Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe offshore?


Heimen

Anbefalte innlegg

Jeg er kanskje på vei inn i offshorebransjen via Maersk Contractors. Jeg har ikke noen utdanning innen olje og gass fra før av. Hva er det da man begynner som og hvilke arbeisoppgaver blir man tildelt?

 

Det hadde vært veldig fint hvis noen med erfaring fra arbeid offshore delte sine kunnskaper i denne tråden, ikke bare om mine spørsmål, men gjerne om hvordan livet er ute i Nordsjøen, arbeidsmiljø og så videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pappa har vært en god del offshore (mest da jeg var liten) så jeg vet litt.

 

- Som oftest 1 uke på og 2 uker av

- Produksjonsbemanningen (boring osv) har 12-timers-skift, ett om dagen og ett om natten (tror jeg :hmm: ). De øvrige har vanlig arbeidsdag.

- Masse god mat i kantinen.

- Mobiltelefon = strengt forbudt (legges igjen på flyplass)

- Ofte trimstudioer/treningsrom med forskjellige aktiviteter.

Lenke til kommentar
Tviler på det er særlig god dekning på plattformene til at du får bruk for mobiltelefon uansett, men finnes sikkert noen som har egen GMS-sender.

Håper å komme meg i offshore etter utdanningen min, går for tiden VK1 automasjon

Fin linje (gikk der i fjor, går påbygging nå).

Har et par kammerater som skal ned til Trondheim i morra til intervju hos Statoil om lærlingeplass.

Skal nevne at du må ha veldig gode karrakterer for å få plass der.

 

de lurer for øverig på det samme i forhold til plattform.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Pappa har vært en god del offshore (mest da jeg var liten) så jeg vet litt.

 

- Som oftest 1 uke på og 2 uker av

- Produksjonsbemanningen (boring osv) har 12-timers-skift, ett om dagen og ett om natten (tror jeg :hmm: ). De øvrige har vanlig arbeidsdag.

- Masse god mat i kantinen.

- Mobiltelefon = strengt forbudt (legges igjen på flyplass)

- Ofte trimstudioer/treningsrom med forskjellige aktiviteter.

De jobber som regel 2 uker på, og så 4 uker av. Før var det 2 uker på, 3 uker av, så 2 uker på og 4 uker av, men det er forandret nå. Så de har fått litt mer fri! :D

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan tilføye er hva jeg har fått høre av fetteren min som jobber offshore..

han sier at det er veldig isolert der ute, og at det er mye jobbing når du først er der. Men, maten er god, det er mulighet for trening, og duy har mye fri, og relativt mye i lønn.

så, jeg ville gått for det. :)

Det er jo strengt tatt ikke verre en at hvis du ikke trives med det, så slutter du.

gudd løkk ;)

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet 1,5 år som lærling for statoil (automasjon). Kjenner ikke til Maersk Contractors så jeg vet ikke hva det driver med. Så mine erfaringer kan avvike en del fra det du vil oppleve. Det er og en del år siden jeg jobbet så ting kan ha forandret seg.

 

Hos Statoil og alle andre firma som var representert på plattforma der jeg jobbet var det 2 uker på og 3 eller 4 uker av. Dette er nå foranderet til 2 uker på og 4 uker av. Enkelte service folk blei kalt ut etter behov og var der så lenge det var behov for dem, som regel 2-7 dager.

 

Alle jobber fra 7 til 7 (12 timer), med mulighet for opptil 4 timer overtid. Innkludert i dette er 30min (kansje det var 15, litt usikker) pause kl 9 og kl 3 og 60min pause rundt kl 12. Før du gegynner på overtid skal du ha 30min pause som inngår i det 4 timene.

 

Mobiltelefon er ikke tillatt på grunn av eksplosjons fare. Men mangen platformer har faktisk gsm antenner for båter i området.

 

Jeg hadde det veldig bra. Rolige dager. Lærte veldig masse. Masse fri. Jeg jobbet med en veldig grei gjeng så jeg syns tida fløy. Statoil er vel kjent for å ha litt høyere standard enn andre firma så det er mulig jeg blei litt bortskjemt.

 

Jeg sluttet etter endt læretid for å ta utdanning.

Lenke til kommentar
hageby1: Har et par kammerater som skal ned til Trondheim i morra til intervju hos Statoil om lærlingeplass.

Skal nevne at du må ha veldig gode karrakterer for å få plass der.

Tror jeg skal klare 5 i snitt når jeg er ferdig med vk2, men blir nok akkurat under 5 etter vk1. Det viktigste er uansett fraværet, og der har jeg bare 2 timer hittil :D

 

edit: klarte å quote min egen post :blush:

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...