascam.com/Products/US-224.html

Endret av gtbikes
Lenke til kommentar

Hvor mange inn/ut

 

Presonus Firebox er en nedskalert versjon av firepod med 4 inn og 6 ut + spdif i/o, men mangler ADAT hvis du skulel trenge det.

 

Edirol FA-101 er også et godt alternativ på firewire med 10 inn / 10 ut, og dette har også to preamper.

 

Hvis du skal bruke kortet med en stasjonær PC, kan du gå for PCI-løsninger som er mye billigere enn firewire el. USB.

 

Hvis du trenger masse inn/ut og ikke trenger Mik-preamper gir M-audio Delta 1010 deg 10 inn/10 ut for 4000kr hos Procom.no .Sistnevnte har bra utvalg lydkort, så det er verdt å ta en titt.

Lenke til kommentar
Du får M-Audio Delta 1010 og Delta 1010-LT for en rimelig penge. Dette er gode og stabile kort. Anbefales! :) Trenger du flere innganger/utganger, kan du kjøpe flere kort og driverne vil sync'e disse automatisk.

 

Andre vil kanskje trekke frem de nye kortene fra E-MU, men det som skremmer meg er at det faktisk er E-MU kort (de samme jævlene som ga oss Live! og Audigy, "greie" kort til avspilling, men innspilling?).

M-Audio 1010 er en flott løsning. stiller meg bak deg der..

Lenke til kommentar

Du må gjøre deg opp en formening om hvor mange inn/ut du trenger og hvordan du tenker at resten av oppsettet skal være (mixere, instrumenter og effektenheter osv). Det hjelper også å vite noe om hvilken prisklasse du tenker deg og om enheten skal være av typen pci eller firewire for eksempel.

 

Prismessig synes jeg M-Audio FireWire 1814 hos procom virker interessant men da er også veien kort til toppmodellene av merkene RME og MOTU som av mange regnes som litt mer proffe løsninger en M-Audio

 

Grunnen til jeg nevner firewire løsninger er at jeg mener de er litt mer fremtidsrettede enn pci og at de vil lettere kunne selges senere. Pci kortene må du mest sansynlig kaste i søpla hvis du senere finner ut at du skal selge kortet :cry:

Endret av scrutinizer
Lenke til kommentar
Grunnen til jeg nevner firewire løsninger er at jeg mener de er litt mer fremtidsrettede enn pci og at de vil lettere kunne selges senere. Pci kortene må du mest sansynlig kaste i søpla hvis du senere finner ut at du skal selge kortet :cry:

Dette har vært diskutert før, men uansett: Det tror ikke jeg. Det tok år og dag før ISA-portene forsvant og det er fordi folk fremdeles vil kunne bruke utstyret sitt. Jeg tror vi kommer til å se en lignende trend med PCI. :)

Lenke til kommentar

Er ikke noe av poenget med PCI-E slotten at den skal være bakoverkompatibel? Det vil jo si at man vil kunne bruke PCI-kort i uoverskuelig framtid.

 

(Men jeg helt grønn når det gjelder profft lydutstyr, og kan ikke bidra med noen anbefalinger til lydkort. Jeg kjøpte selv et Audigy 2 ZS i går, til 550,- kr, men det er visst mye bedre for gamere enn for musikere)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...