Gå til innhold

Tekniske spørmål ved egen produksjon:


Anbefalte innlegg

Når man lager eget utstyr så dukker det opp tekniske spørsmål.

Vil her lage en tråd man kan stille tekniske spørsmål som andre muligens har svaret på.

 

Det ville vert fint om man ikke svarer her, dersom man egentilig ikke vet svar på eventuelle spørsmål. "Synsing" hjelper lite, dersom man ikke har relevant argumentasjon bak.

Ber om dette da jeg og sikkert andre ikke har lyst å måtte lese gjennom en haug med irrelevat informasjon for å komme frem til de svar egentlig er ute etter. :)

 

Bruk gjerne denne tråden til å stille og svare på tekniske spørsmål. ;)

JAG

Endret av Zamo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er fullt mulig.

Det du i så fall helst bør anskaffe, er en egnet sølvloddetråd som også inneholder flussmiddel, det gjør saken enklere.

En ulempe er at du må opp i ganske høye temperaturer om du vil benytte sølvlodding, gjerne 6-700grader om jeg ikke husker helt feil.

En så høy temperatur vil gi glødeskall på kobberet, og snakker man om lodding av en vannblokk ( som jeg formoder?), kan det bli ganske problematisk å fjerne innvendige glødeskall.

Noe som absolutt bør gjøres, om man vil ha "full effekt" av vannblokka.

Medmindre blokka er demonterbar, så bør man av den grunn unngå sølvlodding av blokker.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  Er det mulig å lodde kobber med 830 sølv?

Hva må eventuelt til for å klare dette? (Type flussmiddel etc).

 

(830 sølv er 83% sløv og 17% kobber)

Dette gikk desverre dårlig! :(

 

830 sølv, (Samme som du finner i gammelt sølvbestikk), har for høy smeltetemperatur.

 

Prøvde å lodde sammen noe med 830 sølv fra en gammel sølv-gaffel. Tok flussmiddel fra sølvloddetråd med. Flussmiddlet funket fint, men når selve loddingen var i gang så smeltet også kobberen ett sekund etterpå.

 

Jeg var meget forsiktig, og økte temperaturen sakte og kontrollert. Men regner med at forskjellen på smeltetemperaturen mellom 830 sølv og kobber ikke er mer en 50 grader. Og det er vanskelig å kontrollere +-50grader når man må opp i 8-900 grader.

 

Dersom du ikke er sølvmed og har mye erfaring fra området, så anbefaler jeg stor forsiktighet ved sølvlodding med sølv fra gammelt sølvtøy.

 

Ellers når jeg prøvde med vanlig sølvloddetråd, så gikk det greit, bortsett fra at kobberen blir myk, og må skrapes for slagg etterpå.

 

Er nå tilbake til vanlig lodding med tinn. :hmm:

Lenke til kommentar

Hm, var kanskje litt for rask til å svare ja her ja. :blush: Nå "ser" jeg jo hva du mener med 830 sølv, altså bestikk av "sølv".

I farten kan jeg gjerne innrømme at jeg først og fremst tenkte på sølvlodding med sølvloddetråd, noe jeg for så vidt også var raskt ute med å foreslå.

 

Som en slags konklusjon, kan man vel si at lodding med vanlig loddetinn nok er det minst problematiske, samtidig som at det er mer enn godt nok til vårt formål.

Lenke til kommentar

Det finnes vel et "hav" av slike programmer, som helst bør kunne håndtere 3-D også. Ulempen er at de som regel er ganske dyre.....

 

Vet ikke hva du mener med "sirkelmønstret"? Tenker du på en eller annen spiral-løsning? Det vil neppe fungere godt nok.

Det designet som alt overveiende går igjen i de beste blokkene, er "dyseløsninger" i kombinasjon med vertikale finner / stolper.

Skal du håndtere 400w med en blokk på 50x50mm, så bør den være ganske utspekulert i så henseende, og gjerne i kombinasjon med en kraftig (les: trykksterk) pumpe. "Trykksterk" = pumpe med gode mottrykks-egenskaper.

Lenke til kommentar
Det finnes vel et "hav" av slike programmer, som helst bør kunne håndtere 3-D også. Ulempen er at de som regel er ganske dyre.....

 

Vet ikke hva du mener med "sirkelmønstret"? Tenker du på en eller annen spiral-løsning? Det vil neppe fungere godt nok.

Det designet som alt overveiende går igjen i de beste blokkene, er "dyseløsninger" i kombinasjon med vertikale finner / stolper.

Skal du håndtere 400w med en blokk på 50x50mm, så bør den være ganske utspekulert i så henseende, og gjerne i kombinasjon med en kraftig (les: trykksterk) pumpe. "Trykksterk" = pumpe med gode mottrykks-egenskaper.

 

om jeg ikke har missforstått helt nå mener du en dyse som dekker hele blokken :dontgetit:

 

hva om jeg hadde lagd en blokk med 2 inngangsdyser og som "spruter" over en lang og ikke minst høy "kjøleribbe," tro på at det hadde fått bort all varmen?

(har tilgang på en svært nøyaktig XY fres)

 

om det er omrent umuligt og lage en slik blokk, hva med og sette flere (4 eller 9) "blokker" som bruker "TDX-teknologien" over hele flaten (50*50mm)

 

*beklager om dette er svært dårligt formulert og har flere skrivefeil*

Lenke til kommentar
om jeg ikke har missforstått helt nå mener du en dyse som dekker hele blokken :dontgetit:

 

hva om jeg hadde lagd en blokk med 2 inngangsdyser og som "spruter" over en lang og ikke minst høy "kjøleribbe," tro på at det hadde fått bort all varmen?

(har tilgang på en svært nøyaktig XY fres)

 

om det er omrent umuligt og lage en slik blokk, hva med og sette  flere (4 eller 9) "blokker" som bruker "TDX-teknologien" over hele flaten (50*50mm)

 

*beklager om dette er svært dårligt formulert og har flere skrivefeil*

Dyse® som dekker hele blokken / aktivt kjøleareal ja.

 

Jeg tror ikke det er noe poeng i å lage en "høy" kjøleribbe, alt mellom 3 og 6mm vil antakelig være godt nok. Det er i alle fall hva jeg har erfart sjøl, med mine TDX-kloner.

Men "lås" deg nå ikke på det da. Det kan godt hende at det kan fungere vel så bra med en 10mm høy ribbe også, men da helst i kombinasjon med en kraftig pumpe. Men om ribbene blir for høye, så vil vannstrømmen nederst / nærmest "varmekilden" fort kunne bli redusert om pumpa er for svak, og dermed får du en dårligere kjøleeffekt.

Det er tross alt ikke småtterier som blokka skal håndtere. 400w (som du antyder) er jo mangedobbelt av hva en vannblokk vanligvis må ta seg av. Dermed betinger dette en meget god gjennomstrømning / utskifting av vannet, og som sagt; Spesielt i bunnen av ribbene.

 

Å bruke 4 til 9x TDX-løsning vil nok bli relativt vanskelig. Husk på at vannet skal ut av blokka på en "hederlig" måte også!

Det du kanskje kan tenke på, er å frese et X-mønster i kobberet, slik at du sitter igjen med masse "pinner" a´la AC Cuplex, og så finne en utspekulert måte for å sende vannet inn og ut av blokka.

Det er i alle fall hva jeg kan foreslå, sånn i farten.

 

Btw; Slett ikke dårlig formulert, og "leif" fant jeg ikke! Dvs: Skal jeg virkelig pirke, så mangler det vel både komma og store bokstaver hist og pist, men who cares. :p

Lenke til kommentar

3D programmer:

Anbefaler på det sterkeste Amapi 3D til tekniske ting!

 

Jeg har flere gratisversjoner av Amapi som jeg har funnet i 3D magasiner. Du finner da eldre versjoner av Amapi.

Jeg bruker selv Amapi 3D 6.1. Alt som er nyere enn 5.2 er bra!

 

Jeg har selv testet ut andre 3D programmer som Maya, 3D Studio, Blender, cinema 4D... og minst 10 til, og jeg har som oftest endt opp med å bruke Amapi 3D for å effektivt produsere bra resultater. Jeg har brukt Amapi siden 1998 og vil "desverre" ikke anbefale noe annet 3D program.

 

Her er noen eksempler på ting som jeg har laget i Amapi:

RJ45%20Plug.jpg

Se også:

KoppKaffe

Balloonz

SafeBall Illustration

SafeBall Illustration 2

 

Nå er linkene riktig

Endret av Zamo
Lenke til kommentar
Ja, da kan jo ikke jeg all verden om dette da, men i de fleste vannblokker, som nevnt over, så er det slik som dette

 

Vannet går over det meste av omerådet for å få mest mulig ut av det kalde vannet.

 

Men når det gjelder loddding osv. så er jeg helt blank.

det "gammledagse" mønsteret gir alt for lite kjøleareal for dagens cpuer (serligt med peltier som jeg gjerne vil ha) dog holder nok i mengder til f. eks. NB

Lenke til kommentar

3D program:

..Jeg bruker selv Amapi 3D 6.1. Alt som er nyere enn 5.2 er bra!..
Dette er desverre feil! :cry:

Har nå lyst til å sende en klage til eovia som har overtatt utviklingen av Amapi!

Amapi 7 og nyere, er vansklig og uoversiktlig å bruke! Sorry.

Anbefaler da Amapi 6.1 som siste gode alternativ.

MagE

hvilket programm er best til og lage detaljerte teiniger av en vannblokk? må vere tydlige teiniger, kan bruke litt tid på dem :)

Du ba ikke spesifikt om ett 3D program, men svaret er fortsatt Amapi 3D 6.1.

Jeg Kunne anbefalt Adobe Illustrator, eller ett cad program. Men vil ikke anbefale 2D baserte illustrasjoner, du må da tegne alt på nytt for å vise "produktet" fra en annen vinkel.

Jeg bruker bare Amapi 3D, og så rendrer jeg det til *.tif og behandler det videre i Photoshop. Jeg er kjempefornøyd med den løsningen! ...som du sikkert allerede har forstått. :thumbup:

 

Dersom du ønsker Amapi 3D så kan jeg sikkert hjelpe deg å skaffe. ..eller dersom du har klart for deg hvordan kjøleblokken skal se ut, så kan jeg ogå eventuelt hjelpe deg å lage en 3D modell. ..Sen da en melding på PM. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...