Christian86 Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Tar ofte bilder som innebærer at solen lager lit stygge mønstre på bildet. Feks du ser grønt skjær på bildet. hva burde jeg ha for å bedre det? Objektiv i klassen 3500 kroner, med mellom 28-200mm er fjernkontroll verdt pengene? forslag?
froggyler Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Tar ofte bilder som innebærer at solen lager lit stygge mønstre på bildet. Feks du ser grønt skjær på bildet. hva burde jeg ha for å bedre det? Objektiv i klassen 3500 kroner, med mellom 28-200mm er fjernkontroll verdt pengene? forslag? Legg ut et eksempel bilde slik at man kan se problemet. Hvilke andre objektiver har eller har du planer om å kjøpe? Fjernkontrolen ar absolutt verdt pengene.
Christian86 Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Skrevet 19. mars 2005 Tar ofte bilder som innebærer at solen lager lit stygge mønstre på bildet. Feks du ser grønt skjær på bildet. hva burde jeg ha for å bedre det? Objektiv i klassen 3500 kroner, med mellom 28-200mm er fjernkontroll verdt pengene? forslag? Legg ut et eksempel bilde slik at man kan se problemet. Hvilke andre objektiver har eller har du planer om å kjøpe? Fjernkontrolen ar absolutt verdt pengene. ble ikke så ille det bildet jeg legger ved. Men den røde streken er representativt. Objektiver fra enten tamoron,Sigma eller orginale Nikon. Skal kjøpe i Berlin
sverreb Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Tar ofte bilder som innebærer at solen lager lit stygge mønstre på bildet. Feks du ser grønt skjær på bildet. hva burde jeg ha for å bedre det? Objektiv i klassen 3500 kroner, med mellom 28-200mm er fjernkontroll verdt pengene? forslag? Det du beskriver kalles gjerne ghosting. Det skyldes lys som reflekteres inne i objektivet. Det beste man kan gjøre for å unngå problemet er å bruke riktig solskjerm og objektiver med få elementer. Zoomobjektiver er alltid mer utsatte for dette problemet siden de har en mer kompleks oppbygging og siden de ikke kan ha riktig solskjerm for annet enn videste brennvidde. Det beste du kan gjøre er å kjøpe et primærobjektiv med en god soskjerm. (Merk at svært raske objektiver som f.eks 50mm f1.4 er igjen noe mer utsatt for ghosting/flares p.g.a. det store frontelementet) Du sier ingenting om hva du skal bruke det til, men i din prisklasse er det vel nikkor 50mm f1.8, sigma 105mm f2.8 macro eller tamron 90mm f2.8 macro som er det jeg kommer på. Vil du ha en zoom kommer du neppe unna ghosting, da må du bare ta bilder med god vinkel vekk fra solen. (Tar du bilder rett inn i solen vil alle objektiver gi en del artifakter, nesten uansett) Fjernkontroll vil ikke gjøre noe med ghosting.
Christian86 Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Skrevet 19. mars 2005 jeg bruker zoomen nokså ofte egentlig, Det er veldig varierende hva jeg bruker objektivet til. men husker at jeg savnet objektiv som taklet lang zoom lengde. For øyeblikket har jeg 18-70 Nikkor objektivet til Nikon. Det neste jeg da trenger er et objektiv med god solskjerm. Vil filter foran linsen hjelpe? eventuelt hva kan det brukes til? tar en del person bilder. Legg ved linker til objektivene
froggyler Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Her er en link som gir deg noen tips for hvilke Nikon linser som takler direkte sollys best: http://www.naturfotograf.com/AFS12-24DX_rev05.html#top_page Møkkete/ støvete filtre gjør oftest situasjonen mye verre.
sverreb Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 jeg bruker zoomen nokså ofte egentlig, Det er veldig varierende hva jeg bruker objektivet til. men husker at jeg savnet objektiv som taklet lang zoom lengde. For øyeblikket har jeg 18-70 Nikkor objektivet til Nikon. Det neste jeg da trenger er et objektiv med god solskjerm. Vil filter foran linsen hjelpe? eventuelt hva kan det brukes til? tar en del person bilder. Legg ved linker til objektivene Husk du kan bytte objektiver også i felten. Hvis du må ha zoom, bør du velge et objektiv med begrenset zoomomfang, både fordi slike objektiver er gjerne bedre og fordi det gjør solblenderen bedre tilpasset. Hvis du vil ha en rimelig telezoom som passer sammen med 18-70 så burde nikkor 70-300 D ED kunne passe din prisklasse (Dette objektivet er generellt å foretrekke over den rimeligere 70-300G, men om det er verdt prisforskjellen må du selv vurdere) Det finnes litt forskjellige måter å ta bilder av mennesker på. Normalt ved portrett vil man ha en kort tele med stor blenderåpning for å redusere dybdeskarphet og holde en greit perspektiv (uten å komme alt for langt fra modellen). I Påskefjellet er det imidlertid ikke så uvanlig å ville ta bilder med mennesker som forgrunn i et landskap (ikke helt min greie men man ønsker dette), da vil du gjerne ha en vidvinkel (18-35mm sannsynligvis), og er ikke så opptatt av blenderåpningen. Uansett må man passe på å forholde seg til hvor solen står. Tenk på at du vil ha solen godt ute av rammen når objektivet står på sitt videste hvis du vil redusere risikoen for ghosting, dette selv om du bruker lengre brennvidde. Et filter vil gjøre problemet med flares og ghosting verre siden det gir nok en flate lys kan reflekteres av. Hvis du bruker et 'beskyttelsesfilter' så ta det av. Personlig tror jeg du vil få en ahaopplevelse om du kjøper et medum langt makroobjektiv, både m.h.p. kvaliteten disse objektivene har (Ingen lager et dårlig primær makroobjektiv), og med de mulighetene du får på nærfoto. Et slikt objektiv sammen med 18-70en du alt har er etter min mening en glimrende og lett tursekk. Du finner referanser til objektivene i f.eks prisguiden på akam.no
Christian86 Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Skrevet 19. mars 2005 (endret) finnes det filtre som kan hjelpe for slikt? hva vil et IR filter hjelpe for? de objektivene jeg har sett på er: Nikon Sigma 55-200mm Sigma 70-300mm Sigma 70-300mm Tamron 28-300mm Endret 19. mars 2005 av Christian86
sverreb Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 finnes det filtre som kan hjelpe for slikt? hva vil et IR filter hjelpe for? de objektivene jeg har sett på er: Nikon Sigma 55-200mm Sigma 70-300mm Sigma 70-300mm Tamron 28-300mm IR filter (hot-mirror) kan redusere rødstikk i biltet p.g.a sterk ir stråling i svært varme omgivelser. Normalt er ir-filteret som ligger over billedsensoren i kameraet godt nok slik at du neppe trenger å tenke på dette. Jeg skal ikke uttale meg om hvem som er best av 70-300 objektivene du lister opp. Jeg har for meg at 70-300D er den beste av disse (Men var ikke blandt de du førte opp). Jeg har en del skepsis mot billigobjektivene til 3. part produsentene. Hvis man vil holde seg til slike tror jeg du gjør det bedre med nikkor objektiver. De litt mer påkostede objektivene er stort sett greie også blant sigma/tamron/tokina. 'Superzoomer' som 28-300 kan være greie når man absolutt ikke kan skifte objektiv, men er de absolutt dårligste m.h.p. billedkvalitet og ghosting/flare problemer.
Christian86 Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Skrevet 19. mars 2005 tok en titt på objektivtet (ED), men undres om jeg kanskje vil bli like fornøyd med det vanlig 70-300 objektivtet? Jeg er veldig fornøyd med objektivtet jeg har nå egentlig. Men savner til tider zoom utover det som 70mm gir. Alltid gøy å ta bilder av personer når de ikke er klar over det (skape naturlige bilder)
Kristallo Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 (endret) men undres om jeg kanskje vil bli like fornøyd med det vanlig 70-300 objektivtet? Det er et mye dårligere objektiv på mange måter enn det du har fra før. Det har veldig treg autofokus i forhold til det du har, spesielt i dårlig lys. Det bråker betydelig mer og manuell fokus er kronglete. Det er ikke like skarpt og det har større problemer i motlys med utvaskede bilder og lav kontrast. Men i forhold til prisen så kan det ta bra bilder, det er bare litt større begrensninger. Bildet er tatt i dårlig dagslys på ISO800(undereksponert) med det objektivet. Endret 19. mars 2005 av Kristallo
Christian86 Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Skrevet 19. mars 2005 vil tamron objektivet være en bedre løsning?
Kristallo Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Siden jeg ikke har prøvd det så kan jeg ikke si så mye om kvaliteten, men f/6.3 er ikke bra. Det vil si at du må bruke ganske lange lukkertider hvis det ikke er sol. Innendørs kan du stort sett bare glemme å ta portrettfotografier uten sollys eller en kraftig blitz. Det har ikke ultrasonisk fokusmotor som kit objektivet, så autofokusen vil nok være betydelig tregere og mer skranglete enn på det objektivet du har. Uansett, i den prisklassen du er ute etter så vil du ikke finne noen virkelig gode telezoom objektiver. Bare noen som er bra nok.
Christian86 Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Skrevet 19. mars 2005 hvilket objektiv vil gi den beste kvalitets følelsen, men likevel ha en god vidvinkel og pris. Nikon 70-300mm blir for mye tele som vidvinkel.
froggyler Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 I og med at du allerede har et greit objektiv fra 18-70 mm så ville jeg ikke satset på "superzoomer" med dårlig lysstyrke. Sats heller på en 85 mm f 1.8. Liten, lett og perfekt til portretter på litt avstand. Deretter kan du spare til en ny eller brukt Nikon eller Sigma 80-200 f.2.8 som du vil ha glede av mange år fremover.
sverreb Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 hvilket objektiv vil gi den beste kvalitets følelsen, men likevel ha en god vidvinkel og pris. Nikon 70-300mm blir for mye tele som vidvinkel. Meningen med en 70-300 er å virke kompletterende med 18-70 objektivet, ikke erstatte det. Hvis du vil ha både tele (lengre enn 70mm) og vidvinkel (ca 18mm) i ett objektiv vil du ende opp med et objektiv som er betydelig dårligere enn det du har, spesielt på de problemene du har skissert i starten av tråden. Aktuelle kandidater for slike objektiver er: Sigma 18-125 f3.5-5.6 Sigma 18-200 f3.5-6.3 Tamron 18-200 f3.5-6.3 Jeg vil IKKE anbefale noen av de. I vidvinkel til kort tele vil kit objektivet gi langt bedre resultater. Alle disse objektivene hører til i simpleste klasse, både optisk og byggekvalitetsmessig. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å utnytte det faktum at kameraet ditt kan bytte objektiv i en håndvending. Kjøp heller et objektiv som har den brennvidden du er intressert i som ikke alt dekkes av det du har. Glem heller ikke at du har bein å gå med. Zoom er ikke svaret på alle komposisjonsproblemer. (Det er faktisk en grei øvelse å sette ett fastobjektiv på kamera og greie seg en dag med det.) Skal du ha noe med kvalitet i den prisrammen du har angitt er du simpelten nødt til å gå til et fastobjektiv.
Christian86 Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Skrevet 19. mars 2005 tar med meg listen når jeg drar. Så får jeg se hva jeg gjør. Begynner nok å lure på om jeg skal jobbe ekstra, og dermed spare opp ekstra med penger til 2,8 linsen.
froggyler Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Husk også at autofokusen skjelden virker godt når objektivet har lysstyrke over 5.6. En annen ekstrem zoom som kan synes fristende på papiret er Sigma 50-500 mm (BIGMA). http://www.itech.no/Sigma/sigma_50-500mm.shtml
Christian86 Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Skrevet 19. mars 2005 er grenser for bærevnen min tror jeg skal se på noen litt mindre zoom objektiver, men skal vurdere om behovet er så prekert. Er enda ung, så trenger kanskje ikke utvikle antall objektiver fortere enn kunskapen min
Dykkern Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Hei Christian86. Jeg kjøpte for drøyt halvår siden Nikon 70-300 f 4-5.6G. Det kjøpet er jeg fortsatt veldig fornøyd med selv om jeg nå har kjøpt meg en bedre, men også langt dyrere telezoom (se også min tidligere post om dette). Jeg vet ikke om du vil forbli "trofast" mot dette objektivet, men jeg kan love deg mye artig fotografering og du vil vite mye mer hvilke kriterier du vil legge vekt på den dagen du evt vil kjøpe deg et dyrere objektiv. 70-300 f 4-5.6 er billig og lett, derfor er det ideelt å komme i gang med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå