Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Durelyd på høyt turtall


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg kjører en '97 VW Vento GL. Når jeg kommer opp på høyere turtall under akselerasjon med bilen, rundt 3500 omdreininger/sek, begynner det å komme en durelyd fra motoren. Lyden kommer fortere i oppoverbakker enn på flaten. Jeg vet at det er hundre ting som kan være galt, men er det noen som vet om typiske feil som utarter seg på denne måten?

 

På forhånd takk. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv og lukk opp panser og øke turtallet gradivs ute fra motoren ved å vri gass-spjeldet. Se om du klarer å gjenskape lyden da, og gjennom det lokalisere litt nærmere hvor lyden kommer fra.

 

Som du sier kan det jo være så mye, eksosannlegg, div plast/blikk- deksler, er jo vanlige årsaker. Fikset faktisk nettopp en tilsvarende feil på en 2000 Golf, der var det WV emblemet på plastdeksel ved oljepåfyllingen som var løst og ga fra seg kraftig skrangle-lyder ved bestemte turtall :p

 

Btw, når du sier; "rundt 3500 omdreininger/sek" blir det såvidt jeg kan regne ca 210.000 RPM, så ved et slikt turtall er det ikke uvanlig at det durer litt...

(det var en spøk ja :p )

Skrevet

Heh, en liten feil med benevningen der ja... :blush:

 

Jeg og en kamerat prøvde oss frem, og kom fra til at lyden kommer fra selve motoren, rett under dekselet hvor det står 1,6 liter, osv. Det kan ikke være spesielt sunt... :hm:

Skrevet

Når du sier lyden kommer fortere i bakker enn på flata blir den altså værre når motoren drar tungt,da lukter det lager :no:

Kan du forsøke å beskrive "durelyden"

Skrevet

Tja, den er... Hva skal jeg si... Det høres ut som om noe rister/beveger på seg. Det høres ut som metall mot metall. Det er det nærmeste jeg kommer.

Skrevet

Er nok mest trolig lagerbank eller rådebank ,anntar lyden har kommet gradvis.

Sjekk olja ,tørk av peilestaven på ett hvitt ark og se om du ser spor av metallkorn

Vil annbefale deg at du tar bilen på autorisert verksted snarest om du vil berge motoren.

Der kan de vel raskt avgjøre hva lyden kommer av og om en rep er lønnsom

Hvor langt har den rulla?

Skrevet
Tja, den er... Hva skal jeg si... Det høres ut som om noe rister/beveger på seg. Det høres ut som metall mot metall. Det er det nærmeste jeg kommer.

Du kan jo sjekke ut om det kan være tenningsbank e.l før du begynner og overhale hele motoren.

Skrevet
Når du sier lyden kommer fortere i bakker enn på flata blir den altså værre når motoren drar tungt,da lukter det lager :no:

Kan du forsøke å beskrive "durelyden"

Det skal være veldig slitt skal det lage kraftig lyd, da burde han hatt lysende oljelampe på tomgang hvis klaringene er store.

Skrevet

Altså, det skal nevnes at lyden nesten ikke forekommer under "normal" kjøring, det vil si, med turtall under 3500 omdreininger/min.

 

Bakkestarter er et unntak, da kommer ofte lyden. Den er ikke spesielt høy dog.

Skrevet

Vil tro denne motoren har bankesensor så jeg tviler på at det er tenningsbank.

Har du sjekka olja?

Rådebank kommer ofte først på litt høyere turtall

Hadde en gammel opel 1.8E med rådebank som kom rundt 3000 O/min.

Lyden er vanskelig å lokalisere med feks skruejern som nevnt tidligere i tråden, med det høres ofte ut som om den kommer fra nederst i toppen.

Før oljelampa lyser skal lagrene være svært dårlige ,de fleste motorene jeg har tatt knekken på har jeg aldri fått noe varsel av oljelampe.

Kun en ford 2.8i der lampa blinket litt på lav tomgang ,der viste det seg att toppakninga der oljekanalen går opp til toppen var sprengt og derfor mistet trykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...