Gå til innhold

Til høsten er det valgkamp...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det på nyhetene.

Hehe, nyheter må du altid ta med en klype salt og det lønner seg å sette seg inn i kildene. Har allerede stemt AP to ganger ved Strotingsvalg fordi jeg var naiv og ikke gjorde leksene mine når det kom til hva partier stod for og gjorde. Skal ikke gjøre samme tabben igjen neste gang et parti skal få min stemme. OM jeg finner noen å stemme på da ;)

 

I. Doffen har plukket fra hverandre innlegget ditt, uten at du gidder å svare. F. eks.

Doffen?!? :ohmy: :!:

Tja, hvis du ikke skal stemme AP denne gangen så kan du jo alltids stemme sv, slik jeg skal gjøre :o :p

Lenke til kommentar
De som stemmer noe annet forstår ikke prinsippet med skatt.

Hva er så det, i dine øyne?

Skatt er til for deg selv, det er en slags livsforsikring, uten skatter hadde ikke vi hatt et godt skoletilbud, helsetilbud, eldreomsorg, listen fortsetter, det med skattelette er kun for at allerede rike folk skal slippe å bruke penger på andre som ikke har det så enkelt.

Skal si du ikke har satt deg inn i dette. Skatt dekker 15% av det staten bruker pengene på. Det er ikke skatten som sørger for at vi har de helsetilbudene, skoletilbudene, politi, forsvar osv som vi har idag. Det er kun en liten bidragsyter. Det er moms og andre avgifter som virkelig sørger for at vi er det velferdssamfunnet vi er. Ikke skattene.

Lenke til kommentar
De som stemmer noe annet forstår ikke prinsippet med skatt.

Hva er så det, i dine øyne?

Skatt er til for deg selv, det er en slags livsforsikring, uten skatter hadde ikke vi hatt et godt skoletilbud, helsetilbud, eldreomsorg, listen fortsetter, det med skattelette er kun for at allerede rike folk skal slippe å bruke penger på andre som ikke har det så enkelt.

Skal si du ikke har satt deg inn i dette. Skatt dekker 15% av det staten bruker pengene på. Det er ikke skatten som sørger for at vi har de helsetilbudene, skoletilbudene, politi, forsvar osv som vi har idag. Det er kun en liten bidragsyter. Det er moms og andre avgifter som virkelig sørger for at vi er det velferdssamfunnet vi er. Ikke skattene.

Som tidligere nevnt av en eller annen så er det hipp som happ hvor man får pengene fra. Høyre vil ikke bare senke skattene, de vil også senke avgiftene. Derfor blir det mindre penger i statskassa.

Lenke til kommentar

Tja, hvis du ikke skal stemme AP denne gangen så kan du jo alltids stemme sv, slik jeg skal gjøre :o :p

Det er uaktuelt. De har en politikk som ikke henger på greip. De vil diskriminere på bakgrunn av kjønn, de vil fjerne kontantstøtten, de vil fjerne private supplement og støtte til private tjenester slik at jeg har færre valgalternativer når det kommer til mine barn og min helse. De vil minske forsvaret vårt og melde oss ut av NATO(hva i all verden er det de tenker på?!?) de vil detaljestyre når man skal kunne ta fødselsperm, de er imot besteårsregelen, de vil gi mildere straffer til kriminelle.... Bare det jeg kommer på i farten. Som ansvarfull far og som ansatt i forsvaret er det totalt meningsløst og idiotisk for meg å stemme SV.

 

De har bra intensjoner men virkemidlene deres er fullstendig malplassert. Og de ønsker økt makt til staten, ergo Kristin Halvorsen ønsker mest mulig makt. Liker ikke politikere som ønsker mest mulig makt over enkeltindividene. Historien viser at det kke er bra ;)

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt av en eller annen så er det hipp som happ hvor man får pengene fra. Høyre vil ikke bare senke skattene, de vil også senke avgiftene. Derfor blir det mindre penger i statskassa.

Senke avgiftene? Rart da at de har økt momsen, økt egenandelen innen helse, økt tv-lisensen, økt bensinavgift.... Bare det jeg kommer på i farten.

 

Det er en vesentlig forskjell å ta penger på inntekt eller å ta penger på forbruk. Det er ikke hipp som happ.

Lenke til kommentar
Det hadde kanskje funket for deg å spare opp til pensjonen din. Men hadde gått til Hel*ete for de aller fleste. Det er grunn til at pensjonsordningen finnes.

Dersom folk ikke har råd til å spare til sin egen pensjon, hvordan kan da staten finansiere pensjoner? De har tross alt ikke noen andre måter å ta inn pengene på enn ved å ta dem fra folk. Og ikke kom med «de rike betaler». Brorparten skattebyrden ligger på vanlige folk, ikke på de rike. For øvrig i motsetning til De forente stater, der det i mye større grad er slik at verdiene overføres fra rike til fattige, men det er en annen sak.

 

Må man bruke pengene sine på ting som før var gratis så er det lite poeng i denne friheten.

Det er det dummeste jeg har hørt. Dersom man har frihet til selv å bestemme hvordan man skal bruke pengene man tjener, kan man selv prioritere helsetjenester, utdanning, underholdning eller hva det nå skulle være man ønsker å prioritere. Det blir således opp til den enkelte hvorvidt han ønsker å «spille sikkert» og bruke mye penger på forsikringer og liknende, eller om han ønsker å ta en større risiko og på den måten kunne leve et bedre liv materielt sett. Dersom du ikke ser poenget i denne friheten, kan du like godt flytte til Nord-Korea.

Lenke til kommentar
Det hadde kanskje funket for deg å spare opp til pensjonen din. Men hadde gått til Hel*ete for de aller fleste. Det er grunn til at pensjonsordningen finnes.

Dersom folk ikke har råd til å spare til sin egen pensjon, hvordan kan da staten finansiere pensjoner? De har tross alt ikke noen andre måter å ta inn pengene på enn ved å ta dem fra folk. Og ikke kom med «de rike betaler». Brorparten skattebyrden ligger på vanlige folk, ikke på de rike. For øvrig i motsetning til De forente stater, der det i mye større grad er slik at verdiene overføres fra rike til fattige, men det er en annen sak.

 

Må man bruke pengene sine på ting som før var gratis så er det lite poeng i denne friheten.

Det er det dummeste jeg har hørt. Dersom man har frihet til selv å bestemme hvordan man skal bruke pengene man tjener, kan man selv prioritere helsetjenester, utdanning, underholdning eller hva det nå skulle være man ønsker å prioritere. Det blir således opp til den enkelte hvorvidt han ønsker å «spille sikkert» og bruke mye penger på forsikringer og liknende, eller om han ønsker å ta en større risiko og på den måten kunne leve et bedre liv materielt sett. Dersom du ikke ser poenget i denne friheten, kan du like godt flytte til Nord-Korea.

lol

blir du syk har du faen meg ikke mye valg....

Da MÅ du bruke pengene på dette. Hvis det hadde vært gratis så kunne man istedenfor brukt sine penger på andre ting.

Lenke til kommentar

lol

blir du syk har du faen meg ikke mye valg....

Da MÅ du bruke pengene på dette. Hvis det hadde vært gratis så kunne man istedenfor brukt sine penger på andre ting.

Hehe, du skjønner fint lite av hva han sier virker det som.

 

At du lever i de tro at f.eks. helsevesenet er gratis er litt komisk. Du betaler for helsevesenet for hver dag du jobber og tjener penger og for hver lille ting du kjøper. Ikke lev i den illusjon om at helsevesenet eller andre ting er gratis. Det er tross alt dette man betaler for gjennom skatter og avgifter.

 

Hadde vi ikke betalt skatt så hadde vi hatt mer penger og kunne selv fritt velge hva som skal prioriteres for oss. Er jo ikke noe hokkus pokkus det.

 

For tenk deg, du støtter gjennom skatter og avgifter diverse religioner økonomisk (kristendom, muslimer, jøder osv), du støtter norsk kunst og kultur (støtte til teater, opera, museum osv), du støtter de norske troppene i Irak, du støtter byggingen av nye fregatter, du støtter sykehus, du støtter at man skal ha en postmann i Nord Norge som skal levere post til kun 4 mennesker hver dag, du støtter lønningene til politikirene, du støtter advokathjelp til de som ikke har råd, du betaler trygden til de trygdede, du betaler for skolene.....

 

Kunne fortsatt i all evighet. Ingenting er gratis, med mindre du sitter på ræven og ikke jobber, kjøper alt momsfritt og ikke betaler en eneste avgift. PelsJakob ønsker et samfunn hvor hver enkelt avgjør hva man ønsker å støtte. I dag er det flertallet som avgjør hvor mye folk skal "gi" (merk, staten tar), og hva de pengene skal brukes på.

 

Om du fortsatt lever i en illusjon om at alt er gratis så be noen gi deg et kakk i bakhodet for å banke litt vett i deg ;)

Lenke til kommentar
Skrekkscenarioet er USA. Hvor mange folk fra fattige familier er det som går på Ivy league skoler? kanskje en promille, nesten alle er søkkrike. Det viktigste er ikke hvor dyktig og smart du er, men hvor rik dine foreldre er. Dette mener jeg er urettferdig.

 

Tror du virkelig det? Det tror ikke jeg! Sjekk ut hjemmesidene til de beste universitetene du. Der finner du ut at de som ikke har råd til å betale penger til undervisninga der, får sponset det av universitetet. Eksempelvis M.I.T (massachussets institute of technology) som er regnet som verdens beste. Der søkte 458 om støtte til skolegangen og 456 fikk støtte. Dette er tall fra i fjor. Så det er nok ikke sant det du sier om at privatisering skaper forskjeller når det gjelder undervisningsnivå. Det gjelder om viljestyrke, ikke om du er søkkrik eller ei. Sammenlign det med NTNU som er norges beste, så ser du fort at mange ikke har råd til den undervisninga og derfor må ta opp lån.

Lenke til kommentar
Hadde vi ikke betalt skatt så hadde vi hatt mer penger og kunne selv fritt velge hva som skal prioriteres for oss. Er jo ikke noe hokkus pokkus det.

Kan man si det slik at geir_er_1337 er for tvang, og mot valgfrihet?

Tja, kan man godt si. Personlig er jeg også for skatter og avgifter, så jeg er også for tvang(eller tyveri om man vil kalle det det.). Men når man først skal bruke slike metoder så bør man være så ansvarsbevisst og ydmyk at man bruker pengene til fdet som er høyst nødvendig. Å skusle vekk pengene eller å gjøre en dårlig jobb med fordelingen er respektløst og uakseptabelt. Man skal ikke ta lett på det å ta penger fra folk, man bruke pengene til det som er ytterst nødvendig og intet annet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tenkte denne tråden kunne komme seg opp litt igjen, ikke straff meg for hardt, syntes dette er en grei bump, det kommer ellers ganske sikkert nye tråder om valget etterhvert. Fremfor at jeg starter en ny tråd tenkte jeg dette var et greit sted å si hvordan jeg ser starten på valgkampen og hvem som har begynt best. Med en litt "sportslig kreativ" vri ;)

 

I tet og på første plass har vi AP. De gik ut med et rimelig solid forsprang etter seier for fire år siden og har startet bra. Stallen er bra med tanke på utfordrerene, Jens Stoltenberg er dreven i spillet og rundt seg har han bra støttespillere. Dog mangler stallen til AP skikkelig tyngde og selv om de er stabile så mangler de skikkelige matchvinnere.

 

Et stykke bak jager nå først og fremst FRP, som for alvor har startet kjøret. De legger ingenting imellom og trår til fra første meter. De har passert Høyre, som ligger famlende litt tilbake i feltet. Kaptein Hagen har virkelig gått kraftig ut. Bak lurer jokeren Siv Jensen som kan kapre viktige poeng i fremtiden. De har en kraftig stall og har tyngde og erfaring, ved siden av intens vilje. Men det spørs om de virkelig har fått orden i rekkene, de trenger virkelig ikke turbulens innad i partiet, som så mange ganger før. De går virkelig tøft ut og er på grensen til det forsvarlige. Spørsmålet er om de klarer å holde dette tempoet løpet ut, eller ender i grøften underveis. De kommer nok helt klart i mål på kravet, men spørsmålet er hvilken tilstand de er i når målstreken er passert.

 

På tredje plass er nå Høyre. Partiet har hatt bra forberedelser og har en imponerendes stall. Men kjemien stemmer ikke helt nå i starten og de famler litt avgårde. Spørsmålet er om de samler seg og kommer kraftigere tilbake, eller om de vil rote seg frem til målstreken. De har et større press enn noen for tiden og må velge taktikken sin med omhu. Partiet er en skikkelig outsider til valget.

 

På fjerdeplass har vi SV. De har startet solid og er i ferd med å passere Høyre. Et spørsmålstegn er om laget klarer å være stabil, de har en tendens til å bli ujevn i prestasjonene og det er et spørsmålstegn om de virkelig holder når presset blir stort. De har et urutinert mannskap med høyst varierende kvaliteter. Men laget har en bra kaptein som har vært ute i harde kamper før. Men partiet mangler en matchvinner for tiden. Men de har veldig mange unge potensialer som kan hevde seg utover i sesongen.

 

På femteplass er nå SP. De har begynt veldig stabilt og bra og har unngått feilskjær. De har litt å ta igjen på de andre, men de holder et stabilt og bra nivå. Men de befinner seg litt i ingenmansland. Liten fare for nedrykk, men har vanskeligheter med å ta igjen de foran.

 

På sjetteplass og nesten nederst har man KRF. De er virkelig ute og kjører og bommer på det meste. De har hatt en fryktelig forberedelse til sesongen og omrokkeringer i troppen har hjulpet lite. Stallen består stort sett av spillere som virkelig er ute av form og det må hardt arbeid til for å komme ut av gjørmen. De er et bunnlag for tiden og må arbeide ut ifra det. Spørsmålet er om de selv har innsett dette.

 

På syvendeplass og i fare for nedrykk har man Venstre. De sloss hardt forrige sesong, og får det ikke lettere denne gangen. De har noen bra spillere i Sponheim og Thomessen, men stallen er rett og slett for tynn og det er sjeldent de glimter til. De vil nok ha denne posisjonen sesongen ut, om ikke noe overaskende skjer.

 

Under der har man Kystpartiet. De karret seg til en plass i toppen forrige valg. Om de overlever nok en sesong i toppserien er uklart, det har ikke på langt nær skapt like mye blest om partiet som forrige gang. De skal ikke miste mye før de rykker ut, men så trenger de heller ikke så mange stemmer for å doble. Nestlederen har meldt overgang og Bastesen styrer fortsatt. Partiet er en miniputt, men det kan godt være de overlever ved sesongslutt.

 

Langt mer uvisst er det med demokratene. Laget som består av mange spillere som er uønsket andre steder har en bra taktikk, men de faller gjennom når det kommer til troverdighet. Det ser ut til å ende med nedrykk om ikke noe spesielt skjer.

 

Så har vi da RV. De kom ikke i mål forrige gang, men det er ikke så langt opp før de er på størrelsen med Kystpartiet. De har idealister i troppen og de har en ringrev i Torstein Dahle. De får en del blest, en det spørs om de har det som skal til for å rykke opp i eliten.

 

Slik ser jeg det ann nå så langt i valgkampen. Jeg anser kampen mellom borgerlig og sosialistisk som helt åpen, men det begynner å forme seg litt hvordan partiene ender opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...