Gå til innhold

IBM lanserer ThinkPad X41


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjen ser vi tilløp til fanboy-holdninger. Man kan ikke bare velge bort alternativer, bare fordi de er Intel-basert. Du dekker deg til ved å si at MSI-maskinen er billigere, noe jeg absolutt ikke vil betvile. Synes den AMD-fanboy holdningen mange her på forumet har, er tåpelig. Favorisering av en AMD bare fordi AMD er de "snille" mens Intel er de "slemme" er så trangsynt at jeg nesten ikke tar sånt seriøst i det hele tatt. Nei, jeg er ikke Intel-fanboy, men nøytral. Men det er ikke en ultraportabel laptop i den form en ultraportabel laptop skal være, nemlig mye lettere enn 1.8 kg og bruke en Low Voltage-prosessor, som X41 bruker. Ved å kjøpe en IBM-maskin, kjøper du ikke bare maskinen, men også det rundt. IBM skreddersyr programvare til sine bærbare PC'er, slik at man får mer utbytte av den maskinen man kjøper. Så kommer ekstra garanti, som kritiske brukere gjerne vil ha. Hva slags support får man utover kjøpsloven på den MSI-maskinen du sikter til? Du må tenke på at med en bærbar er det mer å tenke på enn selve maskinen.

Lenke til kommentar
Når jeg kjøper en ultrabærbar bryr jeg meg egentlig null om hvor rask den er, så lenge det er en Pentium M.

Høres ikke særlig fornuftig ut spør du meg. Det er faktisk ytelsen som avgjør mye av levetiden til en bærbar, og hvis du ikke er opptatt av ytelse så kan du risikere at maskinen går ut på dato raskere enn ønsket. Selv ser jeg først på spesifikasjoner, deretter på pris og når jeg først kjøper noe så skal det helst vare noen år uten at det blir "steinalderteknologi". X41 benytter forøvrig LV Pentium-M, som ikke yter like bra som "vanlig" Pentium-M og kan neppe måle seg med Turion 64 MT-serien mhp. ytelse. Når det gjelder øvrige spesifikasjoner så synes jeg at Centrino-bærbare er rimelig slett og utdatert allerede på det aller meste, så det er bra at det endelig kommer gode alternativer snart :)

Så lenge det er en Pentium M så vet jeg at ytelsen er på relativ høy nivå.

 

Når man ser etter en ultraportabel PC så er man ikke ute etter spilling. Den blir brukt til word-skriving, internett, pdf-lesing, mp3, film og andre lette programmer.

 

Hvis du designer 3D, simmulerer og kjører en del tyngre oppgaver så velger sjelden folk ultraportable PCer.

 

Til de oppgavene over tør jeg å påstå at en "steingammel" Pentium 3 klarer jobben.

 

Det er alltid et kompromiss mellom ytelse og batteritid+vekt+bråk.

 

Det er bare tull å nevne den nye grafikkbrikken til Intel GMA900. Whatsoever! Eldre generasjon Centrino passer bedre til ultraportable maskiner, og til dels middelklassen som T42 14".

 

Den nye plattformen passer bedre for Desktoperstattere som Dell XPS/9300. Med slike maskiner må man gi slipp på bærbarhet/batteritid og viftestøy.

 

 

Men alle er forskjellige, og dermed er også kravene til maskinen. For meg er mobilitet/batteritid det viktigste kriteriet. Til spilling, som skjer en gang inni mellom, bruker jeg min stasjonære PC.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at man kan gjøre mye mer med en S270 enn med en X41, for den er rett og slett mye råere mhp. ytelse og spesifikasjoner. Det er trolig den første ultraportable som man kan spille de siste spillene på med akseptabel ytelse takket være sin ATI Mobility Radeon X300 IGP, men det kan du bare glemme å gjøre på en X41 siden Intel GMA900 rett og slett ikke holder mål til slikt. S270 vil også være kraftig nok til å kjøre tyngre oppgaver og 3D visualisering uten særlige problemer om man ønsker det, men mest imponerende er likevel den lave prisen på ca. 1000-1200 Euro (ca. 8000-10000 kroner). Veldig mye for pengene med andre ord, og det samme kan ikke akkurat sies om X41 så jeg ser ingen fornuftig grunn til å kjøpe den for å være helt ærlig for den er rett og slett overpriset uansett hvordan man vrir og vender på det :cool:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Igjen ser vi tilløp til fanboy-holdninger. Man kan ikke bare velge bort alternativer, bare fordi de er Intel-basert. Du dekker deg til ved å si at MSI-maskinen er billigere, noe jeg absolutt ikke vil betvile. Synes den AMD-fanboy holdningen mange her på forumet har, er tåpelig. Favorisering av en AMD bare fordi AMD er de "snille" mens Intel er de "slemme" er så trangsynt at jeg nesten ikke tar sånt seriøst i det hele tatt. Nei, jeg er ikke Intel-fanboy, men nøytral.

Det virker ikke slik som du skriver, veldig følelsesladet og ikke minst svært usaklig å komme med slike kommentarer for å være helt ærlig. Men når du likevel bringer det på banen så er det vitterlig Intel og ingen andre som nettopp har fått en dom mot seg av det japanske konkurransetilsynet for å bedrive uærlig og konkurransefiendtlig forretningspraksis spesielt i det bærbare markedet. Mer om dette her:

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=13998

 

Slikt er i seg selv en god nok grunn til å heller kjøpe alternativt spør du meg :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg synes faktisk ikke at du får det du betaler for med IBM lenger, de er rett og slett overpriset iforhold til konkurrentene.  Selv om byggekvaliteten kanskje er topp, så synes jeg ikke det er verdt å betale dobbel pris for.  Man kan sikkert få 2 stk. S270 for samme prisen som 1 stk. X41, og da skal sistnevnte liksom være dobbelt så bra som S270?  Beklager, det har jeg overhodet ingen tro på!

Jeg hviste ikke at jeg hadde sakt at den var dobbelt så god. Men er FX 55 dobbelt så god som en 3500+ nei. Er kvaliteten på en IBM ThinkPad dobbelt så god som en S270? Neppe. Det er ikke poenget. Det finnes utrolig nok noen som er villig til å betale nesten dobbelt så mye for noe som ikke er dobbelt så bra, men hvis de jeg er en av de. Dette er brunnet at IBM har utrolig god servic, samt så er de større og internaskonale, så hvis jeg flytter til hulahula land så er det mulig å skaffe en del spes del som bare går til den modellen ganske raskt og enkelt.

 

Angående at du må kjøpe en rask maskin for at den ikke blir utdatert, så er mitt syn på det at det er ikke en så veldig god grunn. Neste gang det virkelig skjer noe i x86 verden er Longhorn, selv om det ikke er noe så viktig. Det er tidligst sommeren 2006? altså over 1 år til. Du trenger heller ikke å oppgradere til Longhorn, samt at i følge de systemkravene som er satt opp så vil nesten ikke noen av dagens maskiner klare det. Det er ikke en hemmelighet at de fleste på dette forumet har en forkjærlighet til spill. Men så kjøper ganske få folk en Thinkpad hovedsaklig for spill, tør jeg påstå.

 

Tror du alvorlig talt at flertallet av norgesbefolking trenger den kraften som finnes i X41 eller S270? Ser du virkelig at Ola Norman, drive med noe krafit på sin bærbaremaskin?

vil også være kraftig nok til å kjøre tyngre oppgaver og 3D visualisering uten særlige problemer
Jeg kjenner ingen som holder på med dette, INGEN. Selfølgelig finnes de, men de er ikke så mange av de. Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Poenget mitt er at man kan gjøre mye mer med en S270 enn med en X41, for den er rett og slett mye råere mhp. ytelse og spesifikasjoner. Det er trolig den første ultraportable som man kan spille de siste spillene på med akseptabel ytelse takket være sin ATI Mobility Radeon X300 IGP, men det kan du bare glemme å gjøre på en X41 siden Intel GMA900 rett og slett ikke holder mål til slikt. S270 vil også være kraftig nok til å kjøre tyngre oppgaver og 3D visualisering uten særlige problemer om man ønsker det, men mest imponerende er likevel den lave prisen på ca. 1000-1200 Euro (ca. 8000-10000 kroner). Veldig mye for pengene med andre ord, og det samme kan ikke akkurat sies om X41 så jeg ser ingen fornuftig grunn til å kjøpe den for å være helt ærlig for den er rett og slett overpriset uansett hvordan man vrir og vender på det :cool:

Jeg synes at det er negativt at det sitter en vanlig Pentium M og Radeon X300 i en ultraportabel.

 

PCI-e bussen trekker mer strøm, og det samme gjør Pentium M. Dette fører til at kjøleløsningen må være kraftigere. Dette kan føre til at maskinen blir varmere og viften går oftere - mer støy.

 

Batteritiden går ned i forhold til intel grafikk + LV/ULV CPU.

 

Når man kjøper en IBM så er det mange ting man får med på kjøpet. Riktig nok at de er dyrere enn de fortjener, men det finnes desverre ingen alternativer.

 

Det føles deiligere å kjøre en Mercedes/BMW enn å kjøre en Honda f.eks.

 

Det koster penger å være kar :D:p (i hvert fall late som :cool: )

Lenke til kommentar

Hvis man kjøper en X41 uten optisk drev. Hvordan går man frem dersom man vil reinnstallere Windows XP og annen software? Vil ikke dette bli problematisk dersom man ikke kan gå veien via CD? Eller ligger all software på en egen partisjon på disken, som man kan reinnstallere fra, slik at man enkelt klarer seg uten optisk drev? Jeg legger nemlig merke til at en ekstern CD-brenner koster over $400 i USA, og på ndsdirekte.no koster den 2500, hvilket er en uaktuell pris å betale for en CD-rom :thumbdown:

Lenke til kommentar

regner med at X41 er samme som med X40:

 

Du har en skjult partisjon som inneholder WinXP_PRELOAD. Da kan du gjenopprette winXP derfra.

 

Ellers kan du boote opp med nettverk, usb enhet eller memmory stick.

 

Hvis du ikke har en sekundærmaskin bør du kjøpe et optisk drev ja. IBM sin er temmelig dyr ja, men heldigvis fikk jeg min gratis med maskinen da :)

Lenke til kommentar
Du har en skjult partisjon som inneholder WinXP_PRELOAD. Da kan du gjenopprette winXP derfra.

Med mindre man gjør som meg, nemlig rense maskinen og installere operativsystemet fra scratch når man får maskinen. Gjorde det sist jeg kjøpte meg laptop ;) .

Det er selvfølgelig vel og bra, og sikkert også foretrukket måte å gjøre det på, men hvordan kan man gjøre dette uten et optisk drev? Kan man enkelt gjøre det over et LAN? Har prøvd å finne ut hvordan , men har ikke funnet ut om det enkelt lar seg gjøre. Eller kan man kopiere innholdet på en WinXP-CD over på en USB-stick, og installere fra den? Dette er et spørsmål jeg trenger å vite svaret på før jeg eventuelt kjøper en X41.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...