Gå til innhold

Backup av data...


Gjest Slettet+981348976324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981348976324

Hei,

 

Lurer på hva som er best å bruke når en skal backup flere hundre gig med data. Jeg har sett på en del tapestreamers, men disse koster ALTFOR mye for privat backup som i dette tilfellet. Jeg har også fått øye på IOmegas REV drive, som har 35GB/90GB kapasitet og angittt 30 års levetid.

 

Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg vil slippe å backupe flere hundre CD/DVD-er jeg har liggende hvert 5 år (pluss minus et par år).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981348976324

Wow, det var raskt i grunn...

 

Hvor lang levetid vil en harddisk ha om den kun blir tilkoblet ved en backup jobb og lagt til siden? Jeg tror nemlig jeg kommer til å bare stappe den full, og så arkivere den. Da burde det vel gå ganske bra?

 

Zip disketter har en maks kapasitet på 750 MB, og jeg har flere hundre gig med data. Det blir liksom ikke helt riktig med 300 disker liggende omkring... :)

Endret av Slettet+981348976324
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vell om du skal lagre for å lagre, eller om du vil lagre for å kunne enkelt og raskt ta ting fram igjen ?

Per dags dato er det billigste og beste alternativet å arkivere på DVD+R plater.

Komplett har f.eks enn 200 Pack med That's Write 8x til kroner 395,-.

Dette gir deg faktisk ca 940 GB for KUN 395,- kroner.

I tillegg er det enkelt å ta fram DVD'en hvis du skulle ønske det.

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981348976324

z00l: Jeg skal lagre for å lagre. Jeg vil kunne ta dem fram igjen om kanskje 10-20 år for eksempel.

 

Jeg har noen CD-er som jeg allerede har vanskeligheter med å lese fra de ytre kantene... så jeg må ta backup så snart som mulig.

Lenke til kommentar

Har sittet med samme problemet som du.

 

Først tok jeg i 2000 hele CD Samlingen min og kjørte ny backup på nye CD'er.

Hadde selv endel problemer den gang med å få lest ut de første platene mine fra

94.

Begynnte å kjøpe hardisker for et års tid siden for å kunne ha muligheten til å lagre alt på disker. Etter en 300 GB diskfeil på en ekstern maxtor fant jeg ut at dette ikke fungerte.

Kjøpte derfor et stort parti med DVD-plater og slengte alt over til det. Dette kommer sannsyligvis ikke til å være holdbart i mer en 5-6 år, men innen den tid så kommer det sikkert noe bedre å lagre på, som f.eks Blue-Ray til en gunstig pris :)

Her tror jeg det meste handler om å holde busjettet lavt, fordi det er INGENTING som er 110% sikkert når det kommer til lagring av data!

Selvsagt kan du kjøpe mange hardisker å lagre alt på dem, for så å pakke dem bort. Men disse kan også ta kvelden. Du har jo da selvsagt IBAS som et alternativ :) , men det koster skjorta !!!

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981348976324

Okay,

 

Etter nøye omtenksomhet, tror jeg at harddisker vil være det beste (med budsjett vs. levetid, rett meg hvis jeg tar feil) (kanskje i RAID setup?). Men nå lurer jeg på om jeg skal bare kjøpe et par Samsung SpinPoint P120 200GB IDE til 820,- pr stk på Komplett, eller om det finnes bedre produsenter. Selv har jeg bare hatt erfaring med WD og Hitachi, og begge funker utmerket for meg (har aldri opplevd harddisk kræsj). Jeg fikk høre at Maxtor er veldig upålitelig da en venn av meg opplevde to kræsj på rad etter et år eller noe.

Endret av Slettet+981348976324
Lenke til kommentar

For all del: Ikke sett opp disker i Raid før du lagrer ting, for så å ta diskene bort.

Mye større sjanse for at noe kan gå gærnt den dagen du skal ta fram raidet.

Har hatt de fleste merkene når det gjelder harddisk. Har ingen dårlig erfaring med noen av de. Det som skjedde med min eksterne Maxtor disk, var filsystemet som ble uleselig. Da hadde maskinen stått på 24/7 i nesten 36 dager, og jeg restartet maskinen med USB disken tilkoblet. Vet ikke eksakt hva som skjedde, men tingene ble borte :no:

 

Sikkert andre her som kan anbefale deg noen gode disker :)

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981348976324

Takker for alle svar,

 

Jeg kjøpte et par Seagate 80 GB harddisker. Leste flere steder at den hadde høyest pålitelighet (dessuten mindre støy/vibrasjon = lengre levetid), og 80 GB harddisker er singel plate harddisker (færre plater = mindre sjanse for kræsj).

 

:p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hva med å kjøpe en sata "kasse" som støtter hot-swap, så kan du bruke HDD'er på 300GB som du bruker cd-plater idag??? Kopier alt inn på plata og legg den bort. Når du trenger den tar du den frem og "slider" den inn i slot'en sin (mens maskina står på), og dataen er tilgjengelig... *tror jeg*

 

Har du forøvrig tenkt tanken på å sette opp et raid med speiling, og så flytte den ene HDD'en til en bankboks og ha den andre liggende hjemme slik at du kan bruke den når du måtte ønske det? Aner ikke hvor lenge data på en HDD lever når den ikke er i bruk, men har alltid trodd at det var ganske mange år... (>5) (rett meg noen, om jeg tar feil)

Lenke til kommentar
Jeg vil kunne ta dem fram igjen om kanskje 10-20 år for eksempel.

Problemet med så langsiktige lagringsbehov, uten å skifte/oppdatere medium, er at det sansynligvis ikke finnes avlesere eller utstyr å koble avleseren til. For de som har vært med en stund, så kan jeg nevne MFM- og RLL-disker og 5,25" disketter. Hvor mange har utstyr som kan håndtere slikt utstyr/media i dag. Mange har i dag heller ikke 3,5" diskettstasjoner. Så hvis du har slike behov, så må du også lagre utstyr som kan lese av ditt valgte backupmedium. Jeg tviler f.eks. på om det selges hovedkort med ATA-/IDE-interface om fem år.

Lenke til kommentar

Må bare si at jeg er fullstendig enig med 'sofTest'. Det største problemet med data-lagring i dag er at standardene har kort levetid. Lagringsmediene i seg selv holder kanskje i flere tiår, men det hjelper lite hvis du ikke finner utstyr til å lese de av. Jeg har valgt å bruke harddisker til backup. Har dobbelt sett med backup-disker slik at dataene mine faktisk finnes på tre disker til sammen. Det skulle være rimelig sikkert etter min mening. De to backup-settene roterer mellom bankboks og safen hjemme. Fordelen med å bruke harddisk er at det er raskt og enkelt og overføre til ny harddisk ved behov. Jeg bytter etterhvert ut backup-diskene med større disker og går nå over til SATA. Mye av dataene mine er video og audio så jeg må også forberede meg på å måtte konvertere til nye formater når dagens standarder blir erstattet med nye. Derfor er det viktig å lagre i et format som lar seg kopiere/konvertere til nye standarder.

Jeg har også vurdert IOmegas REV drive, men er skeptisk av to grunner. For det første tviler jeg på at de virkelig klarer å forhindre støv i å komme inn i systemet. For det andre så er det enda større sjanse for å bli sittende med backup man ikke får lest inn igjen hvis man satser på en slik teknologi som foreløpig ikke er i nærheten av å bli en standard. Hvis REV driven streiker om ti år er det ikke sikkert det blir så lett å få tak i en ny. Når det gjelder vanlige IDE disker så vil man nok i lang tid fremover kunne få lest disse ved hjelp av eksterne kabinetter eller overganger selv om IDE kontrollerne forsvinner fra hovedkortene.

Endret av Thoth
Lenke til kommentar

Online backup kan kanskje også være et alternativ? Da slipper du å stresse for mye med å skaffe hardware, lagre, oppbevare, bekymre deg for at standardene forsvinner etc. Og du har tilgang til filene dine når som helst. I tillegg vil jeg tro at det er rimelig mye sikrere enn hva du klarer å få til hjemme. Problemet er selvfølgelig at alle backupfilene må sendes over nettet.

 

www.bullguard.no

 

Ser det er en fyr som vil selge et abonnement også.

http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=18996

 

-Fossie

Lenke til kommentar
Online backup kan kanskje også være et alternativ?

Tja, hvis man stoler på at selskapet og/eller tjenestene de tilbyr er det samme om 10-20 år, som er utgangspunktet for diskusjonen. Dessuten var prisen ganske stiv; 150 kroner for 100 MB/år. Man kjøper mye alternativ lagring for den prisen. Nå er også websidene til dette selskapet nede. Ikke akkurat tillitsvekkende...

Lenke til kommentar

Griever skulle jo ta backup av flere hundre GB og da blir det vel litt dyrt med 150 kr pr. 100 mb. I tillegg kommer man fortsatt ikke utenom at man må sørge for å konvertere til nye formater eller sørge for at man har utstyr for å gjøre det i fremtiden. Digital informasjon kan dessverre ikke oppbevares på samme måte som bøker eller steintavler. Du kan ikke regne med at barne-barna dine skal ha glede av dataene som du oppbevarer i en eske på loftet, i bankboks eller på en server inne i et fjell. Man kommer ikke utenom vedlikehold (kopiering/konvertering) av dataene.

Lenke til kommentar
Griever skulle jo ta backup av flere hundre GB og da blir det vel litt dyrt med 150 kr pr. 100 mb. I tillegg kommer man fortsatt ikke utenom at man må sørge for å konvertere til nye formater eller sørge for at man har utstyr for å gjøre det i fremtiden. Digital informasjon kan dessverre ikke oppbevares på samme måte som bøker eller steintavler. Du kan ikke regne med at barne-barna dine skal ha glede av dataene som du oppbevarer i en eske på loftet, i bankboks eller på en server inne i et fjell. Man kommer ikke utenom vedlikehold (kopiering/konvertering) av dataene.

Når det gjelder formatet på dataene, så antar jeg at det vil være "lesbart" om 20 år også, så lenge man holder seg til greie standarder som mpg2, avi, jpg etc. Om man følger åpne standarder er man iallefall sikret, da kan man garantere at codec'ene vil være tilgjengelig, i verste fall kun på linux, men de er garantert tilgjengelige.

 

Det er nok, som dere sier, verre med selve mediet dataene er lagret på. Jeg tror, som flere her også tydeligvis gjør, at det greieste må være å lagre på HDD. Og så bør man, som også nevnt, sørge for å overføre når nye medier introduseres. Det er sikkert ikke vanlig med standar IDE-kontrollere på utstyr man kjøper om 3 år, og om 6 år er det sikkert nesten umulig å få tak i. Så de som har lagret store mengder data på IDE-disker bør nok vurdere å gå over til s-ata.

 

Men, siden det tydeligvis er flere som driver med backup av store mengder på HDD, så trenger jeg tips til hva som vil være et mest hensiktsmessig oppsett. Jeg har lekt med tanken på å bruke noe ala denne chieftec-"ramma" til 3 s-ata disker (støtter hot-swap, tror jeg) i kombinasjon med RAID 1 (speiling). Tenkte å bruke 2 250GB-disker i RAID, og så bytte ut en av dem jevnlig for "fjernlagring". (Slik at jeg altså bruker 3 disker til lagring). Så var planen, når diskene var fulle, å fjernlagre 2 stykker, og ha en tilgjengelig hjemme. Skulle det brenne hos meg, så vil forhåpentligvis en av de to fjernlagrede diskene fortsatt virke.

 

Pr GB er dette definitivt ikke den rimeligste løsningen, men i mine øyne er det den eneste løsningen jeg tror jeg kommer til å klare å gjennomføre. Å brenne ut på DVD er iallefall fullstendig uaktuelt. Til det er jeg alt for lat! :(

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

En stund siden det har vært noe aktivitet i denne tråden. Men skit au :p

 

Jeg har tenkt litt på å bruke samme ramma. Eller mer korrekt denne. Om ikke eksakt på samme måten som deg, så i alle fall den ramma til formålet backup. Og å lagre to (ikke tre som deg) disker som ligger på to forskjellige steder.

 

Men det jeg aldri har funnet ut: Hvordan festen diskene i denne ramma? Er det med skruer, eller er det et skrueløst system?

 

Regner med at det blir en del bytting for mitt vedkommende. Så det er ganske viktig for meg at det er lett å bytte disker....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...