Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele ADSL til 2 PCer med switch mulig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg var uvitende så kjøpte jeg en switch men fant fort ut at begge kom på nett, men kun en kunne være på nett av gangen.

Så jeg leste meg fram til at en router er tingen, og etter det har nettet surret og gått på opptil 3 pc´r samtidlig.

 

Routerne har falt i pris, så har du noen kroner til overs kan jeg anbefale en router.

 

Du får routere fra 295,- og oppover. (komplett)

Netshop har en fin en her :

Smc Router

Endret av bholmsen
Lenke til kommentar
Har en switch liggende og satte nettopp opp en gammel PC som jeg skal få fart på. Er det mulig å splitte ADSL linjen sånn at begge PCene kan være på internett samtidig med en vanlig liten billigswitch eller må jeg ha noe annet?

Hvis adsl modemet ditt har innebygd router skal det fungere fint, hvis den ikke har det trenger du en router, evt dele linja fra den ene pcen

Lenke til kommentar

Du kan dele med en enkel switch om du bruker Internet Connection Sharing (ICS) i Windows XP. Det finnes også andre programmer som kan gjøre dette om du ikke har XP. Ulempen er at maskinen som deler ut forbindelsen må stå på for at den andre skal komme på nett.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar

Du har i utganspunktet 2 muligheter:

Enten får du mer enn 1 ekstern IP fra ISP en din (internettleverandøren din).

Eller så bruker du en ruter.

Tror f.eks bluecom og telia gir deg 3 eksterne IP'er. Da kan du bruke en switch, og ha opptil 3 maskiner på samtidig uten å bruke ruter.

Om du bare får en ekstern IP (som fra ngt og telenor f.eks) må du bruke en ruter.

Der finnes det flere muligheter. Enten har du fått en ruter fra internettleverandøren din (dette gjør f.eks ngt), eller må du sette opp din egen.

Da kan du enten kjøpe en dedikert ruter til et par hundrelapper. Eller du kan sette opp en datamaskin som ruter (som audunr beskriver). Ulempen er da som sagt at den må stå på for at de andre skal kunne gå på internett.

Så kort sagt, hvilken internettleverandør har du?

Lenke til kommentar
Når jeg var uvitende så kjøpte jeg en switch men fant fort ut at begge kom på nett, men kun en kunne være på nett av gangen.

Så jeg leste meg fram til at en router er tingen, og etter det har nettet surret og gått på opptil 3 pc´r samtidlig.

 

Routerne har falt i pris, så har du noen kroner til overs kan jeg anbefale en router.

 

Du får routere fra 295,- og oppover. (komplett)

Netshop har en fin en her :

Smc Router

Vil bare advare mot at versjon 1 av smc-routeren ikke støtter å åpne port-områder. Får bare åpnet 1 og 1 port og det er kun 20 ledige rader. Dermed får man bare åpnet kun 20 porter.

 

Har hatt kontakt med SMC vedr. dette og de bekrefter problemet mitt.

 

Dersom dette ikke er et problem med versjon 2 så gå for og kjøp den. SMC er et generelt stabilt og godt produkt :thumbup:

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...