Gå til innhold

Spillbransjen står stille


Anbefalte innlegg

Går det mot en dårligere tid i spillbrasjen? Er det bare jeg som føler at utviklingen står stille? Det beste spillet vi fikk i butikken ifjor var Half Life 2. Kjempebra spill, men ærlig talt? Hva var det som var så nytt med det? Greit nok, grafikken og fysikken i spillet var utrolig bra gjort. Men aldri fikk jeg samme feelingen i Half-Life 2 som jeg fikk i det første Half-Life spillet. For det var jo ikke særlig nytenking utenom grafikken. Og grafikken er slik som du vet blir bedre med årene som går, men gameplayet står jo stille. Den samme følelsen fikk jeg ved GT4, MGS3. Det er jo bare repitisjoner av tidligere spill, bare noen nye vrier. Men nesten som du ikke kan kalle dem nye spill.

 

Og vil vi bare se mer og mer av dette framover. Siden det skal bli så dyrt å lage spill? At det er bare de absolutt største utgiverene som har råd til å lage spill. Ingen små firma som kommer med noe, og ingen som tørr å ta sjangsen på å prøve noe nytt?

 

Noen andre her som har meninger om dette? Kanskje jeg bare er helt på bærtur? :ermm:

Videoannonse
Annonse

vel tror at det har kommet mange spill i året som gikk som var litt anderledes og nytt men de ble aldri noe stor suksess...

Kanskje det var små firmaer som ga de ut å derfor ble de ikke lagt noe særlig merke til!

 

Så problemet er ikke helt at det aldri er noe nytenkning når det gjelder spill, tror heller at det er så sjeldent at nye ideer slår ann å blir suksessfull (slik som HL1 var) at vi legger ikke merke til dem... :hmm:

Er enig med at ting kanskje har stoppet opp, men vi har små ting som eye toy o.l å utvikle mer da. store firmaer tør nok ikke satse på nye ting pga. av det kanskje ikke slår ann. men til slutt så må dem jo gjøre noe, blir litt drøyt med gta 12 o.l.

Har vel litt med alderen å gjøre også, blir vel mer kresen med alderen.

Spill er jo nesten blitt som film, står det action på coveret vet du hva du får..

 

Edit: suger virkelig på å skrive norsk. :p

Endret av mushi

Eg synes at Resident Evil 4, er et fantastisk spill. På grunn av det skiller med andre spill. Det er nytt gamplay som er bygget. Det er ikke som de andre tradisjonelle RE-Spillene.

 

Og er synes et spill som er ganske bra som skiller med andre spill, og det er Zelda Wind Waker.

Det bygger på noe nytt, at du bruker båten til å komme rundt i verden og cel-shade er ganske fett.

Endret av Togmannen
Det er jo bare repitisjoner av tidligere spill, bare noen nye vrier. Men nesten som du ikke kan kalle dem nye spill.

Tullball. Det er fullt mulig å kalle dette nye spill. Så lenge en god oppskrift fungerer så ser jeg ingen grunn til å starte på noe helt nytt. Selvfølgelig ville ikke wow-følelsen være like stor i en oppfølger, men så lenge man klarer å luke bort de irriterende feilene og manglene så er jeg fornøyd. Jeg hyller nyskapning, men har ikke noe imot å bygge videre på noe som er bra.

Går det mot en dårligere tid i spillbrasjen? Er det bare jeg som føler at utviklingen står stille? Det beste spillet vi fikk i butikken ifjor var Half Life 2. Kjempebra spill, men ærlig talt? Hva var det som var så nytt med det? Greit nok, grafikken og fysikken i spillet var utrolig bra gjort. Men aldri fikk jeg samme feelingen i Half-Life 2 som jeg fikk i det første Half-Life spillet. For det var jo ikke særlig nytenking utenom grafikken. Og grafikken er slik som du vet blir bedre med årene som går, men gameplayet står jo stille. Den samme følelsen fikk jeg ved GT4, MGS3. Det er jo bare repitisjoner av tidligere spill, bare noen nye vrier. Men nesten som du ikke kan kalle dem nye spill.

 

Og vil vi bare se mer og mer av dette framover. Siden det skal bli så dyrt å lage spill? At det er bare de absolutt største utgiverene som har råd til å lage spill. Ingen små firma som kommer med noe, og ingen som tørr å ta sjangsen på å prøve noe nytt?

 

Noen andre her som har meninger om dette? Kanskje jeg bare er helt på bærtur? :ermm:

Hrrmm..

 

Chronicles of Riddick, Farcry, Doom 3, Sacred, World Of Warcraft, Republic Commando, Vampire Bloodlines, Painkiller og en del flere som jeg ikke kommer på.

 

Riddick er et glimrende eksempel på hvordan en liten utvikler kan klare det. Når Lizardking klarer det, så er det håp for alle.

Endret av hishadow
Den samme følelsen fikk jeg ved GT4, MGS3. Det er jo bare repitisjoner av tidligere spill, bare noen nye vrier. Men nesten som du ikke kan kalle dem nye spill.

 

Og vil vi bare se mer og mer av dette framover. Siden det skal bli så dyrt å lage spill? At det er bare de absolutt største utgiverene som har råd til å lage spill. Ingen små firma som kommer med noe, og ingen som tørr å ta sjangsen på å prøve noe nytt?

 

Noen andre her som har meninger om dette? Kanskje jeg bare er helt på bærtur? :ermm:

Men det er jo oppfølgere til spill som ble veldig, veldig godt mottatt når de kom. Og da vet jo spillprodusentene at vi gamere vil ha mer av det vi likte så godt. Men for noen, så føles det bare som en gjentakelse ut i det uendelige. Mens andre gjerne spiller oppfølgere og bryr seg fint lite om at spillet ligner på forgjengeren.

Fks. Final Fantasy. Det er en serie som har fått haugevis av oppfølgere. Men det selger da også meget, meget bra, fordi folk vet sånn noenlunde hva de får når de kjøper det. Og det gjør ikke noe at mye av systemet er det samme, og at to spill kan være ganske likt oppbygd. For spillet er bra, og det er det som teller.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle. Det finnes også dem som hele tiden må ha noe nytt. Det hjelper ikke at det spill var veldig bra. De vil ikke ha enda et spill som ligner på det uansett.

Spillprodusentene satser jo på oppfølgere fordi det er både enklere og tryggere enn å komme opp med noe helt nytt.

Men det finnes jo også dem som virkelig tør å satse på noe helt nytt. Og derfor dukker det opp noen perler en gang i blant. Noe som ingen har sett før. Sånn som Sony gjorde når de kom med Eye-Toy. Sånn som Nintendo gjorde når dette Donkey Kong-tromme-spill-greiene kom.

Nintendo er jo mestere i å komme med oppfølgere. Å melke kua ordentlig godt. Men Nintendo er også veldig flinke på å tørre å satse der ingen andre tør.

 

Angående at det blir dyrere å utvikle spill; Ja det stemmer nok, og jeg er ikke sikker på hvordan det vil slå ut for de minste spillutviklerfirmaene.

Men etter det jeg har hørt, så vil spillene bli dyrere, og det liker jeg IKKE :hmm:

Lizardking? Utvikleren av Chronicles of Riddick er Starbreeze Studios.

Lizardking.. den gamle Amiga musikkeren mekker jo musikk i Starbreeze.

 

Edit:

Lead Sound Designer

Gustaf Grefberg (lizardking)

 

Sound

Gustaf Grefberg, Johan Althoff

 

Cinematics Sound

Gustaf Grefberg, Johan Althoff

 

Music

Gustaf Grefberg

 

Amiga retro feel. [2]

Endret av hishadow

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...