Gå til innhold

Den lille sportfisker tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
Her er en tråd vi kan diskutere fisking :love:

 

Liker du å fiske?

Haspel eller flue, kansje begge deler?

Hva fisker du etter?

Åssen utstyr har du?

Hva fisker du med?

Hvor fisker du?

 

 

Jeg selv er en ivrig fluefisker, men fisker med haspel å.

Gleder meg sykt til sesongen.

 

Diskuter i vei :D

3952931[/snapback]

Jeg fisker med haspel. Har fluestang, men ikke orka å prøvd. Er nybegynner her. Noen som har noe forslag til kurs? Er det nædvendig med kurs?

Går mest etter ferskvannsfisk. I hovedsak abbor og gjedde, men hender det blir en og annen ørret

Shimano Beastmaster Ultrlight og Shimano Sedona 500

Som regel spinner. Hadde en periode hvor jeg utelukkende fiska med jig. Var veldig fornøyd med det en periode.

Østmarka. Bor like ved, så det er enkelt å slenge seg på sykkelen

 

 

Hva slags klasse bør man da ha på fluestanga i gaula? (er som sagt svært nybegynner på fluefiske)

 

Evt får man mye fisk på vanlig spinner?

3957102[/snapback]

En jeg kjenner har fått en 17-kilos Laks på spinner i Gaula. Om det er bra med spinner vet jeg ikke, men det funka for han:)

Lenke til kommentar

Gøyt med UL utstyr ja dog eg har en stang til hvert sitt bruk. Tror eg har ca 6-7stenger nå. Skal ta bilde senere av stengene.

 

Driver noen og fisker med jerk etter gjedde? Så et fiske program fra sverige der de fisket med jerk og det så utroig rått ut. Gjedden ekploderer opp fra vannet når de tar jerken.

Lenke til kommentar

Jeg fisker med haspel. Har fluestang, men ikke orka å prøvd. Er nybegynner her. Noen som har noe forslag til kurs? Er det nædvendig med kurs?

Går mest etter ferskvannsfisk. I hovedsak abbor og gjedde, men hender det blir en og annen ørret

Shimano Beastmaster Ultrlight og Shimano Sedona 500

Som regel spinner. Hadde en periode hvor jeg utelukkende fiska med jig. Var veldig fornøyd med det en periode.

Østmarka. Bor like ved, så det er enkelt å slenge seg på sykkelen

Det er ikke nødvendig med kurs, jeg er selvlært. Les mye om teknikker, og se litt video av kasteteknikker. Det er ikke så vansklig som det kan se ut, men kom deg ut å prøv fluestangen. Et napp og du er hekta :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg fisker med haspel. Har fluestang, men ikke orka å prøvd. Er nybegynner her. Noen som har noe forslag til kurs? Er det nædvendig med kurs?

Går mest etter ferskvannsfisk. I hovedsak abbor og gjedde, men hender det blir en og annen ørret

Shimano Beastmaster Ultrlight og Shimano Sedona 500

Som regel spinner. Hadde en periode hvor jeg utelukkende fiska med jig. Var veldig fornøyd med det en periode.

Østmarka. Bor like ved, så det er enkelt å slenge seg på sykkelen

Det er ikke nødvendig med kurs, jeg er selvlært. Les mye om teknikker, og se litt video av kasteteknikker. Det er ikke så vansklig som det kan se ut, men kom deg ut å prøv fluestangen. Et napp og du er hekta :thumbup:

6731469[/snapback]

Hadde tenkt til det ja. Er medlem av ungdomsgruppa til Lørenskog Jeger og Fisk, så jeg håper de kan lære meg der.

Men er vel ikke helt sesongen for flue nå? Ihvertfall står vel ørreten litt for dypt?

Lenke til kommentar
Nå begynner faktisk del 2 av sesongen. Det klekker en god del innsekter nå, og fisken trekker nærmere overflaten igjen. Harr fisket er også på full vei nå, og dette er artig å fiske etter;)

6732034[/snapback]

Det er det sikkert, men det er jo ikke alle steder man kan fiske harr da. Noen gode harrvann i nærheten av oslo?

Hva med gjedde? Vet at det er en liten periode om høsten den er ekstremt bitevillig. Vet ikke om det gjelder på flue men. Kameraten min og jeg fikk ti gjedder på to dager.....

Lenke til kommentar

Harr lever nesten utelukkende i elver. Det er oppringlig en rein elvefisk, men forskere har satt ut har i et par vann, og på under 20 generasjoner utviklet disse seg faktisk til en veldig levedyktig harr stamme. Men det er mye aktivitet i ørreten om dagen å, pga 2. generasjons insekter som klekker.

Det går også fint å fiske gjedde med fluestang hele året, men dette krever som oftest litt tyngre utstyr.

Lenke til kommentar
Gøyt med UL utstyr ja dog eg har en stang til hvert sitt bruk. Tror eg har ca 6-7stenger nå. Skal ta bilde senere av stengene.

 

Driver noen og fisker med jerk etter gjedde? Så et fiske program fra sverige der de fisket med jerk og det så utroig rått ut. Gjedden ekploderer opp fra vannet når de tar jerken.

6728126[/snapback]

 

 

Så det programmet jeg også. Det så ikke så verst ut, har stang som kan brukes, så jeg mangler bare multiplikatorsnelle, men jeg har ikke prøvd det.

 

Kanskje jeg begynner om du mener det bør prøves om du prøver det ;)

Lenke til kommentar
Harr lever nesten utelukkende i elver. Det er oppringlig en rein elvefisk, men forskere har satt ut har i et par vann, og på under 20 generasjoner utviklet disse seg faktisk til en veldig levedyktig harr stamme. Men det er mye aktivitet i ørreten om dagen å, pga 2. generasjons insekter som klekker.

Det går også fint å fiske gjedde med fluestang hele året, men dette krever som oftest litt tyngre utstyr.

6734418[/snapback]

Javel. Jeg og fatter var og fiska i Rogen naturreservat (svenskesiden til Femunden) og der var det bra med harr i vannene.

Men vet du om noen bra harrelver i nærheten? Veit at det er øverst i glomma. Åssen det er lenger ned vet jeg ikke. Men går ørreten bare på flue, eller kan man ta den på sluk/spinner nå?

Lenke til kommentar
Så det programmet jeg også. Det så ikke så verst ut, har stang som kan brukes, så jeg mangler bare multiplikatorsnelle, men jeg har ikke prøvd det.

 

Kanskje jeg begynner om du mener det bør prøves om du prøver det ;)

6735312[/snapback]

Eg kommer definitivt til å prøve. Trenger vel en litt stivere stang enn det eg har men det skal gå helt fint med haspelsnelle. De fleste bruker vel multi snelle dog. Det skal være en god gjedde vann 2km herfra så eg må få fikset sykkelen og ta turen bort.

 

 

Disse skal ha blitt tatt ved dette vannet og det har vist tidligere blitt tatt en gjedde på 20kg der.

 

Bildet av fisk tatt ved stendvannet

 

Skal også være ørret i kilos klassen der også. Elven som renner ut av dette vannet har en del sjøørret og oppdrettlaks.

 

*fikse sykkelen* :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...