Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Diktanalyse; dine personlige tips


Anbefalte innlegg

Hei, det har seg sånn at jeg skal skrive noe intet mer spennende enn en diktanalyse.

Jeg tror jeg har teken på det, men siden jeg egentlig aldri har fått noen tilbakemelding på dette (merkelig lærer) så tar jeg ikke sjansen og vil prøve å stille mest mulig "føre var" til tentamen.

Dermed etterlyser jeg om noen har noen konkrete tips til en god diktanalyse, feller man kan falle i og lignende.

Evt. gode guider/eksempler skulle ikke være å forrakte heler.

 

Evig taknemmelig.

Remerser

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Tror kanskje jeg kan hjelpe litt her:

Når du skriver en diktanalyse er det viktig å ikke trekke inn alle virkemidler mellom himmel og jord. Prøv heller å sett deg inn i diktets tema og fortell om virkemidlene som bygger opp under dette. Det er også viktig å være strukturert:

Start med en innledning der diktet og forfatteren presenteres. Deretter skal du beskrive virkemidler og andre viktige momenter i hvert sitt avsnitt. Rim, bilder, struktur og ordvalg kan være relevante her, dersom diktet har et spesielt motiv kan det også trekkes inn. Til slutt kommer en avslutning der du konkluderer og kanskje trekker inn relevans i dag. Avslutningen er det frieste avsnittet i teksten.

 

Noen retningslinjer kan være kjekke å huske om avsnitt:

Avsnittet skal inneholde påstand, begrunnelse og gjerne eksempler.

Ikke trekk inn for mye i ett avsnitt, spre det over flere avsnitt.

Ha en sammenheng mellom avsnittene, gjerne med logiske markører. (for det første/andre/siste, viktigst er/ mindre viktig, sist men ikke minst. Osv.)

Her kommer et avsnitt fra en analyse av "Vise om byen Hiroshima".

Det er klart at Bjørneboe ønsker en positiv tone i diktet, og dermed er ikke harmoni nok.

Han tar i bruk mange positive ord som "Mens solen strålte deilig", og "Det var en vakker morgen". Han sørger også for å fremstille uskyldige personer i et idyllisk miljø. Småbarn leker i den solfylte haven, mens de flotte blomstene skaper en bakgrunn full av farger.

 

Dette var altså ett avsnitt.

 

edit: må lære meg å lese igjennom innleggene mine.

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar

Sørg for å vite hva norsklæreren din forventer, eller den som skal evaluere produktet. Hva som kjennetegner en god analyse varierer mellom lærerne. Hvis læreren er subjektiv og har lett for å gi dårligere evalueringer til produkter som går imot hennes verdisyn eller mening, sørg for å få vite dem også.

 

Du trenger ikke å være enig det du selv har skrevet, din jobb er å produsere det læreren vil ha.

Lenke til kommentar

Hmm.. Hadde den analysen på fredag (igår) og må si meg rimelig fornøyd. Under den femtimers prøven klarte jeg å rote meg inn i mye rart... (I en positiv mening)

(Om det skulle være til interesse for noen så analyserte jeg et dikt med navnet "Einsamflygaren" av Halldis Moren Vesaas.)

Tror heller at jeg ikke falt i noen av fellene ovenfor, selv om det hele ble passelig langt (6 sider).

Takk uansett, og håper at denne tråden blir til nytte for andre.. (Google.com er ikke så full av råd)

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Diktanalyse er ikke så ille som man skulle tro. Jeg synes faktisk det er lettere å skrive det enn en novelleanalyse.

 

Vi har hatt diktanalyse alle tre årene, men som oftest (om ikke alltid) så var det på hel- og halvdagsprøver. Det vil da si at man kunne velge noe annet om man vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...