Gå til innhold

Prosjekt i 2FY


Anbefalte innlegg

Varianten er å bruke et 0,5 mm trykkblyantbly. Fyttikatta for et lys (og varme - kansje dette kan spores tilbake til høy-temperatur-medfører-lys-funksjonen)! Må prøves

 

Høres bra ut. Kan du fortelle litt mer detaljert? Hvor kan jeg finne forklaring på "det" som skjer?

:yes:

Enkelt forklart - grafitten ("blyet") blir varmt, og når noe blir skikkelig varmt, sender det ut lys. Men det er 3Fy pensum.

Hvordan grafitt klarer å lede strøm, aner jeg definitivt ikke.

Men gøy er det :)

 

Forøvrig har jeg et eksperiment som forbinder fotoelektrisk effekt, samt frekvenser på utsendt lys :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forøvrig har jeg et eksperiment som forbinder fotoelektrisk effekt, samt frekvenser på utsendt lys  :dribble:

Du får løpe bortover og få noen til å se om lyset skifter farge da.

Så får du med litt dopplereffekt også... :tease:

OK. Planen er å lage en frekvens-analyse-dings. En relativt grov en.

 

For å gjøre dette tenker jeg å benytte meg av fotoelektrisk effekt og grensespenning. Jeg har et antall (ca 10 tenker jeg er passe) fotoceller av typen vakumrør:

 

|--A--| |--B--|

| |

----(+) (-)----

 

Hvor spenningen motarbeider de løsrevne elektronene. Ved å ha en rekke sånne, med forskjellig påsatt spenning, kan jeg måle lys med en frekvens høyere enn f (hf = W + Ek) - med forskjellige f. Ved å sette inn et amperemeter kan jeg "telle" elektronene som passerer - lysstyrke er proporsjonal med antall elektroner er proporsjonal med strømstyrke.

 

Slik kan jeg sette opp et histogram over "rødt og høyere" "gult og høyere" etc. - og ved å trekke fra "og høyere" har jeg igjen "rødt" "gult" etc.

 

Så kommer hovedpoenget:

Inne i et vakumkammer, sette opp et slikt bly. Sette på strøm, med forskjellig spenning (=> forskjellig strømstyrke => forskjellig temperatur) - og måle toppunktet på frekvensgrafen (hvilken frekvens ("farge") det er mest av). Dette vil gi temperaturen. Så er det bare å sammelikne.

 

Så dette eksperimentet viser black-body radiatio, strøm, litt termofysikk, og masse elektronikk :D

 

Men det meste (ok - ikke termofysikken) er 3FY-pensum. Fiiiint egnet for prosjekt. Så var det bare å overtale fysikklæreren :)

Lenke til kommentar

Er dette et forslag til demonstrasjonsforsøk for klassen eller har dere fått lov til å fritt utfolde dere med eksperimenter?

Vi fikk lov til å gjøre et eksperiment selv som tok 30 min før jul en gang, men ikke så store greier som det der.

*Vil også gjøre monsteforsøk* :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Stort sett gi hvert øye et eget bilde, som narrer hjernen og får ting til å se 3d ut. Dette kan gjøres på flere måter:

- Sette et bilde foran hvert øye (de to bildene er tatt/generert med noen centimeters avstand)

- vise et rødt og et blått bilde, og ha briller med filter

- "ruglebilde" - hvert øye ser "ruglene" inn fra litt forskjellig vinkel. Hver rugle er litt forskjellig farget (mønster) avhengig av vilken vinkel du ser den fra

- Projeksjon. Merk at du *må* ha et medium å prosjisere på, da fotoner går rett fram helt til de møter noe, og ikke kan reagere med hverandre.

 

Kansje kunne man hatt en variant av den siste, hvor røyk utgjør mediumet, og røykpartiklene må "aktiveres" inn i en tilstand (vha. laser undenfra/ovenifra), for så å reflektere lyset som blir sendt inn på den (laser fra siden).

 

Ellers så har du tre-lags eller spalte-skjermer...

Lenke til kommentar
Skal ha prosjekt om hologrammer...

noen som har peiling på hvordan man lager sånne?

 

trenger hjelp!

Jeg er ikke veldig stød i dette med hologrammet, men hovedprinsippet er i alle fall dette:

 

Du har en laser, for eksempel en Helium-Neon laser. Strålen fra denne laseren splittes til to stråler. Begge disse strålene går gjennom vær sin konkave linse. Lyset fra den ene strålen (objektstrålen) lyser så på objektet som skal "fotograferes", og blir reflektert til en spesiell plate/film.

Den andre strålen (referansestrålen) blir reflektert via et parabolsk speil reflektert på den spesielle platen/filmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...