zhorty Skrevet 3. april 2005 Skrevet 3. april 2005 Heiå. Vet ikke om dette går under "hovedkort", meneh: Jeg har fått kjøpt meg viftestyring og den funker helt fett. Men når jeg starter maskina, kommer "CPU Fan isn't running. Shutdown now? Y/N" med en forferdelig "du-du-du-du" lyd, selvom den går selvølgelig. Det går jo å bare trykke N, så fortsetter den inn i windows, men fortsatt ganske irriterende. Jeg har sjekka bios, men fant ikke noe option der han sjekker CPU vifte på startup. Derfor lurer jeg på om det går ann å skru av på noen måte, ivertfall den jævlige lyden. Takk på forhånd.
srbz Skrevet 3. april 2005 Skrevet 3. april 2005 (endret) Du må ikke sette cpu-viften på viftestyringen. PCen styrer selv hvor mye viften skal brukes, ettersom hvor mye cpu brukes. Når datamaskinen ikke finner noen cpu-vifte, er det ikke rart den blir "redd". Dessuten er det best å la hk styre cpuviften, for den skrur den som sagt opp og ned alt etter behov... edit: for jeg regner med at du bare har fyrt alle viftene på viftestryingen? da oppdager hk ingen vifter i det hele tatt, noe som tilsier at cpu skulle ha hatt et kort og farlig liv... Endret 3. april 2005 av surbz00r
zhorty Skrevet 3. april 2005 Forfatter Skrevet 3. april 2005 Aha. Trodde ikke det var noe problem å sette cpu vifte til viftestyringa. Men daså, takk.
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 (endret) Hva må å lese manualen som fulgte med viftestyringa? Eller sjekke "online" på Zalman sine sider? Denne viftestyringa kommer med alt av kabler som er nødvendig for at også CPU-kontakt/System-kontakt på HK kan benyttes...dvs. de får turtallsignal fra vifta.. Rådet fra "Surbz00r" er jo heller mivisende da hele poenget med en viftestyring er å styre viftene selv.. og da selvsagt slå av alt av C&Q og tilsvarende funksjonalitet i Bios. PS. Advarsel om at "CPU fan isn't running" kan forøvrig også komme av at man har stilt vifteturtall så lavt at HK/Bios ikke registrerer det (typsik rundt 2k-2.5k på mange HK), Endret 4. april 2005 av Slettet+6132
srbz Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 (endret) Rådet fra "Surbz00r" er jo heller mivisende da hele poenget med en viftestyring er å styre viftene selv.. og da selvsagt slå av alt av C&Q og tilsvarende funksjonalitet i Bios. vel, sorry da "tl1000s", men det fjerner problemet ihvertfall, og det var det han spurte om. dessuten styrer cpu-vifta seg best selv (synes jeg). Har selv viftestyring med 3 kraftige vifter på, men 2 av de er for øyeblikket slått av og den 3. går på halv styrke fordi de bråker så mye (kjører også en 19dB(a) som styres av hk). Viftestyringen foretrekker jeg å bruke på kabinettviftene, ikke systemviftene... Endret 4. april 2005 av surbz00r
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Rådet fra "Surbz00r" er jo heller mivisende da hele poenget med en viftestyring er å styre viftene selv.. og da selvsagt slå av alt av C&Q og tilsvarende funksjonalitet i Bios. vel, sorry da "tl1000s", men det fjerner problemet ihvertfall, og det var det han spurte om. dessuten styrer cpu-vifta seg best selv (synes jeg). Har selv viftestyring med 3 kraftige vifter på, men 2 av de er for øyeblikket slått av og den 3. går på halv styrke fordi de bråker så mye (kjører også en 19dB(a) som styres av hk). Viftestyringen foretrekker jeg å bruke på kabinettviftene, ikke systemviftene... OK.. er jo enig jeg.. Sikkert noe jeg misforstod i trådstarters første innlegg... Han hadde ihverfall ikke lest manualen tror jeg...
MorePower Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Du har vært og sett i bios. Men på mitt hk (asus), er det et valg under boot configuration: Wait for F1 if error enabled/disabled Når denne settes til disabled booter maskina som normalt selv om vifta går "for sakte." Kanskje har du noe lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå