Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefaling av windows


Anbefalte innlegg

Hei. Eg skal sette opp ein server i huset. Den skal innholde 3 hardisker på 120gb og ein til windows. Skal vere ein filserver som det trengs brukernamn og passord for og komme inn på. Skal også ha to nettverkskort og eit tråløst usb nettverkskort. Det eine kortet skal vere til nettverket og adsl inn på serveren. Det andre nettverkskortet skal vere en adsl-linje ut som må kunne kontrolerast veldi nøyakti (porta, fart og logg), nettverket må også fungere fint på dette nettverkskortet gjennom serveren. USB nettverket er bare for og få nettverket fra naboen inn på nettverket mitt heime.

 

KA windows vill dere anbefale for ein passelig avansert bruker?

 

Er bare og spør om noko er uklart.

 

Og det er sikkert noken skrivefeil :whistle:

 

Har lagt ved ein teikning og oversikt over nettverket.

 

mvh Ole-Johan

post-61-1111712205_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Skal du kjøre server bør du velge mellon Windows 2000 standar

server eller Windows 2003 standar Server

I ditt tilfelle ville jeg tatt 2000 da den er enklere og administrere,

og den er billigere i innkjøp. Husk og installer firewall og antivirus

før du kobler den til internett.

(tar bare ett par minutter på nett uten firewall før den er hacket :hmm: )

Få inn alle servicepacks før du gjør noe annet.

Ellers er det mye hjelp og få på forumet, bare spørr.

 

Ivan

Lenke til kommentar

Da er vel kanskje ISA server tingen. MS brannmur. Men burde du ikke muligens velge en annen konfigurasjon? F. eks.

 

MS 2000/2003 med ISA - to nettkort, ett for lan og ett for WAN (ADSL). ISA biten overvåker da dette.

Trådløst aksess punk for naboen. Settes på LAN. Sett opp DHCP på serveren og naboen kan fint surfe på ADSL linja, eventuelt meld pc'n inn i domenet og gi han brukernavn og han får tilgang til de delte ressursene som du bestemmer.

 

Eller er jeg helt på jordet?

 

 

Edit : tastefeil.

Endret av Wotan
Lenke til kommentar

Jeg ville satt opp en Linux-maskin med flere nettverkskort til den jobben. Om du trenger å lese deg fram til hvordan du setter det hele opp på windows, kan du like greit gjøre det for en linuxdistro. Finnes flere howto for linux enn det gjør for windows. Alt du trenger å invistere i med en linuxdistro, er ett nettverkskort.

 

Strukturen på nettverket ville vært andeledes en det som er tenget opp.

 

Anbefaler på det sterkeste en HW bastert firewall med det oppsettet du bruker nå(er vel ikke ditt private nettrverk).

Lenke til kommentar

Det er mitt private nettverk, og ein nabo som skal knyte seg på. Skal instalere windows 200 server. Fildelinga er ikkje noko problem for det har eg erfaring fra og det går fint. Det som er problemet er korleis kontrolere trafikken som skal gå gjennom nettverks-korta. Det må føres logg fra alt som skjer og eg må kunne velge fart og kva porta som skal vere opne\lukka.

 

Det tråløse nettverket som kommer gjennom usb skal bare knyte sammen nettverket mitt og nettverket til naboen.

 

Ole-Johan

Lenke til kommentar

Linux-software routere som f.eks Clarkconnect eller Smoothwall er vel perfekt for noe slikt?Enkelt å sette opp, enkel administrasjon via web-interface, innebygget antivirus, firewall og bandwidth restrictions.

 

 

Skal du bruke win2000 trenger du en standalone firewall, antivirus, og noe til å begrensebåndbredden.

Lenke til kommentar
Personlig har jeg nesten likt oppsett som du har, men jeg kjører FreeBSD 4.9 istedet for windows. Har også hørt gode ord om smoothwall.

BSD har den desidert beste bandwidth restrictorn, men det krever en del mer kunnskap og innsikt i BSD for å få dette til å fungere.

 

 

Smoothwall er bra, men koster penger. Clarkconnect derimot er gratis for hjemmebrukere.

Lenke til kommentar
Eg er glad for andre anbefalinger, men det er no klart eg skal bruke windows 2000 server for det har eg. Men det som er problemet korleis eg skal sette det opp, blir vell brukt ISA.

ISA er ikke noe som følger med windows 2000. Clarkconnect Home kan du laste ned gratis fra hjemmesiden dems.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...