Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg lider nå valgets kvaler som mange andre sikkert har gjort ved kjøp av DSLR.

 

Jeg har bestemmt meg for linse osv. men, kamera situasjonen er jeg enda

usikker på..

 

Jeg ser som sagt på 350D eller 20D, andre merker er ikke ett altenativ for meg..

 

Jeg skal ha ett godt kamera til sportsfotografering, sammt vanlig bruk.

 

Linsen jeg skal ha er en Sigma 70-200 F 2.8, og ett 1 Gb minnekort..

 

For meg skiller det 4000,- på ett 350 D med batterigrep og 20D uten batterigrep.

Da er altså valget hardt.. Det jeg er redd for er at kjøper jeg 350D nå, vil jeg angre senere på at jeg ikke la til de ekstra pengene.

 

Problemet mitt med 350D er det samme som alle andre har, det er lite, føles litt

lite solid, og litt knappe problemer...

 

20D suger seg fast i neven, føles ultrasolid, og har litt bedre ytelser..

 

Tenkte jeg skulle utligne størrelse forskjellen på 350D med batterigrep,

hjelper dette ? Noen erfaringer ?

 

Noen som angrer på sitt 350D kjøp ? Eller 20D kjøp ?

 

 

Takker for svar..

 

J

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du skal være redd for at 350D er lite solid, bare fordi det er lite å lett. Så lenge du ikke skal bruke det som hammer eller "slenge det rundt som en slegge", så er det nok solid nok.

 

Fordelen med lite er at det er lettere å dra på. Men selv ville jeg gått for en 20D om jeg hadde råd. (Eller 1D Mk II om jeg hadde god råd)

Lenke til kommentar

Jeg har allerede angret meg på EOS 350D og returnert kameraet, men er i sterk tvil når det gjelder det endelige valget. Akkurat nå "sitter jeg på gjerdet", og håper at Nikons annonseringer skal gjøre noe med prisforskjellen, evt. at både 350D og 20D blir billigere.

 

EOS 350D var ikke så aldeles ille, men et par designmessige ting gjør at jeg ble sterkt i tvil. Det kan være jeg kjøper 350D igjen, og bytter opp når 20D's avløser kommer.

Lenke til kommentar

Satt akkurat med samme valget. Endte med 20D. For meg var autofokus hastighet og selvfølgelig nøyaktighet viktig. Ingen kunne gi meg noe svar på hvor stor forskjellen er (Canon sider 20D er "bedre"). Klarte ikke merke noen forskjell når jeg så på kameraene i butikk (men der får man jo helelr ikke testet skikkelig).

 

Så gode argumenter for begge, bl.a litt bedre batterilevetid på 20D, dessuten har det to "ratt" som gjør det litt mer brukervennlig i noen situasjoner. Også større søker. Dessverre bråker det en del. Trenger du ikke 5 bilder i sekundet (jeg gjør ikke det) er det få ulemper med 350D.

 

Bruker imidlertid et ganske tungt objektiv (Canons 35-350mm) som veier godt over en kilo. De i butikken sa at 350 egentlig ikke er beregnet på så tunge linser. Objektiv fatning av metall, men den er skrudd fast i palst, og de mente at det var dårligere stivhet i plasten. Høres litt søkt ut for meg (Canon advarer jo ikke mot store linser), men muligens litt å tenkt på hvis du bruker tung linse mye (og det er vel en 70-200 2.8).

 

Uansett, jeg valgte til slutt 20D. Hadde jeg kjøpt 350 kunne jeg fått en 17-85 i tillegg (ca) for samme prisen. Vet ikke om jeg valgte riktig, men må si at 20D i hvertfall svarer til forventningene når det gjelder fokus så langt. Veldig behagelig å bruke med nesten instant fokus selv med lang linse, men det får du nok med 350D også. Ville forøvrig heller kjøpt et ekstra batteri til 350 enn batterigrep. Jeg ville i hvertfall ikke hatt noe problem med å bruke min 1.5 kilos linse på 350 med tanke på balanse osv.

Lenke til kommentar

Hei...har akkurat samme dilemma som så mange andre...20d eller 350d?

Etter å å ha lest det som finnes er lista over plusser og minuser blitt lang på begge, men jeg har kommet frem til to gode alternativer til samme pris:

 

Canon EOS 20d med standardobjektiv

eller

Canon EOS 350d med EF 17-40 f/4L USM

 

Objektivet er jo veldig mye bedre enn standardobjektivet, og det som finnes av råd og tips på internett anbefaler det objektivet på det sterkeste...

 

Noen råd eller kommentarer?

 

Har også tenkt å kjøpe meg minne på 1Gb, men er usikker på hvor mange bilder det holder til. I RAW-formatet går det vel rundt 250 bilder på 1Gb (4Mb pr bilde)?

Noen som har noen erfaringer med dette? Anbefalinger?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Har også tenkt å kjøpe meg minne på 1Gb, men er usikker på hvor mange bilder det holder til.  I RAW-formatet går det vel rundt 250 bilder på 1Gb (4Mb pr bilde)?

Du får kun plass til i overkant av 100 bilder i RAW-format på 1 GB. Regn ca 8-10 MB pr bilde.

 

Edit: Tallene gjelder for 350D. 20D har vel omtrent 0,2 megapixler mer, så de filene blir vel ørlite større.

Endret av Climber
Lenke til kommentar
Har også tenkt å kjøpe meg minne på 1Gb, men er usikker på hvor mange bilder det holder til.  I RAW-formatet går det vel rundt 250 bilder på 1Gb (4Mb pr bilde)?

Du får kun plass til i overkant av 100 bilder i RAW-format på 1 GB. Regn ca 8-10 MB pr bilde.

 

Edit: Tallene gjelder for 350D. 20D har vel omtrent 0,2 megapixler mer, så de filene blir vel ørlite større.

Mine 226 CR2-filer etter 14 dagers prøving av 350D har en snittstørrelse på 9MB (9069697 bytes)

Lenke til kommentar

Jeg endte opp på EOS 20d iallefall, og jeg må si at det er et supert kamera.

 

En meget god grunn til å gå for det er rattet på baksiden hvor en bl. annet stiller eksponerings- og blitzkompensasjon (+ mange andre innstillinger). Jeg hadde det samme på mitt forrige kamera (Eos 50E), men bruker det veldig mye mer nå siden en med digitale kamera får feedback mha histogram med en gang.

 

En får liksom "godfølelsen" når en har et 20d i hånda. Og godfølelsen skal ikke undervurderes!

Lenke til kommentar

Hvorvidt du liker 20D eller 350D tror jeg varierer mye fra person til person, og det er også en vanesak. Da jeg fikk mitt 350D syntes jeg det var ganske lite, men vendte meg raskt til det. Nå synes jeg det er ypperlig, og da jeg lånte en 20D av en kamerat her om dagen syntes jeg det var utrolug tungt og klumpete.

 

Med mindre du har veldig store hender tror jeg du kommer til å venne deg til kameraet du velger etter å ha brukt det en stund.

Lenke til kommentar

Er forsåvidt vant til kompaktkameraer som Ixus-serien o.l.

 

Brukt et gammelt analogt SLR kamera bittelittegrann, men ikke så mye at jeg har vent meg til en bestemt størrelse.

 

Får vel ta meg en tur til en anstendig Canonforhandler og prøve meg litt frem.

 

En annen ting å tenke på er jo ferievis om man er vant til å slentre gatelangs i timesvis er det jo greit med et litt lettere og hendigere kamera.

Lenke til kommentar

Dette med grep tror jeg har litt overvurdert betydning for en amatør/entusiast - jeg mener hvor mange ganger tenkte du på grepet til ditt forrige kompaktkamera, om det var bra? Er man proff og skal bruke kameraet i flere timer hver dag har det kanskje noe å si, men et par ganger i uka så er det neppe noe som påvirker bildene med mindre grepet er direkte vanskelig å holde. Syntes det fokuseres vel mye på dette.

 

HVis penger ikke er en hindring kjøper man 20D, hvis man har såvidt råd til 20D men vil ha de beste bildene for pengene så kjøper man 350D med et knall objektiv som f.eks 17-40 f4.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg der, angående grepet på kameraet, jeg kommer vel selv under den kategorien som tar bilder sikkert sjeldnere enn 2 ganger i uken og har ingen problem med grepet på 350D uten ekstra batterigrep, selv om jeg har hender over gjennomsnittet. Men kanskje hvis jeg brukte kameraet hver dag hadde jeg kjøpt ekstra grep eller et større kamera, men til mitt bruk kunne jeg ikke vært mer fornøyd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...