Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du reboota etter at la det til i blacklist ja?

Du kan jo prøve "snd-pcsp" - mener det er den som brukes i arch (det kan godt være samme modulen med annet navn for alt jeg vet - er ikke _så_ inne på det). Mente det var pcspkr i debian/ubuntu/mint dog.

Endret av humbuq
Lenke til kommentar
Har et litt rart problem.

top, conky og free -m sier alle at maskinen bruker nesten all minne:

			 total	   used	   free	 shared	buffers	 cached
Mem:		  3912	   3882		 29		  0		312	   2402
-/+ buffers/cache:	   1167	   2744

 

Mens htop sier at jeg bruker bare 1168/3912MB.

 

Hvilket program skal jeg stole på? Maskinen går ikke tregt eller noe, derfor reagerte jeg på at conky sier at 99% av minnet er brukt.

Les litt mer nøye output fra free ;)

 

Hm? Forklar.

 

Forøvrig kan du også fint få conky til å gi ut "reell" minnebruk hvis det er ønskelig. Skjekk dokumentasjonen.

 

Takk!

Lenke til kommentar

Som du ser av free -m så utnytter kernelen 99% av minnet, men 312MB+2402MB av dette er buffer/cache, mao ikke det systemet krever, men ting som blir beholdt i minne for å utnytte det maksimalt. Den reelle minnebruken til systemet er dermed 1167MB og du har 2744MB ledig som kan utnyttes av andre programmer.

Lenke til kommentar

Noen her som har satt opp touchscreen med linux før? Hvor godt fungerer det? Noen merker man burde gå for? Noe man burde holde seg unna? Ser bl.a. at Elo har linuxdrivere på sine sider.

 

Har fått en liten ide om å sette opp en bitteliten pc som kun skal kjøre en egenlaget webbasert mpd-klient :)

 

edit: Planlagt distro: Arch

Endret av shoop!
Lenke til kommentar

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...vdpau&num=1

 

So what's VDPAU? The Video Decode and Presentation API for Unix. It is currently able to accelerate the decoding of MPEG-1, MPEG-2, H.264, and VC-1 bitstreams. It also provides an API for post-processing of decoded video (to apply such operations as temporal and spatial deinterlacing and noise reduction), timestamp-based presentation of final video frames, and compositing of sub-picture elements. NVIDIA's developer documentation describes it as:

 

"The Video Decode and Presentation API for Unix (VDPAU) provides a complete solution for decoding, post-processing, compositing, and displaying compressed or uncompressed video streams. These video streams may be combined (composited) with bitmap content, to implement OSDs and other application user interfaces."

 

The VDPAU documentation is currently housed within a header file in /usr/include/vdpau/ that contains hundreds of lines of documentation and covers threading, extending the API, and more. VDPAU is also supported in the 180 releases of the FreeBSD and Solaris display drivers.

 

NVIDIA has published patches to enable VDPAU support for MPlayer with changes also against libavcodec, libavutil, and ffmpeg. These patches are currently available through an FTP download and NVIDIA will push them for integration into MPlayer once they have been well-tested. A GeForce 8 series GPU or newer is needed for VDPAU support.

Endelig noen som gjør noe med den dårlige decodingen av video i Linux :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Håpar Nvidia byrjar å lage drivarar som er fri programvare slik alle andre gjer, eller i det minste lage drivarar som fungerer greitt i KDE4 (har ikkje testa nyaste fordi han er ikkje i pakkebrunnen til OpenSUSE endå)

Lenke til kommentar
Håpar Nvidia byrjar å lage drivarar som er fri programvare slik alle andre gjer, eller i det minste lage drivarar som fungerer greitt i KDE4 (har ikkje testa nyaste fordi han er ikkje i pakkebrunnen til OpenSUSE endå)

Det er lov å håpe. Likevel så tviler jeg på at de føler seg særlig presset av AMD. Per i dag så kan Nvidia-driveren vise til mer enn DRI+Catalyst-driveren til sammen.I tillegg til bedre støtte for OpenGL-utvidelser.

Lenke til kommentar

Her kan det jo passe å nevne Nouveau prosjektet, som et forsøk på å skrive open source grafikkdrivere til nVidia kort. Det er basert på reverse engineering så det er klart det går trått, men jeg synes det later til at de har god fremgang alikevel.

http://nouveau.freedesktop.org/wiki/

Status kan man få på utviklerdagboken de har hos Phororix (siste nr:)

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...au_40&num=1

Det er også en underskriftskampanje her:

http://www.petitiononline.com/nvfoss/

Lenke til kommentar

To kjappe;

Hva mangler man dersom æ, ø og å dukker opp som svarte firkanter med spørsmålstegn.

 

Så et ding dong spørsmål; Hva er forskjellen på (s)ftp og andre måter og dele filer på? Andre kan jo også være anonyme, støtte ssh, kreve brukernavn/passord? Og hva er best av vsftpd proftpd:-)

Lenke til kommentar
Noe ALSA har kunnet i flere år nå :) Framskritt er topp :p
Jojo, men akkurat det var ikke PulseAudios feil, opplevde noe av det samme med OSS-programmer naar jeg kjörte ALSA for en stund siden. Det jeg gjorde naa var bare aa passe paa at ingen stjal lydkortet fra PulseAudio.

 

Og PulseAudio kan stille lyden til hvert enkelt program, noe som er totalt elsk og et godt framskritt. :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...