Gå til innhold

Viftetrøbbel? - Athlon XP-A 2800+


Kick150

Anbefalte innlegg

AMD Athlon XP-A 2800+

 

Dette er den cpu'en jeg har. Tror jeg har stilt dette sprsm før, men vet ikke om jeg fikk et svar. Lenge siden. Poenget er det at hastigheten nå er 2038,26 MHz. Kan denne klokkes opp i Bios, og hvordan gjør jeg det?

Det er også et voldsomt leven når jeg starter opp maskinen, og har lurt på om det kan være psu'en eller kabinettviften. Min bror foreslo at jeg kan justere oppstartshastigheten på viften i Bios, men jeg finner ikke ut hvordan. Når maskinen er på, så kan den plutselig bli stille for dermed å starte opp bråket igjen. Hva kan dette være? Har nettopp skiftet hd og viften på grafikkortet er sjekket, så det er det ikke. Hovedkortet mitt er et Asus A7N8X v.2.0 Deluxe. Noen som kan hjelpe?

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel antageligvis CPU kjøleren. Hvis du ikke er sikker kan du holde en vifte med fingeren og høre hvor lyden egentlig kommer fra.

Under advanced chipset features kan du stille opp noe som heter FSB. Finnes en rekke ting du burde passe på hvis du klokker. Bare søk på forumet.

Lenke til kommentar

Heisan. Trodde først det kunne være cpu-viften, men den er skiftet uten at det forandret noe. Det eneste jeg nå ikke har skiftet, er grafittkortet, psu og kabinettviften. Bråket er der lell. Det med overklocking har jeg gjort tidligere. Det var en som mente at nåværende hastighet er for lav i forhold til cpu'en jeg har. Skal søke litt og se hva jeg finner. Like før jeg kaster pc'en ut vinduet her... :mad:

Lenke til kommentar

ok, flott. Takk skal du ha. Alltid litt greit å få vite noenlunde tall å forholde seg til for å vite hva man kan gå etter. Har du peiling hvordan jeg kan justere hastigheten på viften. Kan jo være den er feil innstilt, at det er det som bråker så fælt. Såg etter i bios, men fant ikke noen steder muligheter for å justere dette. Tallene var "grå", om du skjønner og umulig å gå inn på. Uff, dumt forklart men håper du skjønner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...