Gå til innhold

Den lille sportfisker tråden!


Anbefalte innlegg

Her er en tråd vi kan diskutere fisking :love:

 

Liker du å fiske?

Haspel eller flue, kansje begge deler?

Hva fisker du etter?

Åssen utstyr har du?

Hva fisker du med?

Hvor fisker du?

 

 

Jeg selv er en ivrig fluefisker, men fisker med haspel å.

Gleder meg sykt til sesongen.

 

Diskuter i vei :D

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Digger å fiske med flue og 500m utenfor huset mitt ligger Rena-Elva. Ganske kjent elv. Var nede å så på hu her om dagen, fyfaen jeg gleder meg til natt til 20.Mai..da starte sesongen... I fjor på åpningsdagen tok de en Ørret på 4.5 kg så fisk er det... Har ei litt sliten Shimano stang som skal byttes ut med ei Guide line stang til sommeren. Det jeg fisker etter er Harr og ørret...Skikkelig fart i en småstor harr ( 30-40 cm) Rena er livet for sportsfiskere, vi har Glomma, Rena elva, Osa og julusa...Alle finfine ørret elver...

Lenke til kommentar

Har fisket litt i rena, men skal fiske der mye mer i år når jeg har lappen.

Var også oppe i Atna og fiske på høsten i fjor, samt glomma, veldig fint å fiske der.

Gleder meg helt sykt til mai, har fisket to turer i vorma + en i glomma i år, men det har vært for tidlig.

Lenke til kommentar
Har fisket litt i rena, men skal fiske der mye mer i år når jeg har lappen.

Var også oppe i Atna og fiske på høsten i fjor, samt glomma, veldig fint å fiske der.

Gleder meg helt sykt til mai, har fisket to turer i vorma + en i glomma i år, men det har vært for tidlig.

Du burde få noen til å vise deg veien til løpe kraftverk. Nedenfor der er det bra med harr og ørret

Lenke til kommentar

Fisker med haspel og flue, men er totalt nybegynner på sistnevnte. Fisker mest harr og ørret, og det foregår i glomma og i sølensjøen (rendalen i hedmark). I glomma synes jeg fisken er liten, og ørreten uteblir dessverre, men det er jo det nærmeste der jeg bor.

 

Hører rykter om at ørreten er mer villig til å bite i rena så skal ta meg et par turer dit til sommern. Hvor stor ørret er det vanlig å få i rena-elven? Hvis det er alt for stort må jeg nok gå til anskaffelse av ny fluestang :p

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Flyttes til riktig kategori.

 

Det har blitt lite fisking på meg de siste to årene, men er i bunn og grunn en ivrig fisker. Det begynte med vanlig fiske fra båt med haspelsnelle, så begynte jeg også med markfiske og gikk over til både fluefisking og havfiske med multiplikatorsnelle.

 

Jeg er en stor Abu Garcia-fan, husker ikke hvorfor jeg ble det. Har en karbonstang fra Abu Garcia med snelle fra Penn, som jeg bruker til havfiske. Haspestangen min, som jeg utelukkende bruker i ferskvann, helst med mark, er også fra Abu. Det samme er fluestangen min, en klasse 6 ørretstang, med flytesnøre. Jeg har også bundet et par fluer, men aldri fått fisk på selvbundet, mener jeg.

Lenke til kommentar

Helt enig med wh1te, haspelstang med mark i ferskvann er gøy. Iallefall lavlandsvann. I høyfjellet bruker jeg mest Sølvkroken Spesial 12g sluk i div mønstre. Tror jeg har 1.stk Abu Garcia stang, men synes ikke Abu er best på stenger. Multiplikatorer derimot... Ambassadeur :love: Har noen stykker(10?), fra 2500CS Rocket til 7000C Syncro.

Blandt haspelsneller liker jeg Shimano best.

Har noen fluestenger også.. men bruker mest den AFTM 6/7 stanga fra Gloomis. Kanskje den gamle 10,3 stanga fra Snowbee når jeg fisker smålaks.

 

Hmmm... nå ble jeg plutselig så sugen på en fisketur!!

Lenke til kommentar

Var ikke sikker på hvilken kategori denne tråden skulle i, takk for du flytten den til riktig.

 

Jeg er veldig fan av haspel snellene til shimano, har hat noen og alle har fungert supert. Kommer nok ikke til å bytte merke her tror jeg. Veldig koslig å ha mark etter fjellørret.

Men favoriserer flue etter ørret. De siste årene har det blitt bare mer og mer flue fiske, og sånn kommer det nok til å forsette å tror jeg. Fisker med haspel etter gjedde på våren og sommeren, i pausenen når det ikke er noe klekkinger av noen viktige insekter for ørreten. :D

Gaula har jeg hørt om, har tenkt til å teste den i år hvis jeg får tid, har MANGE elver jeg har lyst til å fiske i i sommer, skulle ønske sesongen varte lenger og jeg hadde hatt mer fri :p

Lenke til kommentar

Eg er sportfisker ja. Har ca 6stenger og diverse sneller. Fisker både med haspel og flue.

En klønete kompis klarte å knekke min kjæreste stang. Var en 13fots sjøørret stang fra sølvkroken. :cry: Desverre har mye av utstyret mitt forsvunnet da eg har lånt de til folk og de leverer ikke tilbake. Får ta å leter de opp nå som fiske sesongen etter blankfisk snart er igang. Fisker ofte i sjøen med venner men det blir mest pga det sosiale da eg syns det er kjedelig å fiske etter sei,torsk,lyr osv.. men dyp agnfiske i sjøen eller etter sjøørret er gøyt.

 

Laksefiske i bergen er litt dårlig i forhold til andre steder. Reiser ofte til gaular vassdraget i sogn og fjordane og det er favoritt elven.

Lenke til kommentar
skal fiske i gaula.. ganske kjent elv

Hvor stor er gjennomsnittsfisken der da? :p

 

Er fristet til å dra dit en tur, men tror ikke stanga mi holder hvis fisken er så stor som det sies. Fluestang i klasse 5. Kunne jo alltids prøvd meg med vanlig haspel da men...

det er tat opp til 20 elns om jeg ikke tar feil..

 

har har fått en på 9kg og en på 10.5kg.. var veldig artig :thumbs:

Lenke til kommentar
Sjørøye? :wow: Må være ganske langt oppi nord du da.

Hehe jepp ;). Perfekte forhold oppe i nord. Drar til besteforeldrene mine sin hytte hver sommer. Skal jeg fiske stort drar jeg til plasser rundt Alta, på hytta til besteforeldrene mine er det sinnsykt flotte fiskemuligheter. Kan dra laks, ørret, sjø-ørret og røye :). Er også gode muligheter til å ta seg en overnattingstur oppå fjellet for å fiske etter stor og flott fjellørret ;) . Det beste ved hytta er at den ikke ligger på noe typisk hytteområdet, ca 30 hytter der... Går ikke ant å kjøre dit med bil, for å komme dit må du reise med båt i 1 times tid og deretter gå par-tre kilometer før du er framme :love: .

Lenke til kommentar

Tror det blir noe gjeddefiske nå til helgen. Gjedde er faktisk gøyt å fiske i og det vannet vi skal fiske i har vi aldri fått noe mindre enn 1kg's fisk og oftest ligger de på 2kg. Uoffisiell rekord i vannet ligger på 22kg men det kan ikke helt bekreftes da det skal vist har vært tatt i gamledager. Gleder meg. :love:

Lenke til kommentar
Tror det blir noe gjeddefiske nå til helgen. Gjedde er faktisk gøyt å fiske i og det vannet vi skal fiske i har vi aldri fått noe mindre enn 1kg's fisk og oftest ligger de på 2kg. Uoffisiell rekord i vannet ligger på 22kg men det kan ikke helt bekreftes da det skal vist har vært tatt i gamledager. Gleder meg. :love:

Skal love deg at jeg også ble gira på gjeddefiske i påsken da jeg så en dokumentar om dette på NRK. Fikk ikke en eneste gjedde i fjor da vannet var for lavt til å fiske på de vanlige gjeddestedene der jeg har hytte, men året før der var det riktig mye med gjedder på kroken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...