Gå til innhold

Anbefaling av norske krimbøker?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ikke så mye god norsk krim tydeligvis :) Ikke noen stor krimfan, men har da lest endel.

 

Sorgenfri, av Jo Nesbø. Og sikkert alle andre bøkene hans med den samme hovedpersonen (huskern'te hva han heter).

Varg Veum-bøkene, av Gunnar Staalesen. Jeg syns de var gode da jeg leste dem, men det var på barneskolen så det er ikke sikkert jeg kan stå for anbefalingen hvis jeg hadde lest en av dem idag...

De dødes tjern, av André Bjerke (Bernhard Borge). Direkte krim er det vel ikke, men den er skummel som få og burde stå i alles bokhyller.

Lenke til kommentar

Les Henning Mankell, utrolig bra bøker. Har selv lest "Den femte kvinnen" og "Ett skritt etter".

 

Anbefales på det varmeste.

 

edit: han er jo svensk, men det er oversatt til norsk selvfølgelig. (Tenkte nå på at det kanskje var i forbindelse med skole du skulle lese en bok av en norsk forfatter, så bare så du vet at han er svensk)

Endret av aspyr
Lenke til kommentar
Varg Veum-bøkene er jo bra. Det vil si, som EvilHomer sa, det er noen år siden jeg leste dem :) Skreiv forresten særemne om Varg Veum en gang for mange herrens år siden *mimre*

Gunnar Staalesen er etter mitt syn den teknisk dyktigste norske forfatteren i live i dag. Han har et utrolig godt språk, veldig flink til å trekke inn metaforer og symboler av mange slag og har enda ikke skrevet en kjedelig historie etter min mening.

 

Jeg har faktisk lest alle Dumbo og Maskefjes bøkene, alle Varg Veum bøkene og 1900 serien.

 

Utover dette syns jeg det er sparsomt med virkelig god norsk krim. Det er mye som er lesbart og greit men ingen som gir meg de helt store opplevelsene. Anne Holt er ok, Jo Nesbø er ok (men jeg har ikke lest sorgenfri som visstnok skal være hans beste så jeg bør kanskje ikke kritisere enda ).

 

Jeg likte også veldig godt De dødes tjern. Leste den på nytt i påsken og syns den er artig og veldig klassisk whodunnit type bok.

 

:Edit men svenskene har jo mye bra de. Sjövall/Wahlöö (Beck) bøkene er meget bra. De fleste av disse er vel filmatisert?

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kom akkurat på at det er noe som heter Rivertonprisen, som

deles ut hvert år av Rivertonklubben, og skal gå til forfatteren av årets beste norske kriminallitterære arbeid (roman, novellesamling, skuespill, originalmanus for spillefilm, fjernsynsdrama, eller radioteater).

 

Riktignok ser det ut til at de likevel ikke ble delt ut pris i årene 1977 og 1984.

 

Uansett, her er det mye bra. Selv foretrekker jeg klassisk whodunnit, og der har Andre Bjerke og Gerd Nyqvist levert varene. Arild Rypdal ("Orakel") var bra, men det var mer action-preget.

 

Pernille Rygg skrev "Det Gylne Snitt", men det ble for mye fokus på diverse seksuelle variasjoner og for lite fokus på plott, og avslutningen var ikke god nok for meg.

 

Jon Nesbø skrev "Rødstrupe", ikke mye whodunnit, men en bra fortelling med interessant struktur.

 

Alf R Jakobsen skrev "Rødt som kirsebær", den fikk mye bra kommentarer, men jeg syntes selv den var rotete, poengløs og dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...