Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp; Trådløst sikkerhetsfrustrasjon!


Anbefalte innlegg

Hei sveis,

 

har satt opp nettverk hjemme nå, utrolig gøy å kunne sitte på dass og chatte på irc :)

 

 

Har en 3Com "OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Router".

Jeg kan INGENTING om trådløs nettverk og de rare utallige begrepene og systemene dette innebærer. Jeg har nå usikret nett og er redd noen kan plukke opp sensitiv informasjon som jeg laster ned :no: Skummelt ass...

 

 

Problemet; Hvordan skal jeg sette opp dette? Det finnes liksom en god 10-talls "justeringsmuligheter" her. For de som har 3Com og kunne hjulpet meg litt (evig takknemmelighet er tilbudet :)) - jeg gjør følgende:

 

1. Går inn på Wireless Settings

2. Velger delsiden Encryption

Her kommer det opp 2 valg: WPA (WiFi Protected Access) & WEP (Wired Equivalent Privacy)

 

Første spørsmålet blir, hva er best? Vil den beste enkrypsjonen gi lavere nedlastingshastighet?

 

La oss si at jeg velger.... WEP; Da kommer det opp mange valg.

- WEP Encryption Type

- Select key generation method (hvorav valgene er Manual Hex Key, 3Com Encryption Spring, ASCII & Passphrase.

 

Hva velger jeg?

 

Hva er forskjellen på 64bits eller 128bits encryption? Jo høyere jo bedre?

 

 

 

Kan summere opp litt jeg for å klarne litt for deg :)

>Hva slags encryption er best?

>Hva er forskjellen på 64bits eller 128bits encryption?

>Vil den beste enkrypsjonen gi lavere nedlastingshastighet?

>Av valgene Manual Hex Key, 3Com Encryption Spring, ASCII & Passphrase under WEP f.eks., hvilken skal jeg velge?

>Hva er MAC-adressen og hvor finner jeg den?

 

 

Har en hoved, den stasjonære, direkte tilkoblet routeren, så det er ikke et problem. Men det er bærbaren som jeg bruker trådløst...

 

Det jeg ønsker er; Grei sikkerhetsoppsett, og passordkreving ved tilkobling til mitt nettverk! Sånn at andre ikke kan misbruke det jeg betaler for :)

 

 

 

Håper seriøst på no' hjelp fra dere gutta (og jentene, fnis) for dette er noe som irriterer meg.

 

 

Ps. Bruker WinXP Home på begge

Endret av D2001
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I MSDOS ledetekst skriver du ipconfig /all da får du frem MAC adresse. MAC adresse er hardware adressen til nettverkskortet ditt.

128 kryptering er bedre en 64!

Er på litt tynn is her men mener at WPA er sikrere enn WEP.?

Du kan bør også låse til MAC adresse.

 

 

Kent

Endret av BlackDeath
Lenke til kommentar

WPA er det eneste som duger ja.

Jeg ville ha konfigurert den med WPA, TKIP og en preshared Key.

Det er da viktig å lage en lang vanskelig key med tall og store og små bokstaver.

 

Wep kan enkelt knekkes med programmer som airsnort og wepcrack. Da er det ikke mye hjelp i om du har konfigurert den til å snakke med bestemt Mac adresser.

Mac adressen finner man enkelt ved å sniffe trafikken og derretter er det en smal sak a spoofe denne

Lenke til kommentar

Anbefaler WPA kryptering med TKIP og Pre-Shared Key og MAC filtrering, slik at ruteren kun tillater godkjente MAC addresser. I tillegg til dette bør du slå av SSID Broadcast også, slik at det blir vanskeligere og finne ruteren din.

 

EDIT:

 

Jo sikrere du kjører trådløst utstyr, jo mer hastighet mister en. WPA kryptering har betydelig høyere overhead enn WEP f.eks.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...