Gå til innhold

Pc tar inn radio..


Anbefalte innlegg

Har akkurat bestilt meg nytt kabinett, hovedkort og cpu og ram.

Når jeg kobler pcen til forsterkeren, tar den inn radio via minijack-kabelen.

Hva kan jeg gjøre for å unngå dette? Sinnsykt irriterende!!

 

usikker på om jeg postet på rett plass, men er vel kabinette som fungerer som antenne atm... :(

 

TAkker på forhånd for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du har ikke en radio tuner koblet til forsterkeren men på en annen kanal?

 

det høres veeeldi rart ut..

 

hva sjer når du trekker ut jacken i pcen?...

 

å er det der mens pcen booter?

Har ikke radio-tuner kobla til nei. Radioen stopper når jeg tar ut kablen ja..Har ikke testet hva som skjer når jeg skrur av pcen..Skal prøve.

Lenke til kommentar

Radiosignalenes veier er uransakelige, og kan i et uheldig fall godt finne veien inn i en slik kombinasjon også!

Har jo hørt om folk som får inn radiolyd i kjeven / tennene pga "feil" i plomber, "syngende" strykejern etc etc.

Og som en liten digresjon: I sin tid lagde jeg en såkalt "barberbladsradio", som ble funnet opp under krigen i 1940-årene.

Denne bestod ganske enkelt av et blåfarget Gilette barberblad, en blyantstump, en papprull med omspunnet kobbertråd, og et par 1800 Ohm´s høretelefoner. Denne fungerte faktisk utmerket, uten noen som helst form for strømtilførsel!

 

Men for å løse problemet ditt, kan jeg foreslå at du forbinder chassiet / "jord" på maskinen din, med chassiet på forsterkeren.

På en eller annen måte dannes det en svingekrets som altså genererer radiosignaler i oppsettet ditt, noe som sannsynligvis kan knekkes ved en skikkelig jordforbindelse. Prøv i alle fall.

 

Btw; Flyttes til PSU og elektronikk

Lenke til kommentar

Min venn har et par pc høytalere (merke ukjent) som vi får inn 104,8 på, skurrete, men vi hører hva de sier uten at noen ting er koblet til.

Jo lenger vi setter de fra hverandre jo sterkere hører vi hva de sier.

Ganske merkelig egentlig.

Høytalerene går på 6V. 4stk 1,5V

:hmm:

Lenke til kommentar

Hei,

 

Dette er en vanlig feil og skyldes oscilasjon i forsterkeren. De ligger på radiofrekvensen og er dermed så høye at det ikke er hør bart, en designer glipp med andre ord. Det som skjer når den tar imot så får den et faseskift, voooila, radio!

 

Skrue: Har laget barber blad radioen. Den fungerer utmerket, men kommer ikke på høyde med galena detektoren og ikke på langt nær de gode OA diodene. Har også eksprimitert en del med forskjellige det., bla mynt stabel og to kasseroller oppe i hverandre osv. Alle nevnte fungerer supert.

 

Mvh

Magnus Kofoed

Lenke til kommentar
Skrue: Har laget barber blad radioen. Den fungerer utmerket, men kommer ikke på høyde med galena detektoren og ikke på langt nær de gode OA diodene. Har også eksprimitert en del med forskjellige det., bla mynt stabel og to kasseroller oppe i hverandre osv. Alle nevnte fungerer supert.

 

Mvh

Magnus Kofoed

Jøssameg, det var jo morsomt å høre! :yes:

Jeg laget "min" barberbladsutgave i 1962, altså for 43(!) år siden. Jeg var ganske sikker på at den varianten var gjemt og glemt for omverdenen nå! Googla for moro skyld etter barberbladsradio, uten å få treff.

 

Kjenner ikke til Galena-detektoren, skjønt; Er det et glassrør med et krystall i ene enden, og en kobbertråd i den andre, hvor kobbertråden ble satt i kontakt med krystallet?

Min gallopperende Altzheimer lar meg så vidt ane konturene av noe sånt.

OD-dioder er alldeles upløyd mark for meg, rakk nok aldri å prøve noe sånt.

Kastet meg i stedet over et byggesett til en FM-sender i 1968, og kringkastet musikk fra en AKAI båndopptaker over hele Nedre Bekkelaget, for de som måtte vite hvor det er. FM-båndet var jo svært lite brukt den gangen, så det var nok av plass å boltre seg på!

Lite ante jeg at jeg da faktisk dro igang en primitiv form for nærradio, lenge før begrepet var oppfunnet!

 

Beklager at dette nok ble _vel_ OT. :blush: Men et snev av relevans har det vel, mimringa tiltross!

Lenke til kommentar

Vi hadde problem med russisk radio på telefonen vår før i tiden. Når du tok opp røret, enten en samtale var i gang eller ikke, hørte man masse russere.

 

Viste seg å være naboen som brukte en sinnsyk kraftig walkie-talkie som han snakka med, og russisk var ikke russisk, men spansk...

Lenke til kommentar
Men for å løse problemet ditt, kan jeg foreslå at du forbinder chassiet / "jord" på maskinen din, med chassiet på forsterkeren.

På en eller annen måte dannes det en svingekrets som altså genererer radiosignaler i oppsettet ditt, noe som sannsynligvis kan knekkes ved en skikkelig jordforbindelse. Prøv i alle fall.

Burde det ikke holde å jorde pc'n og forsterkeren i støpselet..?

Vist han har jordede kontakter i forsterker og pc.

 

Of-topic: Er det noe du IKKE vet noe om Skrue?

Lenke til kommentar
Burde det ikke holde å jorde pc'n og forsterkeren i støpselet..?

Vist han har jordede kontakter i forsterker og pc.

 

Of-topic: Er det noe du IKKE vet noe om Skrue?

Jo, i og for seg skal det være godt nok, om han bruker en jordet stikkontakt. Men ikke sjelden er elektrisk utstyr utstyrt med en Europlugg, og da hjelper det lite med en jordet stikkontakt.

Man oppnår også vanligvis en god nok forbindelse mellom enhetene, gjennom "skjermen" / jordledningen i signalkabelen.

Men det er ikke alltid at dette er godt nok, så derfor er det greit å forsikre seg med en ekstra jordkabel, det skader i alle fall ikke å prøve!

 

OT: Noe jeg ikke vet noe om?

 

Skulle jeg begynne å liste opp det i denne tråden, så ville jeg nok fort fylt opp skjermbildet ditt! :p

 

Grunnen til at jeg allikevel vet litt om både ditt og datt litt enkelt sagt, er nok en kombinasjon av en ustyrlig nyskjerrighet omkring hvorfor (tekniske ting) virker som de gjør, i kombinasjon med en tør jeg si; relativt god teknisk innsikt. Jeg har jo også levd en god stund og har nok rukket å få med meg mer enn de fleste her i forumet.

Men når du blir så gammel som meg, (snart 58) så er jeg ganske sikker på at du langt på vei kan like mye om "saker og ting". Kanskje mye mer også?

Så hold ut! :yes:

Lenke til kommentar
Jo, i og for seg skal det være godt nok, om han bruker en jordet stikkontakt. Men ikke sjelden er elektrisk utstyr utstyrt med en Europlugg, og da hjelper det lite med en jordet stikkontakt.

Man oppnår også vanligvis en god nok forbindelse mellom enhetene, gjennom "skjermen" / jordledningen i signalkabelen.

Men det er ikke alltid at dette er godt nok, så derfor er det greit å forsikre seg med en ekstra jordkabel, det skader i alle fall ikke å prøve!

Neida, for all del.

Eneste er det at det blir en ledning mer å holde styr på, men det burde gå greit.

I mitt kabelrot hadde man nok ikke merket det med mindre det kom 10 nye ledninger.. =/

 

Men når du blir så gammel som meg, (snart 58) så er jeg ganske sikker på at du langt på vei kan like mye om "saker og ting". Kanskje mye mer også?

HEHE.. Ja, man lærer så lenge man lever, og du kunne nesten være bestefaren min! :p

Jeg er snaut 1/3 av alderen du er så jeg har ennå mye og lære.

Interessen er stor her også, så tiden vil jo vise hvor vis jeg vil bli. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...