Gå til innhold

Abit Nf7 v2.0 og en amd xp mobile 3000+


papabear

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fyrt opp disse to tingene sammen og får melding under oppstart : Unknown cpu type 800 mhz. Det var ikke noen bombe, så jeg setter setting i BIOS til 133 x 16.5 for å komme opp i ca riktig default oppgitt hastighet på prosessoren (som er 2200). Da fryser pc'en. Må ned i 133 x 14 (1862mhz) før maskinen booter og går stabilt. Prøvde også med fsb på 166 men med en gang jeg overskrider en hastighet på 18-1900 så fryser maskinen. Skulle nesten ikke ha kommet meg inn i bios for å sette failsafe settings. Er det noen som kjenner hovedkortet og eller cpu og har noen tips så er jeg veldig takknemlig. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat nå sitter det en Twin mos pc 2300, 512 mb brikke der

(Temp på cpu er nesten ikke merkbar bruker en thermaltake ekstreme volcano 12kjøler. Glemte å nevne det)

Kan ramen ha noe å si??

 

Edit: oppga feil ramtype

Endret av papabear
Lenke til kommentar
Akkurat nå sitter det en Twin mos pc 2300, 512 mb brikke der

(Temp på cpu er nesten ikke merkbar bruker en thermaltake ekstreme volcano 12kjøler. Glemte å nevne det)

Kan ramen ha noe å si??

 

Edit: oppga feil ramtype

Du har nok oppgitt feil ramtype igjen..

Det finnes ikke PC2300. Må ver PC2100 isåfall. Det minne kjører på en bussfrekvens på 133Mhz, mens CPU'en kjører på 166Mhz. Jeg tror nok også at CPU'en din er låst, så det hjelper ikke om du stiller på mulitplier. 166x12.5 er vanlig for den CPU'en tror jeg. (eller var det 166x12?)

 

Edit: Er ikke sikker minne klarer 166Mhz. Da må du stille på minne divideren. 5:6 eller 4:5 stiller du til da.

Endret av BaX
Lenke til kommentar

Hvis du kan stille mp er den vel ulåst, den skal iallefall være det så vidt meg bekjent...

 

Siden bios ikke gjenkjenner cpu må du se til at cpuen får riktig spenning til kjernen, dette stilles med vcore.. Da jeg mener xå-m3000+ cpuen er en vanlig ulåst cpu(ikke low voltage som 2400 og 2600) antar jeg den skal være på 1.65v, hvis den ikke er det så er det ikke rart den krasjer... Kan være jeg tar feil angåend spenning her begynner å bli en stund siden jeg hadde en xp-m...

 

edit: viser seg at jeg tar litt feil angående halve multipliere :blush:

 

edit: jeg tror ikke minnet er problemet, den skal boote på 133x16 selv om det er pc2100minne, og siden det nå er snakk om pc2700minne skal det iallefall ikke være noe problem men det... Men man vet jo aldri ;)

 

edit2: og ikke rot med minne dividere på nforce2, det gir dårlig ytelse, siden du har ulåst cpu skal du kunne klare å finne en ganske optimal fsbxmp ratio..

Endret av un0kai
Lenke til kommentar

Herreg. for en sausegjeng.... :blush:

 

Om ram: På det hovedkortet settes ram timing til til By SPD ved 2,8v Hvis den ikke funker (tåler memtest 86+ ver. 1.51) så lever den tilbake.

 

Om Cpu: Du skal ha BIOS ver. 27(siste tall på nederste linje i første "flash bilde" når du starter).

På BIOS Soft menu kan du prøve med: (ovenfra og ned)

CPU operating speed=> User define

CPU ext clk => 166

Multiplier factor=> 11,5

AGP =>66

CPU FSB/DRAM ratio => 5/5 (hvis du går mot 400 fsb så 6/6 (6*33=198))

CPU interface =>Enablet (for å ta overclock :D )

 

Power Supply Controller

CPU core=> 1,6 (og forsiktig oppover hvis du overclocker)Husk temp!!!!

DDR => 2,8 hvis du har problem med stablitet.

CPU Over Temp. Protect 85.....90

Husk CCmos (reset BIOS)jumper hvis du får problem med hekting.

Fortsatt god påske!

Lenke til kommentar
Og en ting til ikke bruk halve multpliere, det kjører rammen på divider ergo får du dårligere ytelse...

Nei, dette gjelder overhodet ikke for denne plattformen. Minnehastigheten påvirkes ikke av CPU-klokken, det lover jeg.

 

FSB og RAM bør absolutt være i synk, det er riktig. Men dette har altså ingenting med prosessorens multiplikator å gjøre. Kjør i synk med slakke timinger, og se om det hjelper. Prøv å sett tRAS til 10 eller 11. Prøv også forskjellige spenninger på minne, uten å overdrive.

 

Sjekk at AGP / FSB spread spectrums, og thermal throttling er deaktivert i BIOS.

 

Jeg anbefaler også å bruke en modifisert BIOS, f.eks. D27 taipan, eller D27 BlackMantarays XT. Det finnes som kjent en vanvittig mengde moddede BIOSer til NF7(S) 2.0.

 

Hvilken strømforsyning har du?

 

 

Mobile-prosessorene er rent kvalitetsmessig minst like bra som desktop-utgavene, bare de er sertifisert for lavere spenning. Dette gjelder dessverre ikke for din CPU.

 

At de er beregnet foro bærbare innebærer dog en liten ulempe i og med at de oppgir 133 FSB til BIOS, og dette forandrer parametrene som benyttes i kommunikasjonen mellom komponentene. Når BIOS finner 133 MHz FSB bruker den innstillinger som er for stramme til å overklokke FSBen nevneverdig. Man vil som regel komme litt over 200 med kortet ditt allikevel. Men dette problemet kan uansett løses vha en såkalt L12-mod, som innebærer å kortslutte to pinner på CPUen eller sokkelen. Det er best å ta en liten kobbertråd (bøyd til en "hestesko"), som man senker ned i sokkelen. Da lurer man BIOS til å tro at CPUen har høyere FSB, og kan følgelig klokke høyere. Denne modden ville jeg ihvertfall ha prøvd om alt annet svikter:

post-24-1111880085_thumb.jpg

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Takk for at du passer på meg, jeg trekker tilbake uttalelsen min om halve multipliere da, antar du har rett... Trodde dette da det er sånn på nf4 som er nyere, og når jeg hadde nf2 var jeg skikkeli n00b ;) ....

Joda, på AMD64 er det riktig at ved bruk av multi på f.eks. 10,5 så vil CPU:minne-divideren rundes av oppover til 11, altså vil minnet kjøre litt langsommere enn HTT. Det er fordi minnehastigheten egentlig regnes ut ifra CPU-klokken, selv om BIOSene får det til å se annerledes ut. Men på den plattformen taper man ingen ytelse på å kjøre usynkront i seg selv, kun på at minnet kjører litt langsommere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...