Gå til innhold

"CPU fan isn't running" med støgg lyd

zhorty

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heiå.

Vet ikke om dette går under "hovedkort", meneh:

Jeg har fått kjøpt meg viftestyring og den funker helt fett.

Men når jeg starter maskina, kommer "CPU Fan isn't running. Shutdown now? Y/N" med en forferdelig "du-du-du-du" lyd, selvom den går selvølgelig. Det går jo å bare trykke N, så fortsetter den inn i windows, men fortsatt ganske irriterende.

Jeg har sjekka bios, men fant ikke noe option der han sjekker CPU vifte på startup.

Derfor lurer jeg på om det går ann å skru av på noen måte, ivertfall den jævlige lyden.

Takk på forhånd. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må ikke sette cpu-viften på viftestyringen. PCen styrer selv hvor mye viften skal brukes, ettersom hvor mye cpu brukes. Når datamaskinen ikke finner noen cpu-vifte, er det ikke rart den blir "redd". Dessuten er det best å la hk styre cpuviften, for den skrur den som sagt opp og ned alt etter behov...

edit: for jeg regner med at du bare har fyrt alle viftene på viftestryingen? da oppdager hk ingen vifter i det hele tatt, noe som tilsier at cpu skulle ha hatt et kort og farlig liv...

Endret av surbz00r
Gjest Slettet+6132
Skrevet (endret)

Hva må å lese manualen som fulgte med viftestyringa?

Eller sjekke "online" på Zalman sine sider?

Denne viftestyringa kommer med alt av kabler som er nødvendig for at også CPU-kontakt/System-kontakt på HK kan benyttes...dvs. de får turtallsignal fra vifta..

Rådet fra "Surbz00r" er jo heller mivisende da hele poenget med en viftestyring er å styre viftene selv.. og da selvsagt slå av alt av C&Q og tilsvarende funksjonalitet i Bios.

PS.

Advarsel om at "CPU fan isn't running" kan forøvrig også komme av at man har stilt vifteturtall så lavt at HK/Bios ikke registrerer det (typsik rundt 2k-2.5k på mange HK),

Endret av Slettet+6132
Skrevet (endret)
Rådet fra "Surbz00r" er jo heller mivisende da hele poenget med en viftestyring er å styre viftene selv.. og da selvsagt slå av alt av C&Q og tilsvarende funksjonalitet i Bios.

vel, sorry da "tl1000s", men det fjerner problemet ihvertfall, og det var det han spurte om. dessuten styrer cpu-vifta seg best selv (synes jeg). Har selv viftestyring med 3 kraftige vifter på, men 2 av de er for øyeblikket slått av og den 3. går på halv styrke fordi de bråker så mye (kjører også en 19dB(a) som styres av hk). Viftestyringen foretrekker jeg å bruke på kabinettviftene, ikke systemviftene...

Endret av surbz00r
Gjest Slettet+6132
Skrevet

vel, sorry da "tl1000s", men det fjerner problemet ihvertfall, og det var det han spurte om. dessuten styrer cpu-vifta seg best selv (synes jeg). Har selv viftestyring med 3 kraftige vifter på, men 2 av de er for øyeblikket slått av og den 3. går på halv styrke fordi de bråker så mye (kjører også en 19dB(a) som styres av hk). Viftestyringen foretrekker jeg å bruke på kabinettviftene, ikke systemviftene...

OK.. er jo enig jeg.. :)

Sikkert noe jeg misforstod i trådstarters første innlegg... Han hadde ihverfall ikke lest manualen tror jeg...

Skrevet

Du har vært og sett i bios. Men på mitt hk (asus), er det et valg under boot configuration:

Wait for F1 if error enabled/disabled

Når denne settes til disabled booter maskina som normalt selv om vifta går "for sakte."

Kanskje har du noe lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...