Gå til innhold

brokoble en forsterker, Type Kenwood


Anbefalte innlegg

Det meste skrevet i denne posten er fornuftig, bortsett fra tanken om å benytte en 741 opamp. Den er ikke beregnet for audio kretser i det hele tatt. Det er den dårligste Opampen som finnes, grunnen til at den framdeles selges er at den var en av de første. Den vil virke men har ekstremt dårlige egenskaper, masse støy og ekstremt treg (om den benyttes på sub er ikke det siste så viktig da).

 

Som nevnt her er NE5532 en meget kurrant OpAmp.

 

Nøyaktigheten på motstandene er ikke så viktige, 5% motstander går helt fint (nå er det jo vanligst med 1% motstander nå da å de er vertfall ikke noe problem). Verdi på 10k er helt fint, så lenge lydkilden før forsterkeren har lav nok utgangsimpedans, helst under 1k. Årsaken er at inngangsimpedansen til den kretsen blir 10k (R1), har man da en lydkilde med utgangsimpedans på 2k vil i praksis R1 bli 12k. Av slike grunner er det meget vanlig å ha en buffer før inverteren også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oi... :blush: ja skal bruke den til subber, har akkurat laget den selv, legger mitt siste strøk på den som jeg skriver nå... skal se om jeg finner et kamera å ta bilde av den med....

 

Edit: går det forresten med en lm741 da?

Endret av Tho®¿
Lenke til kommentar

Ja det vil fungere med en 741, er bare ikke optimalt.

Du skriver subber, som i flere enn én. Hva slags elementer? Hva heter forsterkeren du skal drive dem med? Husk at brokoblet bør ikke forsterkeren lastes med mindre en 8 ohm = 1 på 8 ohm, eller 2 på 4 i serie. Hvis du har to på 4 ohm er det likevel greiere å koble 1 på hver kanal uten å brokoble forsterkeren.

 

space

Endret av space
Lenke til kommentar

Hmmm det var da svert så ivrig du var på den 741 opampen, er det det eneste du får tak i eller? (Elfa selger mange fine opamper)

 

Vi på det sterkeste fraråde det, men om du allikevel absolutt vil bruke det dårligste man kan skaffe så er det en ting du må huske. En 741 kan ha en del DC offset, noe som ikke er spessiellt ønskelig, du må da montere på et DC offset trimpotmeter (står sannsynligvis i databladet til 74, hvordan), DC blocking kondensatorer på inn og utgang er også å anbefale på det sterkeste (dette bør forsåvidt benyttes på andre OpAmper også).

Lenke til kommentar

Forresten jeg kom til å tenke på at både forstekeren din og lydkilden garantert har DC block kondensatorer på hennholdsvis inn og utgang. Så du kan jo droppe DC block kondensatorer, men husk at kommer det DC inn på systemet har du et STORT problem. DC trim på OpAmpen er heller ikke kritisk om du er sikker på at utgangen på lydkilden og inngangen på forsterkeren har DC blocking kondensatorer, men forvrengningen vil øke dramatisk om du har masse DC på utgangen din, men for en subb er det ikke så allt for farlig ettersom man ikke hører forvrengning så godt i lave frekvenser.

 

Bare husk å ikke teste med noen høytaller du ikke vil ødelegge på første test, så går det nok bra uansett.

 

Den eneste plassen 741 blir benyttet i lydsammenheng er i forvrengningskretser for gitar, sånn bare for å gi en ide om kvaliteten på OpAmpen.

 

.

Lenke til kommentar

presub.gif

 

Jeg så litt nærmere på denne koblingen og er fremdeles ikke fornøyd med

ingangen. hehe. Hvis signal kilden er feks en cd spiller og den er koblet

inn på den brokoblingen og i tillegg en stereo forsterker for front høytalere

i paralell vil signalet i teorien smitte litt over fra høyre til venstre kanal og

omvendt. Tviler sterkt på at det er hørtbart men det vil gjøre det i teorien.

Det en ekte hifi-freak ville gjort er å satt en ikke inverterende buffer

på hver av ingangene også. Da ville Nedmiksen til mono være ortlig hi-fi.

Enig med meg Space?

Lenke til kommentar

Du burde ikke brokoble forsterkeren og koble på en 4ohm's høyttaler. Hver kanal vi da "se" en 2 ohms last (fordi de deler på 4 ohm) og kommer til å bli veldig varme og sannsynelig brenne opp, evnt. overstrømsbeskyttelse vil slå inn.

 

En mulighet kunne være å parallellkoble de to utgangene. Det vil ikke gi noe mer effekt enn om du bare koblet høytaleren til den ene kanalen, men varmgangen i transistorene blir lavere og du får en mer gunstig sub forsterker som tåler mer over tid.

 

Hvis du skal koble slik må du koble om volumkontrollen slik at den ene kanalen på volumkontrollen styrer både høyre og ventre kanal av forsterkeren. Du må også forsikre deg om at begge forsterkerkanalene har akkurat like mye forsterkning. Alt dette for å forsikre deg om at begge kanalene deler på lasten og ikke jobber mot hverandre.

 

Hvis du får gjor som i forige avsnitt, må du deretter koble en motstand mellom hver kanal og høytaleren som vist under.

 

parallell.gif

 

Alt dette er selvfølgelig tungvindt, så det enkleste er nok å koble høytaleren til bare den ene kanalen uten brokobling eller noe.

 

space

Lenke til kommentar

Du har helt rett Maze, men som du sier krever dette 2 opamper i tillegg. Gunnen til at jeg ikke tegnet dette inn, var for å lage en enkel krets som mulig. Skulle den vært mer avansert, hadde den hatt inngangsbuffere og variabelt delefilter og forsterkning i tillegg.

 

Normalt kobles ikke signalkabler til flere kilder samtidig, og da er dette en helt vanlig stereo til mono kobling.

 

space

Lenke til kommentar

Space: den paralellkoblingen din er ikke patent, jeg vil for all del fraråde folk å prøve noe sånnt. I verste fall kan den skade forsterker å i beste fall vil den ikke gjøre en eneste ting.

 

Utgangsimpedansen til en forsterker være er langt mindre enn 0.5 Ohm. La oss si at den hadde vert 1ohm da ville det vert litt poeng i koblingen din, men det er den ikke.

 

Han ønsker større effekt i 4 ohm, for å oppnå det må man ha høyere spenning, koblingen din vil dempe spenningen litt, hadde utgangsimpedansen vert rimelig høy, ville koblingen kunne levert mer strøm, med det er ikke tilfelle. Løsningen din kunne ha julpet ved svake utgangstransistorer, men vanligvis er diss en del overdimensjonerte. Husk også at 200W i 4.25Ohm giren strøm på sqrt(200/4.24)=6.9A som gir et tap på 0.25*6.9^2=12W i motstandene. Nå gir vel ikke forsterkeren 200W i 4 ohm uansett men, man paralellkobler aldri hele forsterkertrinn uten at men vet fullstendig godt hva man driver med.

 

Om han foreksempel kobler inn et stereo signal på forsterkeren med den koblingen så tar han mest sannsynligvis knekken på forsterkeren (eller sikkringene i forsterkeren da).

 

Men jeg støtter forslaget ditt om å bare benytte en kanal fullstendig, den ekstra gevinsten med å oppnå litt mer efffekt er ikke verd prisen på ett ustablit system.

Lenke til kommentar
jaha? så da var det bortkastet med den LM741 og de to 10kohms motastandene jeg kjøpte i dag  da? Og jeg får ikke tak i noe annet enn 741 på jobben. Men vil dette også si at det er umulig å brokoble en slik forsterker?

Kan bestille til deg fra Elfa innen mandag, klassa bestiller som gale for tida....

Endret av Icedude
Lenke til kommentar
Space: den paralellkoblingen din er ikke patent, jeg vil for all del fraråde folk å prøve noe sånnt. I verste fall kan den skade forsterker å i beste fall vil den ikke gjøre en eneste ting.

Ja er enig med deg at den kan skade forsterkeren hvis man ikke vet hva man holder på med. Det kan forsåvidt all modding...

 

Utgangsimpedansen til en forsterker være er langt mindre enn 0.5 Ohm. La oss si at den hadde vert 1ohm da ville det vert litt poeng i koblingen din, men det er den ikke.

Er usikker på hva du mener med langt mindre enn 0,5 ohm, men det er hele poenget ved enn slik kobling, hvis man velger å koble slik. Uten slike mostander som jeg har tegnet, vil det , som du helt sikkert vet, gå store strømmer mellom utgangene hvis forsterkningen på hver kanal ikke er helt identisk, noe som er vanskelig å oppnå.

 

Han ønsker større effekt i 4 ohm, for å oppnå det må man ha høyere spenning, koblingen din vil dempe spenningen litt, hadde utgangsimpedansen vert rimelig høy, ville koblingen kunne levert mer strøm, med det er ikke tilfelle. Løsningen din kunne ha julpet ved svake utgangstransistorer, men vanligvis er diss en del overdimensjonerte.

Er enig i det meste du skriver her. Jeg sa også i forrige post at dette ikke vil gi noe mer effekt. Jeg nevnte ikke at man faktisk vil få litt mindre effekt, ca 10%, men dette helt urellevant hvis man ser på hvor mange dB dette utgjør. At utganstransistorene er en del overdimensjonerte, tror jeg i seg selv er en overdrivelse, men du er vel uansett enig med meg om at transistorene vil få et lettere "liv" med en slik kobling? Da forusetter jeg selvfølge som nevnt i forrige innlegg at forsterkningen på begge kanaler er kontrollert helt lik, og at begge kanaler styres av ett potmeter.

 

 

Husk også at 200W i 4.25Ohm giren strøm på sqrt(200/4.24)=6.9A som gir et tap på 0.25*6.9^2=12W i motstandene.

Vet ikke om du mente at motstandene ville bli veldig varme og derfor også måtte være store, men pga. crestfaktoren på musikk/lydkilder vil varmeutviklingen i mostandene være mye mindre, typisk mindre enn 1/5, i gjennomsnitt. Uansett bør disse mostandene være på 5W.

 

Nå gir vel ikke forsterkeren 200W i 4 ohm uansett men, man paralellkobler aldri hele forsterkertrinn uten at men vet fullstendig godt hva man driver med.

Her tar jeg selvkritikk ettersom jeg ikke poengterte dette godt nok i forrige post. Kan virke som trådstarter ikke er helt på det nivået han burde være for å gjøre en slik mod.

 

Om han foreksempel kobler inn et stereo signal på forsterkeren med den koblingen så tar han mest sannsynligvis knekken på forsterkeren (eller sikkringene i forsterkeren da).

Ja helt riktig. Derfor jeg skrev:

Hvis du skal koble slik må du koble om volumkontrollen slik at den ene kanalen på volumkontrollen styrer både høyre og ventre kanal av forsterkeren.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...