Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ruteren finner ikke internett


Anbefalte innlegg

Jeg har her 2 pcer som skal kobles opp på internett, og mitt problem er som følger:

 

Da jeg bare hadde en pc som skulle kobles til internett, hadde jeg den koblet direkte til modemet(nokia modem fra telenor). Jeg måtte så trykke "koble til" for å komme inn på internett. Nå har vi fått en pc til som skal opp på internett å da tenkte vi det var like så greit å ha en router også, siden vi da også kan koble til tråløst med en bærbar.Routeren er en 3com trådløs router. Alle pcene finner routeren men routeren finner ikke modemet. Jeg har skrevet inn brukernavn + pass til telenor og det virker ikke. Har også prøvd å slå av DHCP i routeren men det virket heller ikke, hva skal jeg gjøre? :no: Trenger internett til den bærbare ASAP :p

 

TAKK!! :D

 

Edit: lurere på om det kanskje er passordet til telenor som kan være feil, hvordan kan jeg finne ut passordet?

Endret av $k$
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det kanskje ha noe med at jeg må koble til hver gang jeg skal på nett, for i routeren får jeg ikke velge tilkobling som PPPoE, jeg får bare velge mellom static IP og dynamic ip å da får jeg jo ikke skrevet opp noen brukernavn eller passord. Er dette noe man kan slå av i modemmet eller sette opp modemet til å gjøre?

 

sry at jeg er så uviten, men jeg er ikke så veldig god med nettverk å sånn :p

 

Takk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå finnes det flere versjoner av 3Com "router"/gateway.. du må si akkurat modellbetegnelsen..

De 3Com-routere jeg har brukt/bruker (trådløst/ikke trådløst) logger man på via IE.

Da finnes det ett valg i meny (Internet Settings).. hvor du i en listbox skal velge PPoE og fylle ut ID/PWD.

Så bør du velge LAN settings i meny og sette opp router som DHCP-server og tildele en range av IP'er for PC'ene koblet til router..

Trådløst styrer du via WAN settings...

Dersom dette er vanskelig bør du sterkt overveie å tilkalle din lokale nerd... For oss nerder er dette *utrolig* enkelt.. sorry.. :)

PS.

Dessuten må du se til å fjerne den Telenor ASDL software'n du evt. har på maskinen(e)..

Etter min ringe mening burde ikke Telenor hatt "lov til" å selge annet enn modem *og* router (ferdig konfigurert) til ASDL-kundene sine.. Punktum..

:thumbdown:

Så mange "vanlige folk" som sliter med dette/samt sikkerhet..tilsier det..

Nuvel.. det var som sagt bare min mening om den saken... .)

Lenke til kommentar

Altså, det du må gjøre, er å logge inn på routern, og der skal du kunne velge brukernavn/passord et eller annet sted. Husker ikke helt hvor det er, og orker ikke logge inn på min her :p

 

Det som er viktig her, er at 3com routern bruker pppoe programvare, for å koble opp mot nettet. Den skal gjøre det du gjorde før, dvs trykke koble til. Den gjør dette sammen med modemet.

 

Lyser DSL eller @ lampen på modemet? Lyser ikke denne får du ikke kontakt, dvs du har feil brukernavn/passord..

 

Du kan logge inn på online.no med brukernavn/passordet ditt, for å sjekke om det er riktig. Der kan du også få nytt.

Lenke til kommentar

Vil bare si TUSEN takk til alle som har prøvd å hjelpe! :D

 

jeg har logget inn på routeren, men problemet er at når jeg skal skifte fra dynamic ip til pppoe( eller hva det heter :p ) så må jeg koble meg til internett av en elelr annen rar grunn og uansett hva jeg jør der inne så blir det ikke lagret uansett om jeg trykker apply å venter aldri så lenge...

jeg kommer inn på routeren men kan ikke endre noe.. er det noe galt me routeren da eller?

 

 

Routeren er en 3com officeconnect wireless 11g cable/DSL router.

 

Takk

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Som jeg sa i mitt forrige innlegg...:

Kontakt din lokale nerd...

Har konfigurert 3 stk routere av den typen du har.. og det skal gå som "en lek" når du veit hva du skal gjøre..(du trenger ikke engang manual).

Slik du beskriver problemet ditt "lukter det" brukerfeil lang vei, men det kan jo selvfølgelig være en feil med akkurat din router.. (selv om jeg har vanskelig for å tro det.. 3Com er greie/stabile slik jeg har erfart det).

Beklager at jeg ikke kan være mer til hjelp... da må jeg nok være fysisk til stede og se hva du gjør..

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...