Gå til innhold

ATA-33 og ATA-133 -kabler bakoverkompatible?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Litt usikker på hvilken kategori som er riktig her, men jeg gjør et forsøk.

Lurer altså på om kablene er bakoverkompatible. Kan jeg bruke en kabel med "tynne" ledninger på en HDD (eller optisk drev) beregnet for en kabel med "tykke" ledninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Saken er at jeg har en 6-7 år gammel PC som jeg trenger lengre kabler til... kan jeg da kjøpe ATA-133 ?

Det går helt fint. Eneste forskjellen på de gamle ATA-33 og de nye ATA-66++ kablene er isolasjonen mellom lederene. Så det å kjøre ATA-100 på gode gamle ATA kabler resulterer ofte i masse gøye feil grunnet manglende isolasjon.

Skrevet

Har du en idekontroller med ata33 tilkoblinger trenger det nødvendigvis ikke å fungere med ata100 kabel. Har vært borti kontakter der det er en pin i midten på ata33 kontrolleren, men på ata100 kabelen er det ikke noe hull.

Skrevet
Har du en idekontroller med ata33 tilkoblinger trenger det nødvendigvis ikke å fungere med ata100 kabel. Har vært borti kontakter der det er en pin i midten på ata33 kontrolleren, men på ata100 kabelen er det ikke noe hull.

Ok.. kontrollerte nå.. det er en pin som mangler på kontrolleren også, derfor blir nok det ikke noe problem. Men det er strålende, for da kjøper jeg meg ATA-133-kabler!

Skrevet (endret)
Det går helt fint. Eneste forskjellen på de gamle ATA-33 og de nye ATA-66++ kablene er isolasjonen mellom lederene. Så det å kjøre ATA-100 på gode gamle ATA kabler resulterer ofte i masse gøye feil grunnet manglende isolasjon.

Forskjellen på ATA33 og ATA66/100/133 kabler er ikke isolasjonen mellom lederene, men ANTALLET ledere. En ATA 33 kabel har 40 ledere mens en ata66/100/133 har 80 ledere.

Kabelen i seg selv begrenser hastigheten til ata33/UDMA3. Hittil har jeg ikke sett noen som har klart å kjøre UDMA 4/5 på en ATA33 kabel. Saken er såre enkel. Bruker du en ATA33 kabel på en ATA100 disk så skjer det ikke noe annet enn at disken opererer med UDMA3/ATA33 hastighet. Man får ikke feil av den grunn.

Endret av JKJK
Skrevet

De ekstra 40 lederene blir ikke brukt til kommunikasjon. De motvirker cross-talk og gjør det dermed mulig å kjøre høyere frekvenser på de 40 lederene som faktisk overfører data.

Skrevet (endret)

Haha! Det er det mest usakelige jeg har lest på lenge. Forskjellen på ATA33 og ATA66/100/133 kabler er ikke isolasjonen mellom lederene, men ANTALLET ledere. En ATA 33 kabel har 40 ledere mens en ata66/100/133 har 80 ledere.

Feil grunnet mangel på isolasjon... :lol: Kabelen i seg selv begrenser hastigheten til ata33/UDMA3. Hittil har jeg ikke sett noen som har klart å kjøre UDMA 4/5 på en ATA33 kabel. Saken er såre enkel. Bruker du en ATA33 kabel på en ATA100 disk så skjer det ikke noe annet enn at disken opererer med UDMA3/ATA33 hastighet. Man får ikke feil av den grunn.

Tror du bør sette deg ned å telle antall pinner i en ATA100 plugg. Du vill fort oppdage at det er langt mindre enn 80 ;) Og grunnen.. ja nå kan du gjette. Hadde den ene brukt 40 ledere til data og den andre 80 ville jo de to pluggene sett "litt" forskjellige ut.

Endret av mar
Skrevet

Det er førti pinner, men åtti leiarar.

.. men om eg hukser rett er det berre halvparten av leiarane som blir brukt, noko som gjer at det er lengre avstand mellom dei leiarane somer i bruk.

Som EMM sa: Det er for å hindre NEXT (Near End X ((cross)) Talk). Dvs. at signala hopper frå ein leiar til ein anna ved høge frekvensar..

Skrevet (endret)

Da kan vi jo si at vi hadde rett begge to. Redigerte det forrige innlegget mitt litt da det kanskje ble litt vel spydig :p

Endret av JKJK
Skrevet (endret)

Tja, vill jo påstå at en leder som har som eneste oppgave å forhindrer at signaler fra en aktiv leder skal forstyrre en annen aktiv leder, fungerer som støyisolasjon mellom de aktive lederene, men men. Er jo bare min mening da.

Og det går helt "fint" å kjøre ATA100 på ATA33 kabel. Har selv prøvd med et Asus CUSL2 hovedkort, og det var ikke noe problem, dersom man ser bort fra alle de gøye feilene, endte veldig fort opp med BSOD.

Endret av mar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...