Gå til innhold

Oppløsning på bilder til fremkalling.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet at en tommelregel for et 10x15-bilde bør det være på 3MP. Da vil det vel et 20x30-bilde være på 6MP og et 30x40 på 24MP.

 

Med så stor som 30x40 går det likevel fint med 6MP vil jeg tro, pga du må ikke være stå og se på det papiret så nært... Det fins ingen digital fotoapparat som kan ta 24MP (som jeg vet om).

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Alle har sikkert en mening om dette, men fra egen erfaring er 75 pixler per cm (ved utskrift) nok.

 

10x15 : 750*1125 = 0.8Mp

20x30 : 1500*2250 = 3.4Mp

30x40 : 2250*3000 = 6.75Mp

 

 

Men ved større utsrifter står man jo gjerne lengre unna, så man kan slippe unna med enda lavere oppløsning på store utskrifter.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Igjen med 72dpi! Hva er det for en seiglivet myte!

 

På en skjerm vises faktiske pixler, ikke noe "prikker per tomme". Dpi, eller pixeltetthet, er kun et tema ved trykk eller utskrift, der et bilde får en endelig størrelse i cm (eller tommer).

 

For et digitalt bilde er dpi ALDRI en relevant størrelse, den kan ikke måles eller endres. Et bilde er x pixler ganger y pixler, og ferdig med det.

 

Har også hørt at man ofte forlanger bilder i 300 dpi (av utskriftsstørrelse), selv om selve trykken har lavere oppløsningstetthet. Er det muligens kalkulert med "overhead" i oppløsning?

Lenke til kommentar

For et digitalt bilde er dpi ALDRI en relevant størrelse, den kan ikke måles eller endres. Et bilde er x pixler ganger y pixler, og ferdig med det.

 

5305807[/snapback]

 

Nå skal jeg ikke legge ut som om jeg har veldig mye erfaring eller kunnskaper på dette området, men jeg bare stusset over det du sier og som jeg har lest et par andre steder tidligere.

 

Tanken som slo meg er jo det at ikke bare oppløsningen på skjermen har betydning for hvordan bildet blir, men også størrelsen. Dersom du har en veldig liten skjerm vil du kunne klare deg med tilsvarende lav oppløsning og likevel få et klart bilde, men dersom du har en stor skjerm har du behov for høyere oppløsning for å få et tilsvarende klart bilde...

 

Dermed vil det være en faktor inn i bildet som sier noe om hvor mange pixler det er per lengdeenhet på skjermen din, avhengig av oppløsning og fysisk størrelse på skjermen. :hmm:

Lenke til kommentar
Vet at en tommelregel for et 10x15-bilde bør det være på 3MP.  Da vil det vel et 20x30-bilde være på 6MP og et 30x40 på 24MP.

 

Med så stor som 30x40 går det likevel fint med 6MP vil jeg tro, pga du må ikke være stå og se på det papiret så nært... Det fins ingen digital fotoapparat som kan ta 24MP (som jeg vet om).

3933508[/snapback]

Trengs 3MP for en 10x15, vil et 20x30 kreve 12 mp, og et 30*40 24mp.

10*15=150

20*30=600

30*40=1200

:)

Men, et 30*40 trenger ikke 12 mp, og et 30*40 ei 24MP :)

Lenke til kommentar
Hvilken oppløsning bør mine digitale bilder ha dersom jeg ønsker å fremkalle disse hos en fotobutikk. Jeg tenker på i størrelsen 10x15, 20x30 og 30x40.

 

Noen som vet hva som anbefales/minstekrav?

 

Jeg vil ikke anbefale noe minstekrav, jeg ville ha knipset på maks og hatt rom for evt. beskjæring eller mulighet for større utskrifter enn planlagt. Om du leverer en fil som er "overdimensjonert" er prisen den samme.

Jeg har selv på en eldre HP 959 blekkskriver skrevet ut bilder fra ett 1,3 mpx kamera i 20x25 cm i akseptabel kvalitet. Jeg var i syden med samme kamera og sparte plass på minnekortet ved å gå ned på bildestørrelsen :no: jeg angrer for at jeg gjorde det og ikke spanderte en brikke til.

 

:) Per

Lenke til kommentar
...

Med så stor som 30x40 går det likevel fint med 6MP vil jeg tro, pga du må ikke være stå og se på det papiret så nært... Det fins ingen digital fotoapparat som kan ta 24MP (som jeg vet om).

3933508[/snapback]

Jo, det finnes i form av bakstykker til mellomformat. Ellers har vel Mamya ZD noe i den retningen, hvis jeg ikke tar feil.

 

De minste bakstykkene som selges nå er på 16mp, de største er i alle fall 30mp.

 

Den som bare hadde en Mamya ZD. Det er drømmen, det, ikke noen Eos 5D eller D200.

Lenke til kommentar

For et digitalt bilde er dpi ALDRI en relevant størrelse, den kan ikke måles eller endres. Et bilde er x pixler ganger y pixler, og ferdig med det.

 

5305807[/snapback]

 

 

Tanken som slo meg er jo det at ikke bare oppløsningen på skjermen har betydning for hvordan bildet blir, men også størrelsen. Dersom du har en veldig liten skjerm vil du kunne klare deg med tilsvarende lav oppløsning og likevel få et klart bilde, men dersom du har en stor skjerm har du behov for høyere oppløsning for å få et tilsvarende klart bilde...

 

Dermed vil det være en faktor inn i bildet som sier noe om hvor mange pixler det er per lengdeenhet på skjermen din, avhengig av oppløsning og fysisk størrelse på skjermen. :hmm:

5330403[/snapback]

 

Et bilde som er klart på en 17" skjerm er akkurat like klart på en 19" med samme oppløsning. Men det er klart du kan se de enkelte pixlene hvis du dytter nesa helt oppi skjermen.

 

Kikker du på en papirkopi av et bilde med forstørrelsesglass blir det jo akkurat det samme.

 

Hvis du blander inn at skjermer kan ha ulik oppløsning for samme fysiske størrelse, gjør ikke det saken så veldig annerledes. Skjermene viser fremdeles pixel for pixel, og så lenge man ikke automatisk tror at et hvert bilde skal kunne vises på fullskjerm, eller i samme fysiske størrelse på alle skjermer så går det jo bra.

Lenke til kommentar

Det med 300 dpi er ofte det standaren blader ol benytter seg av, og er etter min mening ikke særlig relevant for amatører. Jeg får til fine A4 utskrifter med 5mp, og vet at mitt 6 mp speilrefleks vil fint klare A3. Det finnes også programmer som vil optimalisere bilder for store utskrifter. Få av dem gjår en meget god jobb, men de finnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...