Gå til innhold

Hvilket powermetal band har best vokal?


P-in-P

Anbefalte innlegg

In Flames er så langt fra døds metal som en kan komme! Må man ikke synge om død og fordervelse på en dyster og mørk måte for å klassifisere seg til den sjangeren da :hmm: ?

Såvisst ikke. Man må heller ikke være satanist for å spille Black Metal. Ásmegin sies å trekke elementer fra Death, men det er i så fall ikke riktig hvis man må "synge om død og fordervelse på en dyster og mørk måte".

 

@Satrucci_: Men vi trenger fortsatt ikke flere sjangre, selv om den ikke er så snever. Det går fint å bruke færre, og på den måten blir det lettere for alle. Sjangre er fine for å beskrive musikk, men når alle legger forskjellige ting i sjangrene er de vel litt unødvendige? Skal vi begynne å sammenligne med band i stedet? Det er vel en sikrere måte å gjøre det på. Angående "liksomsjangrene" er de nok ikke helt på "liksom". Dark Metal er en unødvendig sjanger man kan beskrive på en meget lett måte i mange tilfeller: Black Metal inspirert av Gothic Metal (eller omvendt). Eller så kan man si: Melodisk Black Metal med ballader. Sathonys i Agathodaimon sa at han fant en annen sjanger enn Black Metal fordi Agathodaimon har en ballade på hvert album, til tross for at han selv mente at de spilte ganske Black Metal. Dark Metal kan derfor kalles melodisk/symfonisk Black Metal for Agathodaimons vedkommende. Egentlig er det ikke vits i å ha sjangre av en annen grunn også: Band skifter stil hele tiden, og det gjør at de "bytter" sjanger, men de refereres ofte til med èn sjanger, samme hvilken periode det refereres til. Bleh, hva har vi sjangre for? De skaper jo bare krangel og misforståelser uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser det er svært mange misforståelser ute å går her. Children Of Bodom er ikke power metal. De hører med til death metal, men de er ikke vanlig death metal. De er det man kaller for melodiøs death metal. Melodiøs death metal tar intensiteten og vokalen fra death metal og mixer det med riffingen og melodien fra heavy metal. Med andre ord ikke så hardt og raskt som vanlig death metal, men mer melodiøst. Derav navnet.

 

Melodiøs death metal blir også ofte kalt gotheborg metal.

 

Under denne kategorien faller: At The Gates, Dark Tranquillity, In flames, Children of Bodom, Skyfire, etc.

Endret av OterOter
Lenke til kommentar
Ser det er svært mange misforståelser ute å går her. Children Of Bodom er ikke power metal. De hører med til death metal, men de er ikke vanlig death metal. De er det man kaller for melodiøs death metal. Melodiøs death metal tar intensiteten og vokalen fra death metal og mixer det med riffingen og melodien fra heavy metal. Med andre ord ikke så hardt og raskt som vanlig death metal, men mer melodiøst. Derav navnet.

 

Melodiøs death metal blir også ofte kalt gotheborg metal.

 

Under denne kategorien faller: At The Gates, Dark Tranquillity, In flames, Children of Bodom, Skyfire, etc.

Tja... :ermm:

 

Children_Of_Bodom_kan_kalles_både_Death_og_Power!

Det_nyere_Bodom_er_mer_Power,_og_det_eldre_Bodom_er_Death!

Gothenburg Metal er ikke mindre rask og mer melodiøs Death Metal, og det du sier henger ikke sammen. Melodiøs Death Metal trenger ikke ha noe som helst med riffingen i Heavy Metalen å gjøre. Dessuten er ikke Death Metal det raskeste som finnes, men Power pleier å være ganske raskt. Children Of Bodom er i hvert fall raskt, og når du sier at de er Gothenburg (ifølge din påstand ikke så raskt som Death Metal engang) begynner jeg å lure på om du io det hele tatt har hørt det nyere Bodom... Noter deg den siste setningen!

 

Edit: Children Of Bodom kan også kalles Power Metal med hese vokaler, og det er vel det det mest er.

Endret av KaYcH
Lenke til kommentar

KaYcH: Cannibal Corpse er death, og det er veldig forskjellig fra Children of Bodom. In Flames, Norther, Arch Enemy, etc er gøteborg/melodeath(kort for melodic metal) og har faktisk flere likheter med Children of Bodom

 

Ergo: Children of Bodom er melodeath.

 

Forøvrig så kan death være ganske tregt, fks Nile - Sarcophagus,

Det som gjør death til death er den dinstinktive og "umyke" melodiene(riffene), blastbeatingen, den særdles dype mørke growle vokalen.

Bodom har mye myke(poweraktige ja) melodier, "tynn" skrikevokal og en typisk gøteborgmetal tromming. De har med andre ord ikke så mye som ligner på deahmetal.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Ser det er svært mange misforståelser ute å går her. Children Of Bodom er ikke power metal. De hører med til death metal, men de er ikke vanlig death metal. De er det man kaller for melodiøs death metal. Melodiøs death metal tar intensiteten og vokalen fra death metal og mixer det med riffingen og melodien fra heavy metal. Med andre ord ikke så hardt og raskt som vanlig death metal, men mer melodiøst. Derav navnet.

 

Melodiøs death metal blir også ofte kalt gotheborg metal.

 

Under denne kategorien faller: At The Gates, Dark Tranquillity, In flames, Children of Bodom, Skyfire, etc.

Tja... :ermm:

 

Children_Of_Bodom_kan_kalles_både_Death_og_Power!

Det_nyere_Bodom_er_mer_Power,_og_det_eldre_Bodom_er_Death!

Gothenburg Metal er ikke mindre rask og mer melodiøs Death Metal, og det du sier henger ikke sammen. Melodiøs Death Metal trenger ikke ha noe som helst med riffingen i Heavy Metalen å gjøre. Dessuten er ikke Death Metal det raskeste som finnes, men Power pleier å være ganske raskt. Children Of Bodom er i hvert fall raskt, og når du sier at de er Gothenburg (ifølge din påstand ikke så raskt som Death Metal engang) begynner jeg å lure på om du io det hele tatt har hørt det nyere Bodom... Noter deg den siste setningen!

 

Edit: Children Of Bodom kan også kalles Power Metal med hese vokaler, og det er vel det det mest er.

Hvis jeg nå snur meg 180 grader rundt. og lener meg litt til siden ser jeg akkuratt den nyeste Bodom skiva. Hate Crew Deathroll som står borte i cd hylla. Jeg er overhodet ingen stor Bodom fan, men jeg har hørt den skiva. Både en og flere ganger.

 

Jeg klarer se at du trekker paraleller mellom nye bodom og power metal. Det er ikke noe jeg noen gang har nektet på heller.

 

Lurer litt på om du har lest mitt innlegg:

har jeg sagt at death metal er den raskeste musikken som finnes?

Har jeg sagt at power metal går treigt?

 

 

Når jeg leser ditt innlegg får jeg ett inntrykk av at du mener power er raskere enn death metal. Har jeg forstått deg rett da?

 

Så kan du forklare meg hva gotheborg metal er da? Hvordan vil du kategorisere de bandene jeg plasserte inne i den sjangeren?

 

 

 

Metal Observer

Melodic Death Metal: During the early/mid Nineties in Swedish town Göteborg (Gothenburg) a "new" sound took shape, mingling the intensity and vocals of Death Metal with the riffing and melodies of traditional Heavy Metal, creating a quite own style of Melodic Death Metal, where the emphasis is not so much on the brutality and speed, but features a lot more melodies/melodic guitar Examples: IN FLAMES, DARK TRANQUILLITY, AT THE GATES, CHILDREN OF BODOM.

 

Dette er da i følge deg riv ruskende galt?

 

Ber deg da definere følgende for meg. Slik at jeg kan lære det til alle andre som tar helt feil....

 

Hva er gotheborg metal?

 

EDIT: Takk TLZ og h4ngm4n

Endret av OterOter
Lenke til kommentar
Metal Observer

Melodic Death Metal: During the early/mid Nineties in Swedish town Göteborg (Gothenburg) a "new" sound took shape, mingling the intensity and vocals of Death Metal with the riffing and melodies of traditional Heavy Metal, creating a quite own style of Melodic Death Metal, where the emphasis is not so much on the brutality and speed, but features a lot more melodies/melodic guitar Examples: IN FLAMES, DARK TRANQUILLITY, AT THE GATES, CHILDREN OF BODOM.

 

Dette er da i følge deg riv ruskende galt?

Vel, jeg vil si at de banda som er ramset opp i quoten din ikke passer helt til beskrivelsen. Jeg veit da faen hva disse sjangrene innebærer, men mange av dem er overflødige og unødvendige. Gothenburg = Melodeath? Hvorfor kaller du det ikke bare Melodeath da, så er vi ferdige med saken? JA, jeg leste quoten din. Egen stil, blah blah... Det er ett fett om det er den ene veien eller den andre.

 

Lurer litt på om du har lest mitt innlegg:

har jeg sagt at death metal er den raskeste musikken som finnes?

Har jeg sagt at power metal går treigt?

 

Dette har jeg da aldri sagt!

 

Dessuten er ikke Death Metal det raskeste som finnes, men Power pleier å være ganske raskt. Children Of Bodom er i hvert fall raskt, og når du sier at de er Gothenburg (ifølge din påstand ikke så raskt som Death Metal engang) begynner jeg å lure på om du io det hele tatt har hørt det nyere Bodom...

 

Jeg skulle nok ha formulert den ene setningen litt annerledes, men ellers...

 

Med andre ord ikke så hardt og raskt som vanlig death metal, men mer melodiøst. Derav navnet. ...Children of Bodom...

 

Vanlig Death Metal...Tja... La oss nå bruke H4ngm4ns eksempler, Nile og Cannibal Corpse. Veldig raskt? Nei! (jeg sa ikke at du har sagt at det var veldig raskt) Så tar vi en titt (jada, jada, feil ord) på Children Of Bodom. Veldig raskt? Ja! Hvis Children Of Bodom er Gothenburg, og Gothenburg ikke er så raskt som "Vanlig Death Metal", som igjen ikke er så veldig raskt, kan de vel ikke spille så raskt, hvilket de faktisk gjør. Det gjør Children Of Bodom til noe annet enn Gothenburg ifølge din definisjon. Derfor lurte jeg på om du hadde hørt COB. Det er mulig at du ikke mente akkurat dette, men måten du skrev det på fikk meg til å tro at du mente at COB ikke er så raskt.

 

Når jeg leser ditt innlegg får jeg ett inntrykk av at du mener power er raskere enn death metal. Har jeg forstått deg rett da?

 

Ja, vanligvis. Men det finnes unntak (finnes det ikke alltid unntak, da?).

 

Det_kan_garantert_hende_at_jeg_tar_feil. Jeg har ikke lyst til å være en arrogant dritsekk heller (selv om jeg kanskje har framstått som det :blush: ). Det er bare det at jeg har hørt dette fra utallige personer, og når et par-tre andre påstår noe annet, har jeg vondt for å tro det med det første. Jeg vet ikke hva Gothenburg innebærer i det hele tatt, men jeg har fått inntrykk av at den er overflødig; noe som er blitt forsterket nå.

 

Så kan du forklare meg hva gotheborg metal er da? Hvordan vil du kategorisere de bandene jeg plasserte inne i den sjangeren?

 

Melodeath! Uten tvil! Men du sier jo selv at Gothenburg er Melodeath. Så hvis vi da er enige om at Gothenburg er Melodeath (en spesiell form for Melodeath), er vi ikke da enige om det meste? Men jeg synes fortsatt at quoten din beskrev Gothenburg-Melodeath-sjangeren dårlig. Jeg kjenner In Flames godt, og synes ikke at beskrivelsen passer til dem.

 

Så? Gothenburg = Melodeath? Melodeath = Children Of Bodom, In Flames, etc.? Er du enig i dette? Hvis du er enig i dette er vi vel egentlig ganske enige, synes du ikke? Og da står det bare ett spørsmål igjen: COB - Power eller Death (Brutal Death, Melodisk Death og Gothenburg referes til her)? Jeg har sagt før at:

 

Children_Of_Bodom_kan_kalles_både_Death_og_Power!

 

Og jeg er enig i at hvis de skal kalles Death må det bli en melodisk form for det. Om det er Gothenburg vil jeg ikke ta stilling til, så det får andre avgjøre. Så... COB = Death? Enige? COB = Power? Enige?

 

Venner? :p

 

@H4ngm4n & TLZ: Seff har jeg hørt det! Ja, jeg er enig i at det er stor forskjell.

Lenke til kommentar
Children_Of_Bodom_kan_kalles_både_Death_og_Power!

 

Og jeg er enig i at hvis de skal kalles Death må det bli en melodisk form for det. Om det er Gothenburg vil jeg ikke ta stilling til, så det får andre avgjøre. Så... COB = Death? Enige? COB = Power? Enige?

Elvis Presley kan kalles rock, og Nirvana kan kalles rock. Selv vil jeg kalle CoB for Melodeath; hvis noen andre foretrekker noe annet skal ikke jeg bry meg.

Da ser det ut til at vi er enige :thumbup:

Lenke til kommentar
Children_Of_Bodom_kan_kalles_både_Death_og_Power!

 

Og jeg er enig i at hvis de skal kalles Death må det bli en melodisk form for det. Om det er Gothenburg vil jeg ikke ta stilling til, så det får andre avgjøre. Så... COB = Death? Enige? COB = Power? Enige?

Elvis Presley kan kalles rock, og Nirvana kan kalles rock. Selv vil jeg kalle CoB for Melodeath; hvis noen andre foretrekker noe annet skal ikke jeg bry meg.

Da ser det ut til at vi er enige :thumbup:

Yup! Det ser ut som om vi egentlig var enige, men brukte dårlige argumenter. I hvert fall fra min side.

 

Og, en ting jeg glemte å ta med:

In Flames og COB har jo ikke helt 100% "Death-growle-strupe-vokaler", særlig ikke In Flames. Dette gjør det jo mer melodisk ;)

Lenke til kommentar
Children_Of_Bodom_kan_kalles_både_Death_og_Power!

 

Og jeg er enig i at hvis de skal kalles Death må det bli en melodisk form for det. Om det er Gothenburg vil jeg ikke ta stilling til, så det får andre avgjøre. Så... COB = Death? Enige? COB = Power? Enige?

Elvis Presley kan kalles rock, og Nirvana kan kalles rock. Selv vil jeg kalle CoB for Melodeath; hvis noen andre foretrekker noe annet skal ikke jeg bry meg.

Da ser det ut til at vi er enige :thumbup:

Yup! Det ser ut som om vi egentlig var enige, men brukte dårlige argumenter. I hvert fall fra min side.

 

Og, en ting jeg glemte å ta med:

In Flames og COB har jo ikke helt 100% "Death-growle-strupe-vokaler", særlig ikke In Flames. Dette gjør det jo mer melodisk ;)

Melodisk i mine øyne, er at man bruker forskjellige toner og akkorder ganske mye, ikke om man har ruspete/mørk/pistre-stemme.

Lenke til kommentar
Melodisk i mine øyne, er at man bruker forskjellige toner og akkorder ganske mye, ikke om man har ruspete/mørk/pistre-stemme.

Ja, det er vel den egentlige meningen av det. Men både melodisk og symfonisk brukes ofte om "lettere", hvis jeg skal kalle det det. Uansett kan begge bandene kalles melodiske.

 

*setter på In Flames -> Insipid 2000, favorittlåta fra In Flames*

Lenke til kommentar

Gøteborg/Melodeath(forskjelige navn, same shit) er en sjanger som har blitt "laget" fordi det er en _haug_ med band som verken passer i power, death eller thrash. Og mange av de har trekk som er unik for den gruppen ikke få andre som har. Derfor har man Gøteborg som er metal som tar og blander power, death og thrash og gjerne noe annet uvisst. Foøvrig så er ikke Bodom's vokal death i det hele tatt, men den minner mye om mange andre gøteborg/melodeath vokalen.

 

 

Men nå blei eg lei av å krevvurrlere og har ikke så lyst på advarsler for offtopic snakk... :p

Lenke til kommentar

Nick D'Virgilio i Spock's Beard er utrolig dyktig. Vokalarbeidet i "Day For Night" er fantastisk!

 

OT: CoB - Tivolimetal. Se for dere en Merry Go Around som går fortere og fortere med tilhørende bakgrunnsmusikk. Oppe på karusellen står det en ekkel mann med skinnbukse og bølget hår ned til korsryggen. Han har minst 3 gitarer og voldtar de etter alle kunstens regler! Der har du tivolimetal! EOD!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...