Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen som har prøvd gigabit nettverk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har prøvd. Var det det du ville ha svar på?

 

Gigabit-nettverk har gått ned i pris siste tiden, og det er ingenting i veien for at du kan kjøpe deg en gb-switch. Du må stille deg selv spørsmålet: Trenger jeg den ekstra kapasiteten, eller vil jeg bare ha det for at jeg skal ha det nye av det nye?

 

Er dette bare til hjemmebruk eller tenker du større?

Lenke til kommentar
Jeg sitter og lurer på om jeg skal kjøpe ny switch. Vil gjerne ha større hastighet i nettverket.

 

Derfor lurer jeg på om at noen har prøvd. Muligheten er og bruke cat5 snorer, det er fordi disse skal kunne klare 1gb over 100 m. Men gidder ikke og svi av unødvendige kroner. :D

Husk at du trenger cat5e(?) for å kjøre gigabit.

 

AtW

Lenke til kommentar

cat5e er innenfor gb spesifikasjonene, jeg har gigabit lan på mitt hjemmenettverk og har kun cat5e kabler. Du får ikke utnyttet det, jeg ligger på ca 30% load på nettverket når jeg overfører fra en pc til en annen men det er harddiskene som begrenser det.

Jeg har klart og få ca 60-70% load på det med kopiering fra raid0 til raid0.

Har ca samme ytelse over nettverk som på egen lokale harddisk.

Lenke til kommentar

(Med forbehold om feil i utregningene)

 

Hmmm, uberhenrik får altså 10024 KB/s / 1024 = 9,789 MB/s

 

SKal vi se, på 100Mbit så har vi teoretisk maks ytelse: 100Mbit / 8 bit/byte = 12,5 MB/s. I praksis får vi ut ca. 70%: 12,5MB/s * 0.70 = 8,75MB/s.

 

WOW, du har økt ytelsen med fantastisk 11% i forhold til 100Mbit!!!

 

Egentlig ikke så mye å rope for...

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar
(Med forbehold om feil i utregningene)

 

Hmmm, du får altså 10024 KB/s / 1024 = 9,789 MB/s

 

SKal vi se, på 100Mbit så har vi teoretisk maks ytelse: 100Mbit / 8 bit/byte = 12,5 MB/s. I praksis får vi ut ca. 70%: 12,5MB/s * 0.70 = 8,75MB/s.

 

WOW, du har økt ytelsen med fantastisk 11% i forhold til 100Mbit!!!

 

Egentlig ikke så mye å rope for...

Den store fordelen med gigabit er, sånn jeg ser det, at nettverket ikke er en begrensende faktor. Varierer jo litt hvor mye hardiskytelse det er snakk om, men ofte vil disker kjøre mer enn 10 MB/s, forresten får man en god del mer enn 8,75 MB/s ut av ett 100 mbit nett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Med mine switcher, (billige smc greier) Så klarer jeg fint 10megabyte/s. Gigabit switch har jeg også, men aldri klart og få den til å gi meg gbit uplink. Mulig kabelen som gjør at jeg ikke oppnår dette, men det er litt rart i og med at det er en kjøpt cat 5e. Men fordelen med gbit switcher er jo at disse stort sett har større intern båndbredde slik at switchen ikke begynner og slite når det er flere som overfører store mengder samtidig.

 

Det er nå i hvertfall min erfaring. Muligens har gbit switcher større mac tabell og, men det er nå bare en wild guess. De fleste dyrere 100mbit switcher har jo mer en store nok mac tabeller uansett.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Eagle' date='19/03/2005 : 19:45']
jeg klarer vanligvis ca 300Mbps, har på maks klart 600-700Mbps påmitt hjemmenettverk.

hæ? med gblan burde vel maks overføring være 125 mb/s ?? :hmm::ermm:

det er harddiskene som stopper. da jeg klarte 600-700Mbps kjørte jeg filkopiering fra raid0 til raid0

Lenke til kommentar
forresten får man en god del mer enn 8,75 MB/s ut av ett 100 mbit nett.

 

AtW

Hei,

 

Har du noget dokunmentation på denne påstand?

 

Mine 6 - 7 år med praktisk bruk av 100Mb nettverk viser, at 8,7MB/s (70%) er et meget bra bud på hva man får ut av et vanligt 100Mb nettverk.

 

På 1Gb netverket mitt har jeg ca 25-30MB/s mellem 2 integrerte NIC's (Intel). Noget dårligere overførsel fra/til et 1GB Linsys PCI kort. Tror ikke harddiskene er flaskehals her heller - da dei overfører ca. 45 - 50MB/s til/fra hverandre.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Har selv gigabit lan hjemme.

Dette er for å flytte flaskehalsen:

Istedet for å oppgradere nettverket den dagen jeg faktisk trenger 1gbps, så gjorde jeg det når jeg likevel skulle legge nytt.

Med 1gbps nettverk flytter man flaskehalsen fra nettverket til den lokale PC'n, eller enheten. Og 11% ytelsesøkning (ref noen beregninger i et innlegg i denne tråden) er faktisk verdt de få hundrelappene ekstra det koster for 1gbps istedet for 100mbps.

 

cat5e er nok for 1gbps nettverk, ja. Jeg har cat5e på mesteparten, men alt som er i korte distanser går på cat6 (fordi jeg her bruker ferdigkjøpt kabel), og distanser cat5e (kabel på rull). Egentlig skulle jeg gjort det motsatt :whistle: .

 

 

Oppklarende nok?

For å sjekke ytelsen på nettverket ditt, sett opp ramdrive på to pc'er og kopier mellom dem med ftp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...