Gå til innhold

Forskjellen på rap og hip-hop


j0rn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går vel mer på synspunkter,enn en fast regel,hvis du skjønner hva jeg mener?

 

Altså,Rap kommer jo fra Hip-Hop,som igjen består av flere elementer ( Graffiti,Break Dance,Turntablelism,Rap)

 

Å sette de artistene du nevner i spesielle båser kan bli vanskelig,siden det er så mange forskjellige meninger om dem.

 

men her er mine meninger :

 

50 cent : Er vel Rap,men går også under det jeg kaller Hip-POP,dvs typisk kommersiell musikk som er lagd for å selge,men mye av det gamle fra 50 cent som gamle mixtapes ser jeg på som ''ekte'' hip-hop

 

dr dre: vel,nå er vel han mest produsent,men han er jo en av rap'ens gudfedre,dette går vel under ekte hip-hop for min del,selvom jeg ikke liker alle artistene han mekker for,men han er helt sinnsyk til å produsere.

 

Eminem: vanskelig å si,men veldig kommersielt dette også... er vel rap,men jeg ser mer på det som Hip-POP

 

DMX: har aldri vært noe spesiell fan av han,så kan ikke uttale meg no særlig der.

 

Dirty Oppland: joa,morsomt er det,eller det VAR morsomt....

 

Jaa9 og OnklP: er fjortiss rap da :p ...

 

Tungtvann: Store innenfor det norske hip-hop miljøet....Dette er hip-hop/rap

 

Snoop Dogg: Uten tvil Rap... en ekte legende!

 

EDIT: * Husk at dette er MINE meninger,og det finnes ikke no ordentlig fasit svar...

Endret av Propaganda
Lenke til kommentar

Hip-hop er kulturen med grafitti, breakdance, turntabelism. Når man snakker om Hip-hop som musikkstil mener man ofte musikk/rap som omhandler denne kulturen, ofte med referanser tilbake til old-school-greiene (scratching/drumloops/rap).

 

Rap er et samlebegrep for mange stiler innen rap. Kan ta utgangspunkt i noen av de du nevner:

 

50 cent - Gangsta rap/East coast rap

dr dre - Gangsta rap/West coast rap

eminem - Hardcore rap

dmx - Hardcore Rap/East coast rap

jaa9 onkl p - Hip-hop/pop-rap

snoop dogg - G-funk/Gangsta rap/West coast rap

 

Det finnes også mange andre stilarter innen rap.

 

Den tradisjonelle Gangsta-rapen som f.eks Dre stod for med NWA på overgangen mellom 80- og 90-tallet danner opphavet til mye mainstream crossover pop-rap. Dette er musikk som ofte f.eks bruker hooks fra kjente låter, lener seg mer mot r&b, er mer singel-orientert, men også bruker elementer fra gangsta/hardcore rap. Mye av det som spilles på radio er pop-rap.

Lenke til kommentar
Rap er jo måten man "synger" på, mens Hip-Hop er sjangeren.

Jeg er ganske sikker på at det er omvendt. Rap er sjangeren, mens Hip-hop er stilarten. Rap kommer vel av måten man synger/snakker på, men det er en sjanger.

Endret av Oleway
Lenke til kommentar

Kort fortalt er vel rap som beskrevet over måten man "synger" på. Når det gjelder hiphop er det vanlig å blande rap og "vanlig synging" sammen! Låter med vokal lik en hvilken som helst r&b/pop-låt kan altså ikke kvalifiseres som rap... ;)

Endret av Calcuta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...