Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan dele Telenor ADSL aksess?


Anbefalte innlegg

En kompis av meg har 2 pc'er, en oppe og en nede. ADSL utaket er oppe. Prøvde først med hub for å dele ADSL signalet fra ADSL routeren, men det funket ikke. Grunnen var at dette er Telenor ADSL (som suger hardt!!!) - Vet at man kan skaffe en ADSL router til, men da må man i følge Telenor også ha et ADSL abonnement ekstra som man betaler for. Det er kompisen min ikke interessert i!

 

Hva må vi gjøre for å dele aksessen til disse to pc'ene? Akkurat nå kan bare en kjøre nett om gangen. Telenor sa på telefon at man kunne installere/bruke en option (det var ikke jeg som pratet med de) som het "Microsoft ett-eller-annet sharing". Hva er det?

 

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glad jeg skaffet meg adsl før man måtte ha liksom en ruter og modem. Jeg har bare et adsl modem som er koblet til en 8ports switch ved hjelp av en krysset Tp kabel. Så en vanlig kabel fra Switch til pcen min kor jeg kjøre ICS som deler inet til andre koblet til switch. Lettere er det ikke :w00t:

Lenke til kommentar
Glad jeg skaffet meg adsl før man måtte ha liksom en ruter og modem. Jeg har bare et adsl modem som er koblet til en 8ports switch ved hjelp av en krysset Tp kabel. Så en vanlig kabel fra Switch til pcen min kor jeg kjøre ICS som deler inet til andre koblet til switch. Lettere er det ikke :w00t:

Tungvindt vil jeg si det er... Likegreit å bytte ut løsningen din med en ADSL ruter med innebygget modem (som de fleste nye installasjon, til og med hos telenor, blir levert med nå for tiden).

 

Mer stabil løsning også, blant annet de andre slipper å være avhengig av PC'en din og ICS'en som mange har hatt trøbbel med.

Lenke til kommentar
En kompis av meg har 2 pc'er, en oppe og en nede. ADSL utaket er oppe. Prøvde først med hub for å dele ADSL signalet fra ADSL routeren, men det funket ikke. Grunnen var at dette er Telenor ADSL (som suger hardt!!!) - Vet at man kan skaffe en ADSL router til, men da må man i følge Telenor også ha et ADSL abonnement ekstra som man betaler for. Det er kompisen min ikke interessert i!

 

Hva må vi gjøre for å dele aksessen til disse to pc'ene? Akkurat nå kan bare en kjøre nett om gangen. Telenor sa på telefon at man kunne installere/bruke en option (det var ikke jeg som pratet med de) som het "Microsoft ett-eller-annet sharing". Hva er det?

 

Hjelp!

Synd og sjå så mange som syter over telenor når dei ikkje har peiling sjølv.

Kor lenge sida er det sida han fikk adsl? Er jo bare og sette adsl tingen som ein router i stade for ein modem. Sida denne posten er kommet såpass lenge sida telenor starta og levere med router.

 

Dessuten tar ikkje telenor extra betalt for og koble til fleire pc'r slik som du har forsått det.

 

Du kan bruke ICS ja, til og dele internet på den eine pc'n, men det beste er og konfigurere adsl modemet som ein router.

Om dere ikkje hare fikla for masse så skal det være konfigurert som ein router alt.

Prøv og kjøyr telenor online cd'n, den setter opp adsl modemet som router.

Lenke til kommentar
Alle med NGT har vel router i modemet sitt...

Så de slipper annet en switch/hub for flere brukere.

Ikkeno login der i gården nei....

Login er det nok også hos NGT i og med de bruker PPPoA.

Problemet med NGT er at du sliter ønsker du og benytte annet utstyr enn det medfølgende, du kan dog bytte modemet i et annet så lenge det støtter PPPoA.

Online sin PPPoE er mye mer utbredt og støttes av langt flere klienter og routere så valgfriheten blir en helt annen.

Dog så er vel RFC1483 som de fleste andre bruker langt mer brukervennlig enne noen av disse PPPo*.

Lenke til kommentar
Tungvindt vil jeg si det er... Likegreit å bytte ut løsningen din med en ADSL ruter med innebygget modem (som de fleste nye installasjon, til og med hos telenor, blir levert med nå for tiden).

 

Mer stabil løsning også, blant annet de andre slipper å være avhengig av PC'en din og ICS'en som mange har hatt trøbbel med.

Det finnes selvfølgelig ikke folk som har problemer med bredbåndsroutere, de virker jo helt feilfritt. Jeg brukte selv ICS til deling av både isdn og bredbåndslinje da jeg hadde windows ME. Ja, Windows ME. Dette fungerte helt problemfritt og greit i godt over et år med 24/7 oppetid.

Det er også en god del billigere å kjøpe et ekstra nettverkskort enn å kjøpe en router.

 

Eirik

Lenke til kommentar
Det finnes selvfølgelig ikke folk som har problemer med bredbåndsroutere, de virker jo helt feilfritt.

Ja, de gjør det stort sett.

Jeg har testet ICS på flere OS uten og bli særlig imponert over stabiliteten, du måtte reboote nokså ofte og dermed så var det ikke stabilt nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...