Gå til innhold

Hva skjer på sesjon?


Gjest Slettet-nQdjz0

Anbefalte innlegg

Angående å bli stemplet som udyktig (på f.eks et helsepsyklisk grunnlag), hvor mye har dette egentlig å si for jobbsøknader o.l senere? ..

Tror ikke det har en dritt å si. Pappa var "udyktig".

Har vel ingenting å si, men det er kanskje alltids en fordel å ha en bestått førstegangstjeneste på CV?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste er vel kanskje sagt allerede, men jeg kan jo fortelle litt om da jeg var på sesjon i desember og hvordan jeg opplevde det.

 

Registrering

 

Sesjonen begynte ca. kl. 8.00 og det første som skjedde da jeg kom inn døra var at jeg sa hvem jeg var og det ble registrert at jeg hadde kommet. Det satt 3 soldater i skranken og hvis jeg skal gi deg en kort beskrivelse av de så må vel det være at jeg aldri har sett folk som gir mer faen i jobben sin, de var alle rundt 19-20 år og de satt med beina på bordet, colaflasken i den ene hånda og avisen i den andre, bortsett fra når det var noe arbeid som skulle gjøres da (noe som tydligvis ikke var altfor ofte)

 

Urinprøve

 

Uansett, en av de soldatene ga meg ett plastbeger og sa: "da er det pisseprøve, stikk inn på dassen nede i korridoren der".

Jeg gikk inn på toalettet og det første jeg la merke til var bordet der man skulle sette fra seg plastbegeret etter att man hadde fyllt det. Å tro meg, 40 plastbegere smekkfulle av urin er ikke akkurat ett vakkert syn, lukta var ikke akkurat som parfyme den heller :sick:

 

<pinlig>

Problemet mitt var at jeg hadde gjort den tabben av å gå på toalettet 20 min. i forveien,

og for å si det enkelt: Det var tomt. Selv om jeg prøvd å skvise ut noen dråper var det ikke mulig. Jeg gikk derfor ut igjen å sa til en av soldatene at jeg rett og slett ikke fikk ut noe :blush:

Soldaten sa att jeg da fikk drikke litt vann og så avlegge urinprøve etter foredraget.

Resultatet var at jeg glemte det og jeg avla derfor aldri noen urinprøve.

</pinlig>

 

Foredrag

 

Jeg gikk inn å satte meg i ett konferanserom og ventet på at alle skulle bli ferdig med å avlegge urinprøve. Etter en stund kom det en dame opp til talerstolen og ga en kort presentasjon av seg selv.

Selve foredraget begynte med en kort introduksjon av hva som skulle skje i de nærmeste timene. Kort fortalt skulle vi igjennom 4 poster + en IQ-test.

Og for at det ikke skulle bli lange køer hos de forskjellige postene ble vi også inndelt i 3 grupper (vi var vel ca. 40 stykker på sesjonen tilsammen).

 

Så fikk vi vite hva en førstegangstjeneste gikk ut på, hva som skjedde på rekruttskolen, litt helsekrav osv.

Det som tok lengst tid var da vi fikk en presentasjon over alle jobbene vi kunne søke oss til. Tilsammen var det vel ca. 30-40 forskjellige jobber, alt fra elektrikker og stridsvognmekanikker til marinejeger og IT-teknikker.

Hele foredraget tok vel tilsammne 1 time

 

Post 1: administrasjonsassistenten

 

Første posten var møte med en administrasjonsassistent, dette var bare en soldat som skulle ha addresse, telefonnummer, navn på nærmeste pårørende osv.

Her fikk jeg også utdelt en mappe hvor vi skulle legge "referatene" fra alle postene og til slutt skulle en offser se igjennom mappen og avgjøre om jeg var tjenestedyktig.

 

Post 2: Legeassistent

 

Det var en god del kø utenfor legeassistenten sitt kontor så det var bare å sette seg ned å vente. Da jeg endelig kom inn ble både høyde og vekt målt. etterpå var det en synstest, ikke noe avanserte målinger der, bare en vanlig tavle med noen tall og bokstaver som skulle leses opp. Hørselen ble også sjekket, dette skjedde inni ett lydtett rom hvor jeg skulle trykke på en knapp hver gang jeg hørte en lyd i hodetelefonene.

Hele undersøkelsen tok vel ikke mer enn 10 min.

 

 

Post 3: Legen

 

Før jeg kom inn til legen var det over 1 time med venting selv om det bare var 5-6 personer foran meg i køen. Ettersom de andre brukte en del tid tenkte jeg at dette måtte være en veldig grundig undersøkelse og jeg gikk derfor rundt og forberedet meg mentalt på at jeg før eller siden ville bli bedt om å trekke ned buksene og bøye meg fremover :ermm:

 

Da jeg endelig kom inn til legen tok det overaskende kort tid, det eneste han gjorde var å lytte på hjertet og lungene i tillegg til att han sjekket noen småting + litt papirarbeid. Legen kommenterte også at det ikke var noe galt med min urinprøve :roll: (Jeg lurer på hvordan man tester en urinprøve som ikke har blitt avlagt :roll:)

Legebesøket tok ikke lenger en 10 min.

 

Post 4: Intervju med offiser

 

Her var det heldigvis ikke mer enn 1 eller 2 personer foran meg i køen så det var ikke mye venting her.

Det første jeg gjorde hos offiseren var å søke på den jobben jeg hadde mest lyst på.

Han spurte også om ett andrevalg tilfelle jeg ikke kom dit jeg søkte.

Det neste var at han gjennomgikk alle papirene i mappen min og konkluderte med at jeg var tjenestedyktig :thumbup:

Så fikk jeg faktisk litt penger av han for å dekke reieseutgifter :D (var vel ca. 50kr)

Hele intervjuet tok ikke mer enn 10 min.

 

IQ-test

 

Vi satte oss ned ved hvert vårt bord og fikk utdelt prøvene, oppgavene sto i ett eget hefte og vi skulle krysse av på ett eget ark. Alle oppgavene hadde 5 svaralternativer.

Det første jeg så da jeg åpner oppgaveheftet var at noen hadde skrevet i det fra før.

Det var gjort utregninger i margene og svarene var flere steder allerede krysset av direkte i heftet :D

Men ærlig som jeg var sa jeg fra til en av soldatene om dette, men han bare mumlet et eller annet om at han ikke ville bli forstyrret, også satte han seg ned igjen og slang beina på bordet mens han åpnet en flaske med Cola. (nevnte noen att disse soldatene ga faen i jobben sin?)

 

IQ-testen besto av 3 små tester.

 

Den første testen besto av regneoppgaver, og det begynte med ganske enkle spørmål som: "Per har 2 epler, Kari har 1 eple. Hvor mange epler har de tilsammen?"

Men etterhvert ble det ganske tunge oppgaver som ble ganske vanskelig å ta i hodet. Heldigvis fikk jeg ett kladdeark til å gjøre utregninger på.

 

Test nummer 2 var logikkoppgaver.

Man fikk se 3 bilder og man skulle ved hjelp av de bildene finne ut hvordan bilde nr 4 så ut. Er vel ikke mye mer å si om den delen

 

Test nummer 3 var ordoppgaver hvor vi skulle finne synonymet til ett oppgitt ord.

Er ikke mye å si her heller dessvere.

 

Husker ikke nøyaktig hvor mye tid vi fikk på hver av disse testene, men det var ett sted mellom 10 og 20 min på hver.

 

Jaja, det var slik den sesjonen foregikk, hele greia var ferdig ca. 14.

Endret av Bluesky
Lenke til kommentar
Angående å bli stemplet som udyktig (på f.eks et helsepsyklisk grunnlag), hvor mye har dette egentlig å si for jobbsøknader o.l senere? ..

Spørsmålet er vel egentlig: Hvor langt vil du gå, og hvor mye føler du deg komfortabel med å lyge om din egen helse?

Er du udyktig, og ikke vil i militæret, så ikke nøl med å bruke det. Verneplikt i fredstid er frihetsberøveri, i mine øyne.

Hvor lang tid mener du befalet bruker på å forvandle en vanlig borger uten noen slags form for militær utdannelse om til en brutal drapsmaskin som er i stand til å forsvare fedrelandet? Holder det å vente til det brenner på dass før man begynner å hanke inn menn, gi dem et våpen og sende dem i retning FI? Er forsåvidt enig i at verneplikt er form for frihetsberøveri, men da på samme måte som det å betale skatt er et ran.

Det er stor forskjell på at staten tar pengene dine og at staten tar et år av ditt liv. Pengene får du noe igjen for - det gjør du ikke for året ditt (med mindre du synes det er gøy, osv., men da blir det hva du gjør det til, og da er det strengt tatt ikke staten som gjør noe som helst).

Tja, staten tar brorparten av alle pengene jeg tjener hvert eneste år så lenge jeg er yrkesaktiv, mens militærtjenesten min er jeg ferdig med for lenge siden. Siden tid er penger, og hvis jeg kunne velge, ville jeg helt klart heller gått ett år i militæret istedenfor å betale skatt resten av livet. Det er ikke gøy å betale skatt, men man gjør det likevel - for a greater good. Hva er den prinsipielle forskjellen mellom å skatt og verneplikt?

 

Er det ufint av meg å tolke meg frem til at du gjerne vil ha en velferdsstat som i dag, men ikke vil være med på å forsvare den hvis nødvendg?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Har en kamerat her som sier at de sto nakene på rekke og rad mens de ble veid en etter en, kjenner han ganske godt og jeg ser ikke hvorfor han skulle kødda om det. Ikke at jeg selv har noe enormt ubehag med dette :p Men med tanke på at kropsvekten kan variere opptil to kilo hver dag, alt etter om du er på fylla dagen før, har nettopp spist, spist masse karbohydrater dagen før (vannsamling i kroppen), så uten den bokseren gjør det ikke så veldig mye mer nøyaktig :p

Lenke til kommentar
Har en kamerat her som sier at de sto nakene på rekke og rad mens de ble veid en etter en, kjenner han ganske godt og jeg ser ikke hvorfor han skulle kødda om det. Ikke at jeg selv har noe enormt ubehag med dette :p Men med tanke på at kropsvekten kan variere opptil to kilo hver dag, alt etter om du er på fylla dagen før, har nettopp spist, spist masse karbohydrater dagen før (vannsamling i kroppen), så uten den bokseren gjør det ikke så veldig mye mer nøyaktig :p

 

Så dine venner kødder aldri med deg???

 

Du vil nok ikke stå naken på rekke å rad under sesjonen.

Lenke til kommentar

Bluesky: Fantastisk innlegg! Dagens forløpige høydepunkt for en som skal på sesjon på mandag.

Lurte derfor også på om du - eller andre - vet noe om at det kreves en viss "standard" på synet for i det hele tatt få lov å gå i millitæret? Sa legen eller noen andre noe om det, eller kommenterte det?

Jeg har over 6- (nersynt) på begge øynene, og lurer på om det er for mye til å få gå der? (håper det ;) )

Så selv om man skulle være "perfekt" på alle områder - ikke at jeg er det, men la oss for eksempel si det - hjelper det ikke hvis synet er veldig dårlig?

 

Og sant å si har jeg heller ikke særlig lyst... Hadde vært veldig takknemlig om noen kunne svare på, eller kommentere dette :)

Endret av Ituca
Lenke til kommentar

Først og fremst så mener jeg å ha hørt at det er kun 10 000 av 60 000 som skal inn til førstegangstjeneste, så det har vel aldri vært lettere å slippe unna. For det andre så hadde jeg en kamerat i år som hadde nesten -5 på begge øya, og han hadde ikke kommet inn uansett hvor perfekt ellers han hadde vært. Så det skal nok gå bra for deg å sleppe unna.

 

Men med -6 på begge øya så er du vel omtrent blind uten linser/briller? :p

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har inntrykk av at det er veldig forskjellig hvordan hver "sesjonskontor" praktiserer dette. Håper dit jeg skal (Hamar) ikke har nisje i å sette meg i andre "stillinger". Da frister folkehøyskole mye mer - man får holde på det man liker og man får sågar tre ekstrapoeng på samme måte som i militæret. Absolutt noe å tenke på for undertegnende, som heller kan høste poeng på en mye morsommere måte enn å traske spendig rundt med AG-en på slagmarken.

 

Synet mitt er ganske dårlig uten linser, ja, men det går "såder" uten så lenge ting er nære. Går faktisk greit, men ikke mer, men kan ikke fungere i offentlige altater som skole, jobb osv. Men i sommerferien og hjemme i stua går det faktisk ganske bra... Leser faktisk bedre uten briller enn med når jeg bruker briller i og med at brillene ofte er skitne. Uansett hadde ikke en rolle i militæret stort sett passa, og man er ganske sårbar når man kan bli så fort svekka i kanskje den viktigste sansen - synet! Hehe. Takk for svar igjen, ja - og ha en riktig god helg :)

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg håper at denne tråden fremdeles er aktiv. Det ser ut til at jeg skal på sesjon på onsdag, men jeg har ikke levert inn svardelen. Det står at jeg skal gjøre det så snart som mulig etter å ha blitt innkalt, men har det noe å si?

 

Jeg tviler på at den rekker fram i posten hvis jeg sender den avgårde i dag, og jeg har ikke pinkode til minside.no-opplegget.

 

>_<

Lenke til kommentar

Er svardelen om du skal møte opp eller ikke? Hadde anbefalt deg å sende den inn uansett om du når det eller ikke, hvis du fikk så dårlig tid på deg til å sende lappen så kan ingen skylde på deg.

 

 

Ellers, joda sesjonen er en fin indikator på hva du kommer til å gjøre videre i forsvaret, å vente mye. Forsvaret er ikke de beste til å planlegge, og du blir å vente på mat, søvn, klær, turer, i kø og på flyplassen. Min flyreise tar 5 timer fordi jeg må reise med norwegian, egentlig kunne den tatt 2 timer med SAS...

Lenke til kommentar

Hmmmm. Jeg fikk strengt tatt ikke dårlig tid i det hele tatt, jeg fikk vel innkalling til sesjon for ca. en måned siden, og var bare pinlig sløv. Har det noen konsekvenser å ikke levere den inn? Jeg har en del problemer med eksem, vil jeg bli dimma pga av dette?

 

PS: Jeg tror jeg har konkludert at jeg ikke vil inn.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis vil du ikke bli dimmet på bakgrunn av eksem med mindre du er i overkant plaget med dette. Jeg ville ha sendt inn svardelen asap selv om den ikke kommer frem i tide, men jeg tviler egentlig på at det vil få noen juridiske konsekvenser at du ikke har gjort det enda så lenge du innfinner deg på sesjon innkallelsesdato.

 

Forøvrig lurer jeg på hva du legger til grunn for at du ikke vil inn? Jeg har ikke planer om å overbevise noen som er bestemt på å slippe om at de bare har godt av dette her, men vet du egentlig hva du går glipp av? :)

Lenke til kommentar
Forøvrig lurer jeg på hva du legger til grunn for at du ikke vil inn? Jeg har ikke planer om å overbevise noen som er bestemt på å slippe om at de bare har godt av dette her, men vet du egentlig hva du går glipp av? :)

dessverre er det slik, hvis folk hadde tatt litt sjangser og faktisk prøvd det ut så hadde de funnet ut at alt det de amerikanske filmene viser oss er bare løgn, men folk er redd for å få en dramatisk bytte i hverdagen, selv om førstegangstjenesten er å anbefale for alle. Grøsser med bare tanken om det jeg hadde gått glipp av hvis jeg hadde klart å dimme, ler også over de som er utrolig glad for at de klarte å slippe unna førstegangstjenesten :wee:.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...