Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med boot i XP (mup.sys)


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått et problem der min kunnskap stopper, selv om jeg ser meg selv som en erfaren pc-bruker.

 

Alt startet i går. Pc`n ville ikke boote opp på normalt vis, så jeg valge f8-tasten for å gå i safe-mode..

 

Her viste det seg at pc`n hang seg på en fil ved navn mup.sys. Ok, tenke jeg..jeg googler litt med dama sin pc for å finne ut hvordan man fixer dette..

Jeg googlet mer eller mindre fra klokken 16.00 i går, til 06.00 i natt, og fant ut at det var en ganske vanskelig situasjon jeg har rotet meg opp i.

 

 

Jeg har prøvd alt, da mener jeg alt. All hardware har jeg snudd opp opp ned på inni pc`n.

 

-Tatt ut alt hw, så kun de mest vitale delene sto igjen.

-Byttet på minnebrikkene, samt satt ned CAS til 3 (opprinnelig 2)

-Slått av alle ekstrafunksjoner i bios som feks lan, lyd og usb.

-Flashet til den siste biosen.

-Sjekket alt av kabler.

++++

 

Jeg har til og med prøvd å installere XP på en annen disk, P-ATA. (opprinnelig os-disk S-ATA) uten hell. Samme feilen.

Formaterte P-ATA disken på nytt med FAT32, samme feilen.

 

 

Diverse forum som jeg var innom i natt, sa at feilen mest sannsylig var USB-kort som bugget. Jeg hadde ingen usb-kort så jeg disablet heller alt som hadde med usb å gjøre i bios.

 

De sa også at man kunne putte i xp-plata å kjøre Recovery Console med kommandoene chkdsk /r og /p. Man kunne også disable mup.sys, men det førte til at oppstarten hang seg på neste fil etter mup.

 

fixboot, fixmbr og bootcfg..uten hell

 

Jeg har kjørt en full surface scan med seatools..ingen feil.

 

Der var faktisk en linje jeg bet meg merke i: "A windows user will some time or another get this problem"

 

Det som er litt merkelig, er at linux har ingen problemer noe av delene mine..

 

Akkurat nå har jeg dradd opp en gammel kontroller som jeg prøver å installere på, håper det går.

 

 

Som dere ser, så har jeg gådd litt tom for alternativer, så jeg håper på hjelp fra noe mer datakyndige enn meg. :innocent:

 

Edit: Hardware:

AMD Athlon XP2100+ AIHUB (Silent Breeze II)

Asus A7V600-X

Sapphire Radeon 9600XT

512 MB x 2 Twinmos 333 CL2

120 GB Seagate Barracuda 7200.7 P-ATA

120 GB Seagate Barracuda 7200.7 S-ATA

160 GB Seagate Barracuda 7200.7 S-ATA

200 GB Seagate Barracuda 7200.7 P-ATA

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en slags bump selv om jeg klarte å løse problemet med å unlate å bruke kontrollerne på hovedkortet. :roll:

 

Men jeg skulle gjerne ha vist hva som forårsaket problemet in the first place liksom. Hvis jeg en dag skulle få samme problemet :roll:

 

Etter mine år som pc/windows-bruker så er dette det vanskeligste og mest tidkrevende problemet jeg har hadd :hrm:

Å jeg klarte jo ikke å løse det..måtte ta i bruk en gammel highpoint-kontroller.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...