Gå til innhold

brokoble en forsterker, Type Kenwood


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er ikke en så vill hi-fi entusiast som deg jeg nei... så det er nok ikke så farlig med den lile tidsforsinkelsen

Er vel like greit når du først er i gang, er ikke så dyrt..

 

Ang ikke inverterende opamp. Vil ikke denne teoretisk forsterke litt? Altså en må velge Rf ekstremt liten så få ohm man klarer og Re mange mange meg?

Lenke til kommentar

Stemmer det der. så da kaller man det buffer i sdete å bruker denne koblingen.

 

Edit: Jeg vet ikke om alt dette jeg har skrevet om brokobling vil fungere

på den Kenwood forsterkeren i det hele tatt. Brokobling krever at den har 2

helt separerte kanaler uten for mye dill dall. Jeg tror det vil fungere men

garanterer ikke noe som helst. Vil tippe det er 70% sjangse for at det går.

post-112-1112538902_thumb.jpg

Endret av maze
Lenke til kommentar

Sørg for å velge en rask opamp.. Muligens mer kommer ann på dine krav til denne lille tidsforsinkelsen..

 

JO motstandene i ledningene er små... men selv 0.0000001/0.0000001 = 1 Og etter formelen 1+1=2 Vil du da ha en for stor forsterkning.. Dette er teori vet ikke om det er slik overhodet

Lenke til kommentar

Den motstanden er ubetydelig liten ja. Det får være grenser for hvor pirkete

vi skal være her. hehe. Skal man ta hensyn til alt sånn må man opp

i utstyr til millionklassen for å mest sansynlig ikke høre forskjell.

Menneskeøret er så dårlig at det aldriv ville oppfatte denne lille forskjellen.

Lenke til kommentar
JO motstandene i ledningene er små... men selv 0.0000001/0.0000001 = 1 Og etter formelen 1+1=2 Vil du da ha en for stor forsterkning.. Dette er teori vet ikke om det er slik overhodet

Regnestykket blir ikke sånn men slik:

 

0.000000000000001/1000000000000000000000 = ca 0

 

Og Tho®¿ du trenger ikke jord nei.

Lenke til kommentar
JO motstandene i ledningene er små... men selv  0.0000001/0.0000001 = 1 Og etter formelen 1+1=2 Vil du da ha en for stor forsterkning.. Dette er teori vet ikke om det er slik overhodet

Regnestykket blir ikke sånn men slik:

 

0.000000000000001/1000000000000000000000 = ca 0

 

Og Tho®¿ du trenger ikke jord nei.

Var ikke det jeg mente... Jeg henviser til første av de 2 kretsene. den første har kun ledninger da blir det osm jeg sa. Den andre har som du sier en stor forskjell som tilnærmet blir lik 0.

 

Og som du sier dette er en god tilnermelse da forsterkning vil bli lik en. for å være drit pirkete er den teoretisk lbitte litt over 1 men det vil som du sier ikke ha noen som helst effekt. Sett opp mot støy vil dette være umerkbart selv teoretisk..

Lenke til kommentar

Tror dette skulle fungere meget bra, så lenge høytaleren er på 8 ohm. Hvis ikke kommer forsterkeren til å bli meget varm.

 

Har tegnet samme kretser som vist tidligere her, men med litt andre komponenter som jeg mener bør være med for å passe på stabilitet og hindre DC på utgangen.

 

space

 

presub.gif

Lenke til kommentar

Bra kobling space. Med siste finpuss på driftsspenningen og det hele.

Eneste jeg reagerte på var R4 og R5 de vil jo dempe ingangsignalet

da hadde det kansje vært en ide og lakt til en liten forsterkning i opampene

kansje med et potmeter så den ble justerbar. Så hadde det blitt en liten

forforsterker også :D Ellers veldig bra.

 

Edit: Dette blir også en nedmix fra stereo til mono. Så har 2 kanaler inn men bare

en høyttaler tilkobling.

Endret av maze
Lenke til kommentar

Dempingen mellom R4/5 er kun 1%, helt neglisjerbart. Antar at forsterkeren har mer enn nok med forsterkning slik at dette ikke skulle være noe problem. Etter det jeg oppfatter er det en "vanlig" forsterker med volumkontroll som skulle brukes. Ellers er jeg enig med deg at det lett kunne implemeteres litt forsterkning. Eneste ulempen med dette sett med HIFI øyne er at motstandene bør matches nøye for å få lik forsterkning.

 

Riktig at signalet går fra stereo til mono, men jeg antok at kilden vil være stereo. Det er heller ikke noe problem å koble til bare en av inngangene, altså mono til mono. Slik jeg har tegnet det er det muligheter til begge deler.

 

Noe som kanskje burde vært med var et enkelt delefilter etter som den skal brukes som sub.

 

Noe jeg ikke nevte i forrige innlegg, var at forskyningsspenningen til nevte opamp, NE5532, kan være fra +-5 til +-20V.

 

space

Lenke til kommentar

Hvis du googler litt eller sjekker hos Elfa finner du fort ut at driftspenningen er opp til +/-18V. Dog ville jeg heller benyttet en "dobbel" opamp som NE5532. Koster mindre en 2 stk 741 og er også lettere å koble ettersom det kun er 1 chip med 8 ben istdet for 2 med 8 ben. NE5532 er også designet for audio.

Alternativt ville jeg benyttet en LM1458 som er 2 stk 741 i en 8pins DIL-chip til prisen av en 741.

 

space

Endret av space
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...