Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HTML er ikke et programmeringsspråk.

 

PHP er litt vanskeligere og mye mer avansert enn ASP.

Java er enda litt vanskeligere og enda mer avansert.

Fordelen med Java er at det er mye raskere enn de andre, og også lettere/bedre å lage avanserte/store løsninger.

 

I tillegg finnes ASP.Net som er arvtakeren til ASP (ASP er ikke lengre støttet av M$ tror jeg). ASP.Net kan brukes med flere forskjellige språk, blandt annet C# som ligner på Java eller VB.Net som ligner på VBScript som blir brukt i ASP.

 

Uansett, hvis du skal lage dynamiske websider, med alle språkene du nevner så må(/bør) du i tillegg lære deg HTML.

 

I vanskelighetsgrad å lære vil jeg si de kommer i denne rekkefølgen (litt personlig):

* ASP <-- lettest

* PHP

* ASP.Net m/VBScript

* ASP.Net m/C#

* Java (J2EE)

 

Det er ikke noe poeng å lære seg ASP da dette er gammel teknologi. Jeg vil personlig anbefale ASP.Net/VBScript. Mange andre vil nok også anbefale PHP.

 

Først må du lære deg html. Søk på google, så finner du mye.

http://asp.net er et bra startsted for å lære seg ASP.Net

Lenke til kommentar
Hva er annerledes med ASP enn f.eks HTML/PHP/JAVA og andre programmeringsspråk? Er det noe stor forskjell? :hmm:

 

Kunne gjerne tenkt meg å lære det selv. Noen som vet noen gode sider?

 

 

 

Mvh

Luzifer

forskjellen på ASP og diverse andre programmeringsspråk er at ASP bruker som et web-programmeringsspråk. det er et server-side-språk som i sin tid ble laget av Microsoft. (Som du sikkert vet er ASP.NET en nyere utgave av dette).

 

Java og diverse utgaver av .NET brukes primært til å lage applikasjoner (programmer) men kan også brukes til å lage dynamiske websider. (dvs server-side-språk).

 

skal du lære deg nye nytt språk vil jeg anbefale at du den enten Java eller C#.NET/VB.NET. Disse språkene kan både brukes til å lage applikasjoner samtidig som de kan brukes til å lage veldig avanserte nettsider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...