Gå til innhold

ASUS SK8V & AMD Opteron


Gisle

Anbefalte innlegg

sk8v_l.jpg

 

amd64.gif

 

 

Ærede medlemmer!

 

Er så smått begynt å planlegge et Operton bygge. Har sett på diverse tester og omtaler av forskjellige kort og gjort meg opp en mening om at ASUS sitt SK8V er tingen å satse på ... men! Hva ville dere ha satsa på?

 

* Skal jeg gå for dette kortet, og i så tilfelle hvilke Opteron-prosessor BØR settes på og hva minne skal jeg bruke og hvor mye? :hmm:

 

* Skal jeg satse på ett annet kort, og i så tilfelle, hvilke Opteron-prosessor BØR settes på og hvilke minne skal jeg da bruke? :hmm:

 

Maskina skal kun brukes til tallknusing, og skal aldri spilles på eller gjengi noe som helst grafikk av noe som helst kvalitet, så grafikkytelse er ikke et tema.

Lyd er også et ikke-tema.

 

Planen er å kjøre den på en 36/74GB S-ATA 150, 10.000rpm HDD med kommende SUSE Linux 9.3 på. Eller .... ? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kjøpe Opteron når du bare skal ha én CPU? Slik jeg ser det vil Athlon64 gi mye mer for pengene på en single-system enn Opteron.

 

Athlon64 og Opteron er i bunn og grunn "same shit, different wrapping" når det gjelder single-CPU'ene.

 

Pyton.no er vel den beste sjappen i norge når det gjelder mer profesjonelle hovedkort (aka. Opteron/940).

Det bittelille utvalget som f.eks komplett.no har tror jeg er mer for "å bare ha noe å selge".

Lenke til kommentar
Hvorfor kjøpe Opteron når du bare skal ha én CPU? Slik jeg ser det vil Athlon64 gi mye mer for pengene på en single-system enn Opteron.

Vel, ..... tenk på ytelse først, så kan vi ta budsjett. Eller bedre, la oss glemme pris for en liten stund og bare tenke ytelse. :thumbup: Så gi meg noen konkrete oppsett.

 

 

 

 

 

 

(Så lenge disse CPU, hovedkort og minne ikke overstiger 15.000) ;)

Lenke til kommentar

En Athlon64-FX55 vil være raskere enn den raskeste single-Opteron-prosessoren.

 

Et kanonoppsett (uten tanke på pris) vil da være:

AMD Athlon64-FX55 (2,6 GHz)

MSI K8N NEO4 Platinum

Corsair TwinX1024-3200XL 1024 MB dual-kit 2-2-2-5 (evnt. 2 pakker om du har bruk for mye RAM).

Samlet prislapp: 10680 kr (13075 kr med 2 GB RAM)

 

Dette vil være den råeste tallknuseren på x86-single-CPU-markedet pr. i dag. :D

Lenke til kommentar
En Athlon64-FX55 vil være raskere enn den raskeste single-Opteron-prosessoren.

 

Et kanonoppsett (uten tanke på pris) vil da være:

AMD Athlon64-FX55 (2,6 GHz)

MSI K8N NEO4 Platinum

Corsair TwinX1024-3200XL 1024 MB dual-kit 2-2-2-5 (evnt. 2 pakker om du har bruk for mye RAM).

Samlet prislapp: 10680 kr (13075 kr med 2 GB RAM)

 

Dette vil være den råeste tallknuseren på x86-single-CPU-markedet pr. i dag. :D

Hmmmmm ..... :hmm: Ok, så hvis jeg går for Dual Opteron, så faller vel øksa for FX'en. Sammen med Registered minne skal vel bygget knuse tall, langt i overkant av det Socket 939 klarer. Samtidig vil vel Socket 940 ha lengre markedslevetid enn 939?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...