Gå til innhold

anbefalinger til skjermkort m firewire-billig?


Anbefalte innlegg

må innrømme at her er jeg grønn... fikk et digitalt videokamera i presang og ser frem til å bruke det. men så har jeg forstått at for å kunne redigere filmer på pc'en var det nødvendig med et skjermkort med firewire.

 

spørsmålet er derfor:

1. har jeg forstått riktig - det er det jeg må ha?

2. hvor kan jeg finne et rimelig et? hvilken prisklasse hører de hjemme i?

3. hva anbefaler dere meg å kjøpe (specs.)? noe som er nødvendig, som viktig å tenke på osv..

 

..og gjerne andre kommentarer - mottas med takk.

 

ps. kom gjerne også med anbefalinger til redigeringsprogram....

 

på forhånd takk for hjelpa!

 

mhv. masa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Musty sier her så er skjermkort med firewire sjelden vare, og et PCI kort duger i lange baner.

 

Det du heller burde vurdere er om maskinen din er kraftig nok for videoredigering.

 

På nybegynnerstadiet hyrer det stort sett med 512MB ram, en middels stor harddisk (gjerne 80GB eller mer) og så stor prosessor som mulig. Skal du avansere, vil jeg anbefale et mye større oppsett.

 

For nybegynnere er kanskje Pinacle Studio 9 et godt valg når det gjelder programvare. Senere kan du evt. avansere til Adobe Premiere Pro (1.5 pr. dags dato).

Lenke til kommentar

så.. det er altså ikke på skjermkortet.. :blush: my bad. kan en usb 2 overføring/s-video funke like greit som firewire?

 

har som sagt aldri vært borte i slikt før.

 

selve maskinen tror jeg vil overleve, selv om det nok kan komme til at jeg investerer i ny maskin uansett - det tar jeg på sikt.

 

takk for hjelp så langt!

 

mhv. masa

Lenke til kommentar
så.. det er altså ikke på skjermkortet.. :blush: my bad. kan en usb 2 overføring/s-video funke like greit som firewire?

 

har som sagt aldri vært borte i slikt før.

 

selve maskinen tror jeg vil overleve, selv om det nok kan komme til at jeg investerer i ny maskin uansett - det tar jeg på sikt.

 

takk for hjelp så langt!

 

mhv. masa

Du kan ikke overføre digital video på USB, da er du helt nødt til å bruke firewire. Det rimeligste alternativet vil som allerede nevnt være å kjøpe et PCI-kort som gir deg FW port(er).

Lenke til kommentar

Noen kan over USB, men det anbefales ikke i det hele tatt. Da får du drit dårlig kvalitet. Kjøp en billig firewire PCI kort, trenger ikke kjøpe et dyrt et. Husk også rett ledning. Vanligvis 4 til 6 pins ledning. Vær obs på at video fra DV kamera tar stor plass, ca 13GB per time.

 

EDIT: Du får kjøpt Pinnacle Studio 9 redigeringsprogram med firewire kort enkelte steder. Tror Elkjøp skal ha slike pakker inne.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...