Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele internett på LAN


Anbefalte innlegg

Skal arrangere et større LAN (rundt 50 PCer) og lurer å hva som er den enkleste måten å dele internett/gi ut IP adresser på. Vil det funke med kun en ruter eller vil det lønne seg med en dedikert server med f.eks clarkconnect? Er ikke spesielt god når det gjelder Linux, så ville vært fint om dere kunne linke til en side der jeg kan finne en guide til dette hvis dere mener Linux er den beste løsningen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Du trenger en router.

 

Hva som sier hvilken type ruter du skal ha, er bla. avhengig av antall clienter og hvor stor internett linje som skal deles.

 

Opptil ca 30Mbit og ca 50 klienter holder Linksys WRT54G. Denne koster ca. 650kr på MPX. Hvis du skal over dette antallet, vil nok det beste være å kjøpe en dyrere\bedre router.

 

Hvis du har kompetanse innenforbi Linux vil det bli billigere forutsatt du har en maskin som kan brukes, og du vil oppnå det samme resultatet.

 

mvh, ATG

Lenke til kommentar

Skal funke fett det som ATG sier. Sist LAN jeg var borti PROXY-server på var SmestadLAN med ca 110-120 pcer.. De slet for å få satt den opp men den hjalp oxo :yes: Ellers så har jeg vært med på proxy-server i LAN ca på 50-pc`ers stadiet! tvi tvi

 

edit:

Detteer er en av de mest brukte PROXYENE.

Endret av SkranXz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...